Un stil de viață sustenabil (durabil) presupune folosirea cu grijă și în mod conștient a resurselor naturale, ținând cont atât de nevoile actuale, cât și de cele viitoare. Această abordare are ca scop traiul fără a dăuna mediului înconjurător; adică, include acțiuni precum neconsumarea excesivă a resurselor, dezvoltarea unor obiceiuri de producție și consum prietenoase cu natura, reducerea deșeurilor și acordarea atenției eficienței energetice. Obiectivul este de a lăsa o lume sustenabilă pentru generațiile viitoare, respectând în același timp capacitatea naturii de a se regenera.
În întreaga Europă și în lume, tinerii devin o forță puternică a schimbării, inspirând un nou val de acțiune pentru mediu. Recunoscând urgența crizei climatice, aceștia participă activ la diverse inițiative pentru a ne proteja planeta. Prin proiecte precum „Valul Schimbării”, tinerii nu doar învață despre problemele de mediu, ci preiau un rol proactiv în găsirea de soluții. Ei folosesc platforme digitale pentru colaborare internațională, organizează acțiuni locale de curățenie și conduc campanii pentru a crește gradul de conștientizare în comunitățile lor. Această abordare practică transformă cunoștințele teoretice în acțiuni concrete și cu impact.
Proiectele conduse de tineri subliniază legătura crucială dintre obiceiurile noastre zilnice și sănătatea planetei. Aceste inițiative le oferă elevilor puterea de a deveni susținători ai unui stil de viață sustenabil, încurajându-i să-și monitorizeze amprenta de carbon, să promoveze utilizarea energiei regenerabile și să pledeze pentru schimbări de politici. Prin colaborarea la scară globală, aceste minți tinere demonstrează că nu sunt doar liderii de mâine, ci sunt agenți ai schimbării de azi. Eforturile lor colective modelează un viitor mai sustenabil și asigură că vocile următoarei generații sunt auzite în lupta împotriva schimbărilor climatice.
În fiecare an, elevii Școlii Gimnaziale Nr. 1 Hulubești, sunt implicați în cel puțin un proiect european eTwinning. De ce alegem să desfășurăm un astfel de proiect? Răspunsul este clar! Un astfel de proiect urmărește să dezvolte multiple competențe elevilor, de la cele digitale (pentru că folosim numeroase aplicații, intrumente TIC pentru a crea brosuri, avatare, etc.), continuând cu cele multilingvistice – limba română, limbă străină (engleză, în cazul proiectelor pe care le coordonez), competențe personale, sociale (învață să colaboreze eficient, să negocieze, să comunice mai bine), competențe științifice – învățând lucruri noi din domeniul geografiei, dar nu numai.
Parteneri fondarori ai proiectului – România și Turcia, alături de școli din Italia, Spania, Grecia și Polonia.
Activitățile proiectului au început cu obținerea acordurilor părinților privind participarea elevilor în proiect. Fiecare elev a completat un formular de evaluare inițială (pentru a identifica în ce măsură au cunoștințe despre schimbările climatice, sustenabilitate, dezvoltare durabilă, energie), apoi am continuat cu prezentarea fiecăruia prin intermediul avatarurilor, încărcate într-un padlet dedicat, pentru a ne cunoaște mai bine. Sigur că nu au lipsit intălnirile online, încărcate de emoție, entuziasm și dorința de a invăța împreună într-un mod colaborativ.
Elevii au demonstrat un spirit de observație grozav, reușind să surprindă, prin fotografii deosebite, schimbările naturii pe parcursul anotimpurilor. Au identificat surse locale de hrană, chiar organice. Si-au creat sandwich-ul pe care l-au dorit, pornind de la ideea unei mese/gustări nutritive, echilibrate.
Preocupările noastre privind consumul eficient de energie au constituit tema activității colaborative din luna martie. Grupurile de elevi, coordonate cu grijă de profesori, au elaborat brosuri foarte interesante, identificând motive clare privind reducerea consumului de energie – costuri mai mici, economisirea resurselor naturale ale planetei, utilizarea energiei regenerabile, nepoluante, un mediu mai curat, reducerea schimbărilor climatice, creșterea securității energetice, viață sustenabilă.
În aprilie ne-am concentrat atenția pe realizarea unui dicționar (Sustainable Living Dictionary) ce cuprinde 30 de cuvinte/termeni și promovează o viață durabilă (ex. Compost, Eco-Friendly, Food Waste, Green Energy. Organiz. Reuse). Acesta reprezintă produsul final al proiectului nostru.
9 Mai 2025 – am sărbătorit, ca în fiecare an, Ziua eTwinning & Ziua Europei. Elevii și-au manifestat talentul artistic prin desene tematice dedicate.
La finalul proiectului, au fost completate chestionare de evaluare (elevi și profesori deopotrivă), iar elevii participanți în proiect au primit certificate de apreciere pentru implicarea activă în activitățile propuse. Diseminarea proiectului s-a realizat prin intermediul rețelelor de social-media (Facebook, Instragram, dar și articole în reviste).
Link Twinspace proiect – school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/wave-change-youth-taking-action-our-planet/twinspace