Activități de învățare în proiectul european Erasmus+ „Sweets’ Taste Along Europe”

Normele, tradițiile, valorile, modurile de viață și conceptele sunt transmise numai prin socializare, fiind necesare integrării individului în grupurile din care aparține. Socializarea este procesul prin care un copil învață gândirea, normele, valorile, modalitățile de participare la viața socială, raționalizând posibilele consecințe, responsabilitatea și, în cele din urmă, învățând să devină mai matur. Socializarea influențează personalitatea, transformând-o, modelând-o și ajutând-o să se adapteze. La rândul său, personalitatea influențează socializarea.

În acest sens, parteneriatul Erasmus+ KA201, „Sweets’ Taste Along Europe” vizează facilitarea incluziunii sociale prin gătit, pe baza cercetării diverselor tipuri de dulciuri și deserturi din țările partenere.  Școala coordonatoare este Liceul de Turism și Alimentație Dumitru Moțoc, Galați, iar parteneri: Colegiul Tehnic Transilvania din Brașov, România, Sule Muzaffer Buyuk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi – Manavgat, Turcia, I.S.I.S.- Istituto Statale Istruzione Superiore „Luigi de’ Medici” – Ottaviano, Italia și Aplicaproposta, Lda Training Centre – Braga, Portugalia.

Obiectivele proiectului sunt:

  • creșterea abilităților sociale ale elevilor care aparțin unui grup țintă ales de fiecare partener, încurajându-i să lucreze în grupuri și să dobândească experiență și cunoștințe cu privire la dulciurile din bucătăria modernă și tradițională;
  • îmbunătățirea competențelor profesionale ale cadrelor didactice prin participarea la un curs de formare în Braga, Portugalia, cu tematica: dezvoltare personală și incluziune socială. Fiecare instituție parteneră și-a identificat nevoile interne prin analize adresate profesorilor și elevilor;
  • scăderea ratelor de abandon școlar prin promovarea învățării pentru viață;
  • îmbunătățirea abilităților elevilor de a utiliza ingrediente și arome specifice pentru a pregăti dulciuri și deserturi din bucătăria țărilor partenere, realizată în timpul schimburilor de elevi.

Profesorii au beneficiat de un curs de formare privind dezvoltarea personală și incluziunea socială a elevilor, care a avut loc în Braga, Portugalia, în septembrie, 2021, unde au lucrat la prezentare de studii de caz și dezbateri, pe tema alienării sociale, problemelor emoționale ale elevilor, incluziunii sociale a elevilor prin tehnici noi și inovatoare, modalități alternative de implementare a educației non-formale, strategii și cadre pentru creșterea personală și stabilirea de obiective și perfecționarea personală a elevilor.

De asemenea, în cadrul cursului de formare au avut loc ateliere de lucru, în echipe internaționale, unde profesorii au discutat despre modalități de prevenire a agresiunii în școli și practici de predare a empatiei în rândul elevilor, despre construirea abilităților sociale la elevi. S-au simulat situații sociale deosebite, prin jocuri de rol și s-a discutat pe tema învățării non-formale pentru un viitor inovator în educație și despre modalități de construire a încrederii în sine a elevilor prin educație non-formală.

Elevii au experimentat socializarea în cadrul a 2 schimburi de elevi, în Italia, octombrie, 2021 și Turcia, noiembrie-decembrie, 2021, prin dobândirea de abilități de gătit dulciuri tradiționale și de informare despre obiceiurile alimentare ale țărilor partenere, concepute pentru a le stimula interesul pentru învățare și pentru a-i motiva în continuarea studiilor, experimentând experiențe și abordări noi.

Primul schimb de elevi, ”Sweet as Honey”, a avut loc în Ottaviano, Italia, în perioada 10-16.10. 2021, în cadrul căreia au fost organizate: Târgul Internațional de Dulciuri, un webinar cu prezentarea video-urilor despre curiozități culinare (elevii au vorbit în prealabil, în grupuri multiculturale despre subiect și despre videoclipuri, pe grupul proiectului), un spectacol de teatru de păpuși confecționate din dulciuri, un webinar cu tema ”Descoperirea cuvintelor”, în cadrul căruia elevii au lucrat la un glosar internațional multilingv ”dulce” și au prezentat rezultatele pe un panou. De asemenea, elevii au participat la un atelier de ciocolată, unde au învățat să lucreze cu ciocolata, ghidați de patiserii italieni și la un webinar, cu tema ”Povestea dulce tradițională”, unde elevii au discutat în echipe multiculturale despre poveștile tradiționale dulci din Europa.

Al doilea schimb de elevi, “Traditional Sweet Decorations”, a avut loc în Turcia, în perioada 29 noiembrie – 3 decembrie 2021, în cadrul căreia au fost organizate: un atelier de lucru, „Unitate în diversitate”, unde au discutat în grupuri multiculturale, despre abilitățile sociale de cooperare, despre gândirea împotriva excluziunii sociale prin înțelegerea conceptului UE și ateliere de gătit dulciuri tradiționale, unde, în fiecare zi câte o țară avea sarcina de a găti un desert tradițional al unei tări partenere. S-a efectuat și o vizită la Facultatea De Turism Și Gastronomie Manavgat Matso, unde a fost organizat un atelier de patiserie, cu realizare și prezentare de deserturi regionale turcești. Evaluarea elevilor a constat din realizarea de portofolii cu rețete tradiționale.

Al treilea schimb de elevi va avea loc în Galați, în luna iulie, 2022.

Prin aceste activități de învățare, în cadrul proiectului, educația pune accent pe dezvoltarea valorilor și atitudinilor pozitive, bazate pe:

  • un sentiment de identitate personală și stimă de sine crescută;
  • recunoașterea responsabilităților comune și dorința de a coopera cu ceilalți;
  • o transformare a procesului de învățare în ceva mult mai motivant prin utilizarea resurselor multiple și variate, materiale și abordări dezvoltate în cadrul acestui proiect;
  • întărirea motivației pentru învățarea de lungă durată;
  • o conștientizare a competențelor sociale/ civice ale tinerilor elevi, care trebuie să dobândească competențe (inter) personale/ interculturale, să poată participa în mod eficient și constructiv la viața socială și profesională a unei societăți complexe și diverse;
  • întărirea motivației pentru dezvoltarea relațiilor pentru o cooperare viitoare;
  • scăderea abandonului școlar.

Considerăm că, principala valoare adăugată ar putea fi ajutarea elevilor și adolescenților din diferite țări să devină mai conștienți de faptul că, indiferent dacă întâmpină probleme și dificultăți pe drum, pot lupta împotriva lor și pot găsi calea spre soluții care să-i ajute să își depășească problemele. Elevii vor fi mai capabili de a-și gestiona viitorul, de a-și lărgi orizontul de cunoaștere și de a fi mai empatici și mai puternici în fața problemelor civice și sociale viitoare.

În concluzie, putem spune că, datorită faptului că unii dintre partenerii proiectului au experiență și calificări în acest domeniu, parteneriatul a avut doar de câștigat și a constituit o oportunitate excelentă pentru participanți de a se perfecționa, participând la demonstrații practice și schimburi de experiență în timpul mobilităților în țările participante.

 

prof. Bobocea Daniela

Liceul de Turism și Alimentație Dumitru Moțoc, Galați (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/daniela.bobocea2

Articole asemănătoare