Finlanda, pentru a cincea oară desenată drept „țara cei mai fericiți oameni din lume” conform sondajelor Gallup, a fost gazda reuniunii internaționale C5 din proiectul Erasmus+ „STAND BY ME – Volunteering in creating active European citizens” – 2019-1-EL01-KA229-062447 . Cu această ocazie, am avut șansa să aflu ce înseamnă să fii un profesor fericit. Fericirea de a fi profesor într-o țară în care oamenii au această stare impregnată în ADN vine și din atitudinea pe care o emană, din zâmbetul deschis pe care îl abordează, din filonul educațional transmis de familie, dar și din abordarea de a vedea partea bună a lucrurilor în tot ceea ce fac.
Într-o țară în care lumina solară e prezentă un număr redus de ore o bună bucată de timp, profesorii știu să își ia doza de energie din alte surse. Binele ființei umane este un deziderat major al societății finlandeze, fapt reflectat în investiția în sistemul de educație. Pregătirea pentru cariera didactică este temeinică, iar selecția viitorilor profesori este riguroasă. Acest aspect l-am descoperit vizitând Universitatea din Kokkola, cea care pregătește viitorii profesori pentru ciclul primar. Despre educația în Pietarsaari, o localitate de pe coasta de vest a Finlandei cu 19 000 de locuitori, am aflat de la reprezentatul departamentului educațional al primăriei. Obiectivul central este acela de a oferi tuturor cetățenilor oportunități egale. Educația este inima societății finlandeze. Cele 7 competențe cheie care stau la baza dezvoltării tinerilor ca om și cetățean sunt aceleași care apar și in profilul de formare al absolventului în România. Diferența este că întreg sistemul de educație finlandez este unul practic, elevii pregătindu-se pentru viață astfel încât să deprindă abilități necesare pentru a fi independenți. Pe lângă curriculumul bine structurat pe parte de informație, școlile finlandeze pun un mare accent pe orele în care se dezvoltă competențe pentru viață. Elevii învață încă de mici să își prepare hrana, având acces în atelierele de gastronomie foarte bine echipate. Atât fetițele, dar și băieții învață să utilizeze mașina de cusut, știu să țeasă chiar, să confecționeze obiecte din lemn sau din ceramică în atelierele de tâmplărie sau de modelaj. În vizita făcută la grădinița „Alma” , la „Learning Immersion School” și la „Itala School” din localitatea Pietarsaari, am fost impresionați de infrastructura școlară, dar și de calmul tipic nodic. Copiii știu siguri să își gestioneze propriile activități de echipare sau dezechipare, să își aleagă singuri din hrana sănătoasă pregătită la cantină, chiar dacă aceasta este fierbinte, iar mai apoi să debaraseze mesele, într-un cuvânt învață să fie INDEPENDENȚI.
La Școala Vocațională „Optima”, tinerii, dar chiar și adulții, se pregătesc pentru a deveni buni bucătari, cofetari, dar și pentru alte specializări: agricultor, îngrijitor de animale, om de afaceri, șofer de camion, mecanic auto, tâmplar, programator, electrician, instructor pentru tineret, consultant de frumusețe, designer, constructor. Ca o concluzie, există o ofertă diversificată pentru meserii aplicate. ,,Optima” a deschis chiar și un restaurant cu același nume și o cofetărie în care se vând produsele delicioase preparate de elevi, asigurând în acest fel sustenabilitatea instituției. Am avut plăcerea să ne delectăm papilele gustative testând aici preparate tradiționale finlandeze.
Dacă vorbim despre starea de bine a elevilor și a profesorilor finlandezi, amintim resursele materiale și financiare pe care le au școlile, baza materială foarte eficient organizată și gestionată, programul flexibil și variat, personalul de predare care e dublat de asistenții școlari, dar și de personalul nedidactic (în Pietarsaari, la o populație școlară de 2400 de elevi sunt 210 profesori si 60 de asistenți școlari).
Rezultatele foarte bune la testele PISA se datorează bunei pregătiri a cadrelor didactice, toți profesorii având masterat; un grad ridicat de calitate al învățării, profesorii actualizându-și permanent cunoștințele prin învățarea pe tot parcursul vieții; finlandezii nu dau elevilor teste standardizate; în Finlanda există o cultură a colaborării între școli, nu a competiției; educația are la bază sloganul „oportunități egale pentru toți”, valorizând egalitatea și nu excelența.
După o săptămână pe tărâmul zăpezii, dar al oamenilor cu suflet cald și zâmbet pe buze, am adus cu mine un sac de fericire ca să presar și peste școlile noastre. Starea de bine mi-o activez în fiecare dimineață, adăugând un zâmbet larg și binevoitor pe care să îl ofer tuturor celor pe care îi întâlnesc în drumul meu. Fericirea e o stare pe care o putem și noi învăța. Am fost bucuroasă să aflu că în sondajul de anul acesta, România a înaintat în ,,clasamentul fericirii”. Doresc cu ardoare să înaintăm și în clasamentul rezultatelor educației, al celor care se integrează în viață mai ușor. Să mă ,,întâlnesc” cu educația finlandeză la ea acasă era un vis mai vechi, acum e un vis împlinit.