În cadrul Săptămânii UE de programare CodeWeek, desfășurată în perioada 9-24 octombrie 2021, cei mai mici programatori ai Școlii Gimnaziale Nr. 2 Diaconu Coresi, Brașov, au susținut primele activități de programare facilitate de tehnologie, cu ajutorul ecranului interactiv Prestigio Multiboard, achiziționat prin Fondul Științescu Brașov.
În prima activitate, Exploring the Earth with AR, prin intermediul Realității Augumentate, elevii s-au familiarizat cu tehnologia și au învățat într-un mod distractiv și antrenant și au aflat lucruri noi despre Pământ, continente, oceane și au explorat chiar și vulcanii, simulând erupția unuia prin intermediul aplicației Quiver pe tabletele proprii dar și pe ecranul interactiv Prestigio Multiboard, achiziționat din fondurile Științescu Brașov, în cadrul proiectului „Echipa S.E.S. Steam-Earth-Scratch”, care le-a oferit o perspectivă unică de a explora Pământul și un vulcan în erupție.
Elevii au fost fascinați de experimentul realizat și au asimilat mult mai ușor cunoștințele din domeniului Științelor Pământului. Au lucrat în echipă și au descoperit împreună importanța tehnologiei la clasă, a învățării prin experimente și a muncii în echipă. Au apreciat în mod deosebit modul în care au reușit să interacționeze pentru a simula experimentul dorit, facilitat de tehnologie și au dorit să repete experiența trăită și să o împărtășească și cu frații mai mari sau mai mici dar și cu părinții sau bunicii lor. (youtube.com/watch?v=sKOO3ESlH-o)
Cea de-a doua activitate, CODE&ENJOY, a presupus familiarizarea elevilor cu programarea prin intermediul codurilor de culori, a numerelor sau literelor, folosind Pixel Art atât pe fișe cât și la ecranul interactiv Prestigio Multiboard, pentru a realiza lucrări individual și în echipă. Prin codare, elevii au înțeles mult mai bine, modul de orientare în spațiu, au învățat și recapitulat culorile, literele și cifrele folosind liniatura cu pătrățele. Elevii au codat pe pătrățele realizând un alt tip de desene, cu cifre și albinuțe, pe fișe interdisciplinare din domeniile MEM și AVAP.
Programând la ecranul interactiv, elevii au învățat din greșeli și nu au renunțat, chiar dacă a fost o provocare nouă ce le-a solicitat atenția, comunicarea, munca în echipă, gândirea și creativitatea. Feedback-ul colegilor i-a ajutat pe cei care codau la ecranul interactiv și i-a încurajat să depășească obstacolele învățând prin joc dar și prin descoperire noul limbaj de codare. (youtube.com/watch?v=aU8iR2IjCFo)
„Ne bucurăm că succesul activităților de tehnologie și programare a fost posibil datorită achiziției ecranului interactiv Prestigio Multiboard din fondurile proiectului câștigător ”Echipa S.E.S. Steam-Earth-Scratch”, coordonat de doamna profesoară Mariana Lazăr, de la Școala Gimnazială Nr. 2 Diaconu Coresi Brașov în cadrul apelului de proiecte STEAM pentru Fondul Științescu 4.0.” (Veronica Niste, Program manager Științescu Brașov)
Proiectul „Echipa S.E.S. Steam-Earth-Scratch” își propune transformarea elevilor din utilizatori de jocuri, în creatori ai propriilor jocuri cu tematică eco și incluziune socială, în vederea dezvoltării potențialului lor creativ și orientării către viitoare cariere din domeniul STEAM și cuprinde 40 de copii din clasa a V-a, foștii elevi, Mici Ambasadori Îndreptar Digital Seniori și cei din Clasa Pregătitoare, Mici Ambasadori Îndreptar Digital Juniori.
Juniorii din Clasa Pregătitoare se bucură și de o oră pe săptămână de programare în cadrul disciplinei opționale „Aventura Scratch”, care își propune învățarea informaticii ca o nouă alfabetizare pentru secolul XXI și sprijină tinerii cursanți în dezvoltarea de noi modalități creative a gândirii despre ei înșiși și despre lume. Elevii vor învăța informatică și vor exersa pașii gândirii computaționale în rezolvarea problemelor prin crearea unor proiecte originale cu ajutorul aplicațiilor gratuite ScratchJr și Scratch.
Aceste activități de programare facilitate de tehnologie și desfășurate la clasă au avut un impact enorm în rândul elevilor și au îmbunătățit semnificativ relația profesor-elev deoarece copiii au participat cu mult interes și curiozitate și au reușit să înțeleagă mai ușor lumea care se schimbă rapid în jurul nostru, să se familiarizeze cu competențele secolului XXI, cu modul în care funcționează tehnologia și cu meseriile viitorului și au contribuit substanțial la dezvoltarea competențelor și abilităților pentru a explora noi idei și pentru a inova, ducând implicit la creșterea încrederii în forțele proprii, a stimei de sine și a motivației pentru învățare, elevii devenind mai autonomi și responsabili de propriul proces de învățare, pregătindu-i pentru eventualele ore desfășurate online sau în hibrid.
„Am învățat foarte multe lucruri noi de când a început școala și mă bucur că am șansa să butonez un ecran interactiv de ultimă generație.” (Serena, 7 ani)
„Primele activități de programare Code Week la ecranul interactiv au fost pentru mine ceva nemaipomenit. Nu credeam să pot învăța la școală așa ceva chiar din primele luni. Am norocul să utilizez cel mai tare ecran din viața mea și vin la școală în fiecare zi cu mult drag și interes, curioasă să mai descoperim ceva nou împreună!” (Iasmina, 7 ani)