Activitățile de memorizare se desfășoară de obicei în cadrul domeniului Limbă și comunicare, Om și societate sau la Activitățile liber alese – sectorul Bibliotecă, iar la grupele mici, și nu numai, aceste tipuri de activități trebuie realizate în moduri atractive, deoarece sunt activități statice. Poezia aleasă de mine pentru această prezentare de bune practici se numește „Fluturașul” și am introdus-o într-o activitate integrată numită „Fluturașul supărat”, de tip mixt, combinând domeniul Limbă și comunicare cu domeniul Estetic creativ.
În continuare, prezentăm scenariul de o zi întreagă al acestei activități integrate.
Prin tranziția: „Într-un copăcel stă un gândăcel şi numără unu, doi, haide vino printre noi…”, ne aşezăm pe scăunele. Captarea atenţiei pentru activităţile de învăţare se realizează prin prezentarea unui fluture care s-a rătăcit la noi în grupă . El este trist şi işi caută prieteni cu care să se joace şi care să-l înveselească.
Anunţarea temei şi obiectivelor activității didactice: Copiii sunt anunțați că tema activității de astăzi se numește „Fluturașul supărat”. Azi vor învăţa o poezie – „Fluturaşul”. Pentru a nu mai fi supărat, vor avea de realizat mai multe sarcini : îi vor ştampila cu dop de plută aripile , după care îl vor aşeza în gradina noastră; vor realiza şi alte flori pentru a înfrumuseța grădina și vor construi un gard în jurul grădinii ; vor realiza tablouri cu flori din pioneze.
Dirijarea învățării şi obţinerea performanţei: Familiarizarea copiilor cu textul poeziei se realizează prin prezentarea unui teatru de masa utilizând macheta.
(DLC) Se predă poezia cu titlul „Fluturaşul” recitându-se în întregime de către educatoare de două ori. Preşcolarii numesc câteva aspecte, care le-a atras atenția, aspecte preferate, din versurile poeziei. Se solicită 1-2 copii să repete titlul poeziei. Se recită prima strofă, iar câţiva copii repetă cu glas tare versurile ascultate, în timp ce restul grupei urmăreşte textul şi îl repetă în gând. Se recită prima şi a doua strofă iar câţiva copii repetă cu glas tare cele două strofe.
Se recită prima, a doua şi a treia strofă, iar trei copii repetă cu glas tare cele trei strofe. Se repetă poezia în întregime de doi copii, apoi pe grupe. Recitare dialogată (între educatoare şi copii, între fete şi băieţi, între doi copii sau mai mulţi), realizându-se, astfel, fixarea conținutului.
Se fac aprecieri frontale şi individuale şi îi anunţ că pentru a-l face fericit pe fluturele din poezia noastră îi vom ştampila cu dop de plută aripile, adică îi vom picta nişte buline colorate aşa cum şi-a dorit.
Pe mese este aşezat materialul didactic necesar activităţii de ştampilare cu dop de plută.(DEC) La îndemnul „Gâze minunate, la mese mergeţi toate/ Atenţie să ascultaţi ce vă spun eu să lucraţi!!!”, se așază la măsuţe pe scăunele. Se intuiesc materialele de pe mesele de lucru (culorile pe care le folosesc, dopul de plută, fluturele pe pai). Le prezint o lucrare finalizată apoi le demonstrez procedeul de lucru: „Vom ştampila aripile fluturelui cu dop de plută, respectând conturul. Introducem dopul în culoarea de pe paletă apoi îl aşezăm în conturul aripioarelor şi vom obţine o pată de culoare sub forma unei buline. Repetăm acelaşi lucru, obţinând alte buline pentru a-i da culoare fluturelui.”
În timp ce preşcolarii lucrează se vor oferi indicaţii cu voce scăzută asupra modului de lucru, îi voi ajuta pe cei care întâmpină dificultăţi şi voi scrie numele copiilor pe aripile fluturilor. După finalizarea tablourilor, copiii vor forma un şir şi se vor deplasa prin interiorul careului de mese pentru a vizualiza toate lucrările şi pentru a le aprecia din punctul de vedere al modului de realizare şi a corectitudinii aplicării tehnicii de lucru (ştampilare cu dop de plută),după care fiecare copil va aşeza fluturele pe macheta cu flori de primăvară.
Voi face aprecieri verbale generale şi individuale asupra modului de lucru al preşcolarilor . Dar din pacate gradina noastră nu are destule flori pentru atât de mulţi fluturaşi, aşa că îi rog ca după ce se sterg pe mâini să realizăm şi celelalte sarcini ale noastre. (Vom realiza şi alte flori pentru a înfrumuseţa grădina, vom construi un gard în jurul grădinii şi vom realiza tablouri cu flori din pioneze.)
Încheierea activității. Aprecieri finale:
Vom realiza turul galeriei la fiecare centru pentru a aprecia modul de lucru. Îl vom aşeza pe fluturaş în câmpia cu flori alături de noii lui prieteni coloraţi. Se fac aprecieri individuale şi colective referitoare la modul de participare la activitate, evidenţiindu-se copiii care şi-au îndeplinit cu succes sarcinile .
La final se recită încă o dată poezia ,şi îi intreb dacă consideră că fluturaşul mai este acum supărat sau nu.
Activitățile de memorizare perfecționează limbajul preșcolarilor, iar atunci când versurile sunt muzicale și ușor de reșinut, cei mici își dezvoltă și creativitatea și imaginația.
Bibliografie
– Tătaru Lolica, Glava Adina, Chiş Olga, ,,Piramida cunoaşterii-Repere metodice în aplicarea curriculumului preşcolar”, Piteşti, Editura Diamant,
– Arlequin”Programa activităților instructiv- educative în grădinițele de copii”, București, 2005
Fluturașul
– Fluturaș de ce tot zbori
Ziua-ntreagă printre flori?
N-ai putea sa-mi spui si mie
Ce tot cauti pe câmpie?
– Draga mea, eu vreau culoare
Sa mi-o pun pe aripioare
Nu stiu cum s-a întâmplat
C-am ramas necolorat!
-As dori si eu, vezi bine,
Sa am doua trei buline;
Sa nu zică frații mei
Ca sunt altfel decat ei!
– Pentru mine, fluturas,
Tu esti cel mai drăgălaș
Ca mi te-ai oprit din zbor
Chiar aici pe obrajor!
– Obrajor sa fie oare?
Eu credeam ca e o floare!”