Alegerea manualelor școlare – o misiune a cadrelor didactice

În ultimii ani, vara, în lunile iunie-iulie, pe agenda de lucru a cadrului didactic se mai adaugă o activitate, care este o misiune onorantă, dar și dificilă, de a selecta din lista manualelor câștigătoare un manual școlar pe care să-l utilizeze elevii săi în parcursul următorului an școlar.

„Haideți să recunoaștem: o carte, un creion, un copil și un profesor pot schimba lumea.” (Malala Yousafzay, cea mai tânără laureată a premiului Nobel)

Editurile fac din prezentarea manualelor un adevărat eveniment. Organizează conferințe de prezentare a manualelor, trimit către cadrele didactice manuale în format fizic. Este o adevărată competiție între edituri. Fiecare încearcă să-și promoveze materialul, punând accent pe numărul de puncte obținut în procesul de selecție, locul obținut, ceea ce aduce nou manualul, activitățile de învățare, se accentuează faptul că este respectată programa școlară.

Este o realitate că în ultimii ani editurile au realizat materiale din ce în ce mai interactive, inovative. Acest fapt se datorează colectivelor de autori care eforturi pentru a realiza texte științifice, ilustrații, activități de învățare care să faciliteze o învățare reală, autentică. Oferta de manuale școlare este vastă, iar alegerea manualului școlar devine pentru profesor o misiune extrem de delicată.

Manualul școlar este un instrument de lucru al elevilor. Pornind de la această realitate, profesorul poate să aleagă manualul. În alegerea manualului școlar, profesorul ar trebui să aibă în vedere:

  • nivelul intelectual al elevilor săi,
  • activitățile de învățare care se pot realiza cu ajutorul manualului clasic,
  • activitățile digitale pe care le propune.

Generația actuală de elevi este foarte interesată de activitățile de învățare digitale. Elevul învață mult mai ușor, căci vede, aude, interacționează în mod direct cu informația științifică și prin metodele și strategiile didactice poate achiziționa cunoștințe pe termen lung. De aceea, considerăm că profesorul trebuie să fie atent când alege această resursă educațională.

Cadrul didactic cunoaște cel mai bine nivelul intelectual cât și ritmul de lucru al elevilor săi. Ținând cont de aceste aspecte cât și de particularitățile elevilor săi, poate să opteze pentru un anumit manual.

Personal, nu aș putea opta pentru un manual care prezintă informația științifică în mod amplu, detaliat cu ajutorul unor concepte și termeni de specialitate, căci elevii mei nu vor lectura acasă un astfel de text. Voi alege un manual care să prezinte informația științifică în termenii accesibili elevilor, un manual care să aibă activități de învățare pe baza unor metode inovative, interactive și activități de învățare digitale. Elevilor le place să utilizeze activitățile digitale atât în clasă dar și acasă. În felul acesta, elevii vor asimila prin efortul propriu cunoștințele, putând să realizeze sarcinile de lucru în timpul propriu de muncă.

În cadrul orelor, îmi proiectez secvențe de activități de învățare, predare, evaluare pe baza manualului școlar, utilizând activitățile pe care le propune autorul manualului. Însă alături de resursele mele educaționale, mereu propun, pe baza manualului activități de învățare inovative, care să stimuleze gândirea critică a elevului pe baza unor metode precum SINELG, pălăriile gânditoare. Consider că numai în acest fel pot să adaptez conținuturile de învățare nivelului elevilor mei.

Alegerea manualului școlar este o misiune dificilă în contextul în care avem colective de elevi care au o componență diferită din punct de vedere intelectual, științific cât și în ceea ce privește ritmul de lucru. Nu pot să nu spun că în componența colectivelor de elevi nu sunt elevi care „aplică lenea socială” sau elevi care nu se încadrează în timp pentru a realiza o sarcină de lucru. Pentru a crea o atmosferă de lucru științifică, atunci când timpul îmi permite, realizez fișe de lucru diferențiat în funcție de nivelul și cunoștințele elevilor. Încerc să utilizez activitățile de învățare interactive din manualul digital. Elevii, chiar și cei care au dificultăți de învățare, realizează aceste cu plăcere aceste sarcini de lucru.

În concluzie, pledăm ca fiecare cadru didactic, când își alege manualul, să țină cont de realitatea cu care se confruntă în activitățile didactice.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Aurelia Țintea

Școala Gimnazială Nr. 1, Adunații-Copăceni (Giurgiu), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/aurelia.tintea