De ce am ales să utilizez aplicații mobile în orele mele și pentru elevii mei? Pentru că sunt sunt un profesor deschid, dornic de a învăța ceva nou, pentru că ele, vrem- nu vrem, au devenit parte integrantă din viața și activitatea elevilor și utilizarea lor stimulează implicarea și motivația lor, conducând la dezvoltarea abilităților digitale, creativității, gândirii logice. Prin intermediul lor, crește interesul elevilor în însușirea conținutului disciplinei mele, elevii devenind mai implicați și implicit activi în procesul de învățare-evaluare.
În perioada online, ca să poți să ai elevul în fața ecranului trebuia, ca profesor, să înveți fel și fel de aplicații pentru a-i crea elevului o atitudine bună de a fi prezent active la oră. De aceea conținuturile s-au transpus în filmulețe scurte care să le atragă curiozitatea, în joculețe precum cele din wordwall, learningapps sau în teste competitive de tip clasament precum cele din quizizz.
În wordwall poți să creezi un exercițiu după un șablon, tipar, apoi să le treci conținutul automat în celelalte tipare, astfel încât elevii pot să învețe din greșeli. În predarea conținutului, elevul a fost introdus pas cu pas în asimilarea lui, iar unele resurse digitale nu-ți permit să treci la un nou conținut dacă nu ți-ai însușit corect noțiunile anterioare.
Edpuzzle prezintă filmulețe cu scurte întrebări de tipul adevărat sau fals, grilă sau cu cuvinte cheie pe care profesorul le poate insera în anumite momente ale filmulețului, iar elevul nu poate trece mai departe să-l vizioneze dacă nu răspunde corect.
Înainte de a-l introduce pe elev în lecția nouă trebuie să-l captez, iar aplicațiile de tip Im-a-puzzle sau Jigsaw sunt binevenite în acest sens, mai ales că poți să-ți alegi piesele de tip rezolvări de exerciții la matematică sau de diferite forme încât fiecare elev să le rezolve în funcție de tipul său de inteligență ceea ce mi se pare un lucru extraordinar zilelor noastre, care vine în întâmpinarea elevului într-un mod diferențiat pliat pe nevoile lui.
Wordclouds, mentimenter sau wordart sunt aplicații care au succes atunci când vrei să provoci un brainstorming cu privire la conținutul noii lecții. Storyjumper și book creator sunt binevenite în crearea unor cărți de experimente, în care ei, elevii, își pot atașa fotografii cu etapele unui experiment. Cu succes poți face o radiografie a temelor, proiectelor elevilor, folosind padlet, sau pur și simplu să le distribui elevilor temele și bibliografia pentru un nou proiect, ca în exemplul ro.padlet.com/georgetairinarusu/grfm9gelhxatyd1q
Prezența de aproape 100 % în meet, pe 23 decembrie, cred că spune multe cu privire la atracția noilor tehnologii și motivația elevilor de participare la astfel de lecții.
De altfel, această invenție de QR Codes Generator mi se pare genială. Cod QR este un acronim pentru Quick Response Code (Cod Răspuns Rapid) și totodată poate fi cu succes o metodă de a stoca informație într-o etichetă vizuală ce poate fi citită cu un program. Un cod QR este simplu de generat și de folosit, fiind și o metodă ușoară de a stoca tot felul de informații într-un spațiu mic, astfel un simplu cod QR poate stoca un maxim de 7.089 caractere numerice și 4.296 de caractere alfanumerice. Sunt unele programe care chiar nu necesită cont, astfel se accesează programul , se scrie textul și se salvează codul creat. Datele conținute de un cod QR pot fi orice: de la un simplu text, la adrese de email, numere de telefon sau pot fi toate acestea la un loc. Programele din Google Play: QR Code Reader and Scanner; QR Droid; QuickMark Barcode Scanner; Norton Snap QR code reader se pot instala pe telefonul mobil ca să fie citite
Într-adevăr, nu este deloc simplu pentru un profesor care trebuie să petreacă ore întregi realizând exerciți multiple și variate pe care elevii le pot rezolva într-un timp foarte scurt, dar odată ce ai realizat acest lucru le poți introduce cu succes și în orele fizice cu noile generații, în perioada postpandemică.
Bibliografie
Learning and Teaching in the communication society. Council of Europe Publishing, F-67075 Strasbourg Cedex, 2003
Ghid practic de resurse educaționale și digitale pentru instruire online, volum coordonat de Gabriela Grosseck și Dana Crăciun, Editura Universității de Vest, Timișoara, 2020
Aplicații educaționale: https://digitaledu.ro/aplicatii-educationale/