Educația online reprezintă o modalitate nouă de a privi procesul de învățare, favorizând pe de o parte colaborarea dintre profesori și elevi, prin împărtășirea de noi experiențe, prin dezvoltarea diverselor competențe digitale, prin stimularea competenței a învăța să înveți, a spiritului civic, dar având pe de altă parte limitările ei, legate de lipsa interacțiunii umane reale. Cu atât mai mult, activitățile extrașcolare atât de benefice pentru elevi, activități care le stimulau creativitatea, gândirea critică, abilitățile sportive ș.a. derulate acum online, au solicitat o pregătire mult mai intensă și mai bine documentată, au constituit adevărate provocări cărora elevii, profesorii și părinții le-au făcut față.
Educaţia prin activităţile extracurriculare urmăreşte identificarea şi dezvoltarea unor aptitudini, talente, cultivarea unui stil de viaţă civilizat, stimularea comportamentului creativ în diferite domenii. Prin intermediul numeroaselor aplicații online, prin sugestiile de activități, elevii au reușit chiar și în perioda pandemiei să participe la activități extracurriculare, care le-au dezvoltat diferite competențe, precum competența de a învăța să înveți, competența digitală, spiritul de inițiativă și antreprenoriat, competențele sociale și civice, sensibilizarea și exprimarea culturală.
Activităţile extraşcolare, bine pregătite, sunt atractive la orice vârstă. Ele stârnesc interes, produc bucurie, facilitează acumularea de cunoştinţe, chiar dacă necesită un efort suplimentar. Copiilor li se dezvoltă spiritul practic, operaţional, manualitatea, dând posibilitatea fiecăruia să se afirme conform naturii sale. Copiii se autodisciplinează, prin faptul că în asemenea activităţi se supun de bună voie regulilor, asumându-şi responsabilităţi.
Toate activitățile au avut un impact enorm asupra relației dintre părinți și școală. Părinții au remarcat multitudinea activităților propuse de profesori, munca, dedicarea și profesionalismul acestora, observând de asemenea și talentele copiilor lor. Multe activități s-au desfășurat împreună cu părinții, cum ar fi scenetele de Crăciun, Ziua Mamei, mesajele de Dragobete, mărțișoarele confecționate pe biroul de acasă și prezentate colegilor, festivitățile școlare, repetițiile pentru concursurile de dezbateri sau de artă dramatică, rețetele prezentate colegilor împreună cu mama sau bunica, construirea omului de zăpadă în curtea proprie, prezentarea animalului de companie, prezentarea unui membru din familie, amenajarea balconului, a terasei, excursiile virtuale la muzeele care și-au „deschis porțile” pentru tururi virtuale în mediul online, crearea unui design pe tricoul preferat, realizarea unor ornamente cu scoicile aduse din vacanțele trecute, îngrijirea plantelor de pe balcon, scrierea unor jurnale cu trăirile, sentimentele, emoțiile elevilor din această perioadă, dilemele zilelor bântuite de virusul care s-a abătut asupra noastră, fie sub forma unor simple pagini de jurnal, fie folosind aplicații precum storyjumper sau bookcreator, vizionarea online a unor piese de teatru în cadrul atelierelor de artă dramatică, toate acestea ajutând-i pe toți participanții la acest proces să spere în depășirea situației din timpul pandemiei și în găsirea unei noi surse de energie, de forță, de hrană spirituală.
Elevii sunt atraşi de activităţile artistice, recreative, distractive, care ajută la dezvoltarea creativităţii, gândirii critice, respectarea drepturilor omului, conştientizarea urmărilor poluării, educaţia rutieră, educaţia pentru păstrarea valorilor, etc. Activitățile extrașcolare derulate chiar și online sunt extrem de benefice și pentru elevii puțin comunicativi, introvertiți, dar care se pot implica în activități variate, pot cunoaște alți elevi care au pasiuni asemănătoare cu ale lor, pot lega prietenii, nefiind neapărat necesar ca elevii să exceleze în acele activități atâta timp cât au parte de experiențe noi care îi ajută să cunoască, să se dezvolte, să se adapteze.
Toți copiii au spirit creativ pe care adoră să îl lase liber, astfel încât, sub îndrumarea unui coordonator, talentul lor se va dezvolta iar rezultatele atelierelor cu activități extrașcolare vor dovedi încă o dată felul în care educația formală se împletește cu educația nonformală, contribuind la dezvoltarea personalității elevilor noștri.
Bibliografie
www.eduform.snsh.ro/baza-de-date-online-cu-bune-practici-pentru-dezvoltarea-capacității instituționale-a-școlilor-defavorizate/activitățile-extracurriculare-aspecte-generale
www.eduform.snsh.ro/campanie-online/modalități-de-atragere-și-menținere-a-elevilor-în procesul-educațional-activități-extracurriculare
www.logiscool.com/ro/blog/2019-11/activități-extrașcolare-copiii
educatiafnonf.wordpress.com/category/activități-extrașcolare