Abordarea prin joc la chimie – o experiență de învățare captivantă

În contextul educațional contemporan, integrarea tehnologiilor digitale și a metodelor interactive în procesul de predare-învățare reprezintă o necesitate imperioasă. Învățarea chimiei la nivel gimnazial presupune înțelegerea unor concepte abstracte și a unor procese complexe care pot fi dificil de asimilat prin metodele tradiționale. Pornind de la premisa că jocul constituie o modalitate naturală de învățare, prezenta lucrare își propune să demonstreze eficiența abordării prin joc didactic în consolidarea cunoștințelor despre tipurile de reacții chimice la clasa a VIII-a.

Experiența educațională descrisă urmărește dezvoltarea competențelor specifice disciplinei chimie prin utilizarea platformelor digitale interactive, promovând în același timp învățarea colaborativă și dezvoltarea abilităților digitale ale elevilor. Această abordare pedagogică modernă răspunde nevoilor unei generații de elevi nativi digitali, oferind un cadru stimulativ pentru consolidarea și sistematizarea cunoștințelor dobândite.

Subiectul lecției – Tipuri de reacții chimice
Tipul lecției: de recapitulare și sistematizare a cunoștințelor
Clasa: a VIII-a
Intervalul de vârstă şi nivelul elevilor: 13-15 ani, nivel gimnazial
Caracteristici speciale ale elevilor: Clasă omogenă

Obiective operaționale

La sfârșitul lecției, elevii vor fi capabili să:

  • O1: discrimineze între tipurile de reacții chimice
  • O2: identifice numărul de reactanți și numărul de produși de reacție caracteristici specifice fiecărui tip de reacție
  • O3: modeleze ecuații ale unor reacții chimice
  • O4: identifice tipurile de reacții prin diferite sarcini propuse pentru rezolvarea în vederea consolidării/sistematizării cunoștințelor
  • O5: rezolve probleme cu caracter practic, teoretic și aplicativ
  • O6: dezvolte abilități digitale

Cuvinte cheie: substanțe simple, substanțe compuse, fenomen chimic, legea conservării, reacție, ecuație, reactanți, produși

Metode: conversația euristică, exercițiul, problematizarea, modelarea, descoperirea dirijată, investigația științifică, joc didactic

Desfășurarea activității

Lecția este construită pe modelul Evocare-Realizarea sensului-Reflecția. Pentru EVOCARE, propun un joc didactic creat pe platforma Wordwall, pentru reactualizarea conținuturilor-ancoră.

Link-ul activității: wordwall.net/resource/93923944

Profesorul transmite link-ul elevilor, stabilește modalitatea de lucru (în echipe, în pereche sau individual) și de câte ori învârte fiecare roata. Pentru a fi mai accesibilă sarcina, profesorul creează un document colaborativ Google Docs în care elevii notează rezolvările. De asemenea, stabilește timpul didactic necesar rezolvării sarcinii – 15 minute.

Profesorul încurajează astfel învățarea activă, colaborativă și socială cu ajutorul platformelor digitale în lecțiile de chimie. Elevii pot compara performanța actuală cu una avută anterior sau, dacă fac parte dintr-un grup/pereche, după ce și-au îndeplinit responsabilitățile se pot raporta la un standard de grup.

Profesorul în era digitală devine ghid, mentor și facilitator al dezvoltării personale și profesionale a elevilor într-o lume în continuă schimbare.

Concluzii

Experiența pedagogică prezentată demonstrează că integrarea jocurilor didactice digitale în procesul de predare-învățare a chimiei generează rezultate remarcabile în consolidarea cunoștințelor elevilor. Utilizarea platformei Wordwall în etapa de evocare a permis reactualizarea eficientă a conținuturilor-ancoră, stimulând participarea activă a tuturor elevilor și creând un climat motivațional favorabil învățării.

Abordarea prin joc didactic nu doar că facilitează înțelegerea conceptelor chimice complexe, ci dezvoltă și competențele digitale ale elevilor, pregătindu-i pentru provocările societății contemporane. Învățarea colaborativă promovată prin această metodă contribuie la formarea abilităților de comunicare și lucru în echipă, esențiale pentru dezvoltarea personală și profesională viitoare.

Rezultatele obținute confirmă faptul că transformarea digitală în educație nu reprezintă doar o necesitate tehnologică, ci o oportunitate pedagogică de a redefini relația profesor-elev și de a adapta procesul educațional la particularitățile generației actuale de elevi. Rolul profesorului ca facilitator și mentor în acest context digital deschide noi perspective pentru o educație mai eficientă, mai atractivă și mai relevantă pentru nevoile secolului XXI.

Bibliografie

  1. Cerghit, I. (2008). Metode de învățământ, București, Editura Didactică și Pedagogică.
  2. Istrate, O. (2022). Pedagogia digitală: Definiție și arie conceptuală. Revista de pedagogie digitală, București, Institutul Pentru Educație.
  3. wordwall.net
  4. wordwall.net/resource/93923944

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Niculina Zuga

Colegiul Național Pedagogic Constantin Cantacuzino, Târgoviște (Dâmboviţa), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/niculina.zuga