Activitățile extracurriculare în viața școlii și a elevilor (Mobilități Erasmus+)

Activitățile extracurriculare constituie, după părerea noastră, o modalitate de a contribui la formarea caracterului și a personalității elevilor, cu rol esențial în dobândirea, de către aceștia, a unor competențe, ce le vor fi utile acestora în viața de zi cu zi, atât în adolescență, cât și la vârsta maturității. Totodată, ele le permit elevilor să-și pună în valoare calitățile, abilitățile, să-și dezvolte spiritul de echipă, creativitatea, să atingă performanțe.

Astfel de activități extracurriculare, derulate în liceul nostru în perioada iunie 2024 – august 2025, au fost cele două proiecte Erasmus+, finanțate de către Comisia Europeană, aflate în anul al IV-lea de acreditare, unul care vizează mobilitățile școlare și unul care vizează formarea profesională a elevilor.

În cadrul proiectului Erasmus+ în domeniul Educație școlară, cu nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000229985, în perioada 26-30.05, 8 elevi din clasele a IX-a A – profil Muzică, a IX-a B – profil Arte plastice și a IX-a C – profil Arhitectură, din liceul nostru au participat la o mobilitate de grup,  într-o școală parteneră, Liceo Statale „Marie Curie” din Giulianova, Italia.

Întrucât unul dintre obiectivele proiectului  a fost dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor, acești elevi au participat, alături de colegii lor italieni, la ore de informatică, pentru a descoperi și a asimila, pe parcursul întregii săptămâni, atât noțiuni teoretice, cât și noțiuni practice în domeniul tehnologiei informației. De asemenea, au luat parte la diferite ore de curs: ore de limbi străine: limba engleză, limba spaniolă, limba chineză, dar și la ore de arte. Pentru oaspeți, au fost organizate și activități culturale, prin intermediul cărora copiii noștri au descoperit elemente ale trecutului țării-gazdă, vizitând obiectivele istorice, din orașele Giulianova, Ancona și Roma. Astfel, prin intermediul activităților din cadrul mobilității de grup, participanții și-au îmbunătățit nu doar competențele digitale, ci și competențele sociale, culturale și lingvistice, de comunicare într-o limbă străină.

În proiectul de tip VET – Formare profesională, nr. 2024-1-RO01-KA121-VET-000235059, 24 de elevi din clasele a XI-a au participat la o mobilitate de 3 săptămâni, desfășurată în Salamanca, Spania, în perioada 16 iunie – 4 iulie. Întrucât proiectul a avut ca temă dezvoltarea competențelor digitale în domeniul artelor plastice, muzicii și arhitecturii, contribuind la îmbunătățirea formării artistice și tehnologice a participanților, elevii au avut prilejul să asimileze, prin intermediul stagiului de formare, noțiuni teoretice și practice, sub îndrumarea tutorilor din țara-gazdă. Mobilitatea a oferit elevilor celor trei specializări de nivel liceal – arhitectură, arte plastice, muzică – oportunitatea de a lua parte la activități interactive, ateliere practice și sesiuni de formare. Printre activități s-au numărat utilizarea tehnologiei în cadrul activităților artistice sau crearea unor designuri specifice specializării, precum și vizite tematice în centre culturale și instituții de artă și arhitectură din Salamanca. Elevii vor putea aplica tot ceea ce au învățat, la întoarcerea în școală, în timpul orelor de Tehnologia informației, Procesarea computerizată a imaginii, inclusiv al celor ce se desfășoară în Smart lab. Totodată, la finalul clasei a XII-a, vor prezenta, în fața comisiei de evaluare, componenta digitală a atestatului profesional, concepută cu ajutorul noțiunilor asimilate în stagiul de practică VET.

Aceste activități extracurrciulare din ambele proiecte au constituit un excelent stimulent pentru toţi elevii, deoarece au pus în evidenţă capacitatea lor de a împărtăşi idei cu alţi colegi, de a face schimb de informaţii, de a-şi expune punctul de vedere, de a învăţa să-i asculte pe cei din jur. Totodată, prin aceste proiecte s-a dorit şi s-a reuşit valorizarea comunicării elev-profesor, prin crearea unor relaţii autentice, evidenţiate prin deschidere şi empatie între elevii şi profesorii din echipele de proiect. Întâlnirile de proiect, munca pentru realizarea sarcinilor, participările la formările europene au constituit tot atâtea prilejuri pentru o comunicare excelentă, deschisă, permanentă, lipsită de prejudecăţi şi de formalism, între elevi şi profesori.

Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus+, acţiunea KA1, proiecte de mobilitate. Informațiile furnizate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului, iar A.N.P.C.D.E.F.P. și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații.

* * *

Autori:
Director, pr. prof. Marian Dobrescu, Liceul de Arte „Bălașa Doamna”, Târgoviște
Prof. Mihaela Corina Nicolae, Liceul de Arte „Bălașa Doamna”, Târgoviște

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Mihaela Corina Nicolae

Liceul de Arte Bălașa Doamna, Târgoviște (Dâmboviţa), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.nicolae