Prin intermediul proiectelor eTwinning profesorii au posibilitatea de a prezenta și dezvolta conținuturi variate într-o manieră creativă prin intermediul noilor tehnologii digitale. World Eco-Friends este numele proiectului de acest tip derulat pe parcursul întregului an școlar 2024-2025 cu elevi de clasa a VI-a de la Colegiul Național Alexandru Ioan Cuza, Galați, scopul principal al acestuia fiind acela de a implica elevii în activități de comunicare și colaborare pe teme ecologice alături de elevi de vârsta lor provenind din alte țări europene dar nu numai. Partenerii de proiect provin din Franța, Italia, Grecia, Turcia, Germania, Croația, Cehia, dar și din Iordania și Bangladesh, cei mai mulți dintre ei fiind vechi colaboratori cu care am realizat proiecte valoroase recompensate cu certificate naționale și europene.
Prin tematica aleasă pentru proiectul din acest an școlar dorim ca elevii să fie responsabilizați prin implicarea în activități de învățare care depășesc spațiul tradițional al sălii de clasă care să le permită să își valorifice cunoștințele tehnice și digitale, de tip TIC. Ne dorim, de asemenea, să își îmbogățească cunoștințele de limbă engleză, prin crearea unor produse digitale de scriere creativă în limba engleză, vehiculul de comunicare în cadrul proiectului.
Activitățile desfășurate și produsele finale realizate în cadrul proiectului eTwinning World Eco-Friends sunt extrem de numeroase și complexe. Unul dintre acestea este o poveste colectivă la conceperea căreia participă toți partenerii implicați preluând fiecare ștacheta de la colegii străini, construind ulterior de la ceea ce s-a conceput până la ei. Se lucrează conform unui grafic stabilit de comun acord la începutul proiectului. Pentru aceasta, dincolo de scrierea unei secțiuni proprii, elevii oferă traducerea în limba română a secțiunii create, înregistrează în limba engleză și în limba română secțiunea respectivă pentru a oferi materiale audio, propun ilustrații pentru secvențele redactate de partenerii noștri, propun variante de titlu și variante ilustrate ale coperților poveștii – toate urmează să fie supuse unui vot pentru a se putea decide cel mai potrivit titlu al poveștii precum și cea mai frumoasă copertă. Evident că tema poveștii colective de anul acesta a fost de inspirație ecologică iar produsul final al acestei activități de durată va fi o carte electronică ce va reuni toate conținuturile menționate anterior.
Pe lângă acest produs colaborativ complex, devenit tradiție în cadrul colaborărilor acestei echipe eTwinning, World Eco-Friends propune activități prin care elevii să reflecteze asupra celor mai bune modalități de a fi prieteni cu mediul înconjurător și de a conștientiza problemele de mediu precum și de a-și îmbunătăți cunoștințele despre alte țări, culturi și limbi și de a-și dezvolta imaginația și creativitatea. Pentru o bună colaborare s-au creat echipe mixte internaționale care să realizeze materiale documentate care să reunească aspecte de mediu specifice tuturor țărilor participante. Iată câteva aspecte asupra cărora elevii s-au documentat și au realizat informări postate în documente/ prezentări colaborative pentru o bună reprezentare a tuturor participanților – Parcuri naționale din țara mea; Animalele tipice țării mele/ animale protejate, pe cale de dispariție, din țara mea; Flori și plante specifice spațiului în care locuiesc; Mări, lacuri, râuri; Efectele schimbărilor climatice în țara mea (dezastre naturale, inundații, secetă…); Acțiuni derulate pentru protejarea mediului; Probleme produse de poluare.
Ziua europeană a limbilor străine a fost marcată printr-un material colectiv dens cu tema Expresii lingvistice ce conțin nume de animale ( Animal Idioms), material concretizat ulterior într-o aplicație digitală tip quiz prin care participanții pot să își verifice cunoștințele lingvistice recunoscând în ce limbă sunt rostite respectivele expresii. Concret, elevii au fost implicați în căutarea unor astfel de expresii în limba română, pe care apoi le-au tradus sau le-au explicat în limba engleză, le-au înregistrat și au creat fișiere audio, au inclus toate acestea într-un material de prezentare colectiv pentru ca fondatoarea proiectului să utilizeze aceste informații la realizarea unui joc lingvistic extrem de interesant. www.goconqr.com/quiz/39905428/edl-listen-to-the-animal-idiom-and-guess-the-language
Pe lângă activități obișnuite, specifice unor astfel de proiecte, precum alegerea logo-ului proiectului, realizarea materialelor de prezentare a școlii, a elevilor, a regiunii și a țării de proveniență a participanților s-au realizat și două sondaje pe teme de actualitate ( Are you eco-friendly? și Are your eating habits eco-friendly? ). Sondajele, precum și poemul colectiv în derulare (Tema Now is the time…) sunt rezultatele implicării tuturor participanților, propunerile de întrebări incluse în sondaje și versurile poemului fiind contribuțiile elevilor.
Ultimul produs final și cel mai complex, menit să reflecte contribuția întregii echipe la acest demers este o revistă electronică realizată cu instrumentul digital madmagz.com/, revistă ce va fi finalizată în luna iunie. Acest instrument facilitează lucrul în echipă, fiecare dintre noi putând să își pună amprenta – de o manieră creativă – asupra felului în care va arăta revista proiectului. Fiecare profesor partener oferă sugestii pe tot parcursul elaborării acesteia. Și acest produs final va reflecta experiența multiculturală de care fiecare dintre noi a beneficiat în cadrul acestui parteneriat, un nou exemplu de bună colaborare prin eTwinning.
Rezultatele parteneriatului din acest an vor fi valorificate la nivelul orelor de curs dar și al activităților extracurriculare, școala beneficiind de o nouă experiență multiculturală prin care elevii au avut șansa de a interacționa cu colegi de generație din alte spații culturale. Participarea activă a elevilor în activitățile propuse le-a oferit acestora șansa de a selecta informații și imagini, de a face traduceri, de a utiliza calculatorul și diverse aplicații, de a realiza materiale audio, de a lucra pe cont propriu dar mai ales în echipă, de a contribui la realizarea unor produse finale de calitate, apreciate de toți participanții. Toate acestea îi vor motiva să participe și la alte proiecte și le vor trezi interesul pentru limba, cultura și civilizația altor popoare și pentru abordarea într-o manieră creativă a unor teme culturale.