Univers BD: Les Omniscients de l’à-venir – un proiect eTwinning despre eroi și supereroi

„Univers BD: Les Omniscients de l’à-venir” este un proiect anual interdisciplinar în limba franceză,  de lectură și scriere creativă a benzilor desenate contemporane pentru tineret, ale aventurii fantastice Les Omniscients de Vincent Dugomier și Renata Castellani. Proiectul și-a propus să le permită elevilor să pună la îndoială conceptul actual de super-erou/ eroină, dar, mai presus de toate, să devină conștienți de importanța acțiunii pentru a asigura protejarea patrimoniului cultural pentru generațiile viitoare. Produsul final este o carte electronică creată de 150 de elevi din 8 instituții (liceale și gimnaziale) din Spania, Grecia, Italia și România.

La școala mea, proiectul s-a desfășurat  în anul școlar 2022-23 în cadrul cursului de limba franceză, fiind implicați 52 de elevi din clasele a VII-a, coordonați de profesoara de limba franceză, Cristina Stan. În plus, colegii profesori care predau limba și literatura română au abordat proiectul și din punctul de vedere al acestei discipline.

Organizarea și obiectivele au fost clar definite pentru elevi și profesori, chiar de la începutul fiecărei etape. Conținutul acestora a fost respectat cu unele adaptări pe tot parcursul proiectului. Pe tot parcursul anului, comunicarea, schimbul și colaborarea între profesori au fost aproape zilnic prin twinspace și pe facebook, ceea ce a contribuit foarte mult la progresul proiectului. La început, a avut loc o etapă de spargere a gheții, fiind create paginile speciale: jurnal de clasă și sala profesorilor.

În prima etapă, nu a existat o colaborare în adevăratul sens al cuvântului între parteneri. Pe parcursul celei de-a doua etape, au  fost împărtășite creațiile elevilor în spațiul proiectului. A existat colaborare și interacțiune între clase în timpul activităților de scriere colaborativă a acrostihurilor  și a jurnalului de caractere, precum și a scenariului pentru un nou episod al seriei. Pentru ultima activitate, munca elevilor/echipelor naționale  a fost interdependentă, de fiecare dată a trebuit să  se țină cont de ceea ce au scris deja partenerii, să rezume  și să ia decizii. Elevii au învățat astfel să respecte alegerile celorlalți și să colaboreze în vederea producției în comun.

Produsul final al proiectului este o carte colaborativă, de tip magazin,  de 90 de pagini. Reunește producțiile tuturor partenerilor: texte (acrostihurile, jurnalul personal al personajelor, biblioteca noastră de sfârșitul lumii, mesaje de pe forumul „Dacă ai putea deveni prieten…”, sinopsisul celor 4. volume) logo-uri și semne de carte, videoclipuri de citire expresivă a extraselor din benzile desenate și un glosar pictural de coduri de imagine.

Proiectul  a folosit  toate instrumentele puse la dispoziție în Twinspace. Activitățile includ majoritatea aplicațiilor (Forum, Jurnal de proiect, documente, videoclipuri), și asta în ciuda nenumăratelor dificultăți pe care le pune noua platformă. Am creat o pagină de netichetă cu reguli de utilizare a twinsapce-ului și protecția datelor și drepturile de autor.

Pentru a duce la bun sfârșit proiectul, am folosit instrumente și aplicații software  PowerPoint, videoclipuri mp4, chestionare, mp3, fotografii și desene, fișiere word și pdf, jpg, am publicat pe web. Wikipedia, prezentări și imagini, am utilizat instrumente și aplicații online: Google Slides, Word Art, Adobe Spark, google photos,  padlet, digipad, linoit, formulare Google,  traducător Google. Videoclipurile publicate în jurnalul proiectului sunt publicate și  pe Youtube. Aceste documente respectă legislația privind proprietatea intelectuală (desene și videoclipuri originale, autorizații parentale pentru fotografiile elevilor minori). Pentru comunicare și o mai bună coordonare între profesori, am creat un grup pe Facebook și am folosit e-mailul, iar pentru producția finală, am  folosi Calameo.

Pedagogia proiectului permite dobândirea unei serii de abilități: introducerea în a noua artă și mai ales în benzile desenate fantastice,  de aventură și în caracteristicile acestora, dezvoltarea abilităților de comunicare în limbi străine prin citirea de texte autentice și scrierea creativă,  dezvoltarea competențelor digitale și interdisciplinare, a imaginației și creativității, dobândind conștientizare și exprimare culturală, cultivarea abilităților secolului XXI, a gândirii critice, a comunicării, colaborării. Elevii au avut posibilitatea evaluării  muncii lor și a muncii colegilor lor, de asemenea, proiectul a întărit obiceiul și plăcerea de a citi în rândul adolescenților, a conștientizat  importanța accesului la cunoașterea universală, rolul bibliotecilor ca gardieni ai patrimoniului cultural și necesitatea protejării acestuia.

Potrivit profesorilor, care predau în mare parte în gimnaziu (75%), proiectul, într-un grad foarte satisfăcător,  a conștientizat importanța accesului la cunoașterea universală și a necesității de salvgardare a patrimoniului cultural (100%) și a subliniat importanța al tinerilor europeni în construirea unui viitor mai bun (87,8%). Alte puncte forte: promovarea colaborării, a spiritului de echipă și a conștientizării interculturale în rândul studenților (75%) și, într-o măsură mai mică (62,5%), descoperirea și aprecierea benzilor desenate „Les Omniscients”, au dus la dezvoltarea abilităților de înțelegere scrisă în limba franceză și utilizarea TIC, precum și la îmbunătățirea colaborării între profesori. Pe de altă parte, nivelul de implicare al elevilor nu a fost suficient de satisfăcător, precum și dezvoltarea competenței de producție scrisă în limba franceză (37,5%) și cu atât mai puțin (25%) a celor de exprimare orală. Nivelul de stăpânire a (noului) Tsc al profesorilor după acest proiect variază între destul de satisfăcător (50%) și nesatisfăcător (25%). Principala dificultate cu care s-au confruntat pe parcursul proiectului a fost tocmai utilizarea instrumentelor acestui Tsc (62,5%) și, într-o măsură mult mai mică (12,5%), tema proiectului, lipsa de timp și adaptarea activităților la nevoile și aptitudinile elevilor.

Elevilor le-a plăcut foarte mult să se exprime asupra superputerilor lor și să creeze semne de carte, dar și scrierea în colaborare a sinopsisului și lectura benzii desenate. Le-a plăcut să se prezinte și să discute, să învețe despre benzi desenate, să viziteze o bibliotecă media și să filmeze un videoclip. Mai presus de toate, le-a plăcut să pregătească o prezentare, dar și să-și imagineze restul poveștii și să participe la Ziua Autorului European. Crearea acrostihurilor și a bibliotecii pentru sfârșitul lumii, scrierea unei pagini de jurnal sunt, de asemenea, destul de populare. În mod similar, pregătirea unei prezentări, imaginarea continuării poveștii și filmarea unui videoclip nu au fost plăcute unui număr mic  de elevi.

Unei părți relatic mari de elevi i-a fost greu să se exprime în franceză (40,9%), iar apoi să-și gestioneze timpul (19,7%, într-o măsură mai mică (15,2%), să înțeleagă ce trebuie făcut și să colaboreze cu  ceilalți parteneri. Descris în  doar trei cuvinte, proiectul a fost  interesant, creativ, distractiv.

 

prof. Cristina Stan

Școala Gimnazială Grigore Moisil, Ploiești (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.stan5

Articole asemănătoare