Una dintre preocupările școlii este și construirea unei legături spre educația nonformală și informală a elevilor. Astfel, elevii vor fi pregătiți pentru experiențele din viața personală, își vor îmbogăți cunoașterea, clarificându-și valorile și formându-și atitudini prin diverse tipuri de educație.
Contextul ideal pentru a contopi granițele celor trei tipuri de educație îl reprezintă programul „Școala altfel”, deoarece instituția de învățământ poate răspunde nevoilor educaționale ale unui anumit grup utilizând resursele unor instituții culturale și oferind un proces real și spontan de învățare.
Pe durata a cinci zile consecutive lucrătoare în timpul anului școlar trecut, s-a desfășurat programul național „Școala altfel” în fiecare școală din România, program care are ca scop să contribuie la dezvoltarea competenței de învățare și a abilităților socio-emoționale în rândul copiilor preșcolari/ elevilor. Metodologia aferentă prevede ca în baza experiențelor din cursul programului național „Școala altfel”, dascălii să integreze cele mai eficiente abordări testate în cadrul acestui program în procesele de învățare pe tot parcursul anului școlar.
Perioada desfășurării și nivelul de vârstă:
Deoarece instituția noastră de învățământ stabilise derularea programului la finalul lunii aprilie, a trebuit ca dascălii să adopte o strategie on-line pentru derularea activităților. O activitate pe care am propus-o elevilor din clasele a VII-a și a VIII-a cu vârste de 13-15 ani, a fost o vizită la Muzeul Național al Literaturii Române. Și pentru că școala în această perioadă a fost on-line, vizita a fost virtuală.
Domeniul vizat:
Învățarea experiențială/ prin experiență – modalitate de învățare în care profesorul îi implică pe copii în experiențe directe și procese de reflecție (analiză) pentru a crește nivelul de cunoștințe, a dezvolta abilități, atitudini și capacitatea acestora de contribui la binele comunității.
Descrierea activității și strategii on-line:
- Întocmirea materialului ppt de către profesor, pentru prezentarea muzeului și a activității;
- Înregistrarea prin intermediul OpenBoard pentru a facilita introducerea în prezentare a Google Maps, a site-ului mnlr.ro, a site-ului care face posibil turul virtual;
- Provocarea elevilor pentru asigurarea analizei – întrebările la care trebuie să răspundă (răspunsul îl vor afla doar dacă parcurg turul virtual);
- Întocmirea formularului google docs pentru colectarea răspunsurilor;
- Încărcarea materialului obținut de către profesor pe canalul youtube;
- Alcătuirea de către elevi a unui eseu prin care se asigură reflecția asupra comportamentelor și sentimentelor avute, asupra lecțiilor învățate și aplicațiilor în viața de zi cu zi (Ce s-a întâmplat? Cum v-ați simțit? Ce ați observat? Ce înseamnă asta? Cum se aplică în viața de zi cu zi? Ce comportament nou ați vrea să adoptați?)
Impact:
- 102 rezolvări ale chestionarului;
- 103 vizionări ale clipului pe youtube (https://youtu.be/oLL6LIjHi8I)
Concluzie
Activitatea a fost bine primită de către elevi și s-a dovedit a fi o cale de transmitere a unor valori tradiționale ale educației – binele, frumosul și adevărul – într-o vreme în care lumea trece prin transformări tulburătoare, în care profesorul încearcă prin toate mijloacele să-și formeze elevii cât mai frumos atât prin disciplina sa, cât și prin deschiderea către alte domenii ale cunoașterii.
Bibliografie
SÂMIHĂIAN, Florentina, O didactică a limbii și literaturii române: provocări actuale pentru profesor și elev, Editura Art, București, 2014.
www.edu.ro/sites/default/files/Metodologie%20Scoala%20Altfel.pdf
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.