Un stil de viaţă sănătos pentru copii

Promovarea sănătății este una din principalele responsabilități ale școlii în vederea educării elevilor pentru un stil de viață sănătos. Dreptul la sănătate este unul din drepturile fundamentale ale omului. Conform Organizației Mondiale a Sănătății, sănătatea individului este definită drept „o stare de bine fizică , mentală și socială, și nu doar absența bolii sau infirmității”.

Profesorilor le revine sarcina de a informa elevii, de a le oferi cunoștințe despre o viață sănătoasă, de a le forma atitudini și deprinderi pentru formarea unei conduite responsabile privind sănătatea. În acest sens, profesorii sunt mai mult decât un simplu transmițător de informații privind sănătatea, ei au sarcina  de a oferi un model de conduită elevilor.

În primul rând, profesorul informează elevii,  le transmite cunoștințe privind  noțiunile din domeniul sănătății, informații privind o alimentație sănătoasă, reguli de igienă personală și  importanța exercțiilor fizice pentru dezvolatea armonioasă a corpului, în funcție de particularitățile de vârstă ale elevilor.

Următorul pas este de a le forma elevilor sentimente și emoții pozitive privind desfășurarea unei vieți sănătoase. Această fază presupune experimentarea de către elevi a unor situații, în care au acționat pentru sănătatea proprie. Al treilea pas constă în aplicarea celor învățate zi de zi, pentru a deveni obișnuințe, care vor duce la formarea unei conduite sănătoase.

Ne-am propus, ca în cadrul unităților tematice, să promovăm în rândul elevilor o conduită sănătoasă. Astfel, în activitățile integrate, am introdus noțiuni legate de sănătate: alimentație sănătoasă, vitamine, igienă, exerciții fizice etc.

Măsurile de igienă previn îmbolnăvirea organismului. Astfel, pentru copilul mic, se are în vedere însuşirea unui limbaj adecvat identificării şi recunoaşterii comportamentelor sănătoase, a tipurilor de boli, a principalelor pericole pentru sănătate. Obiectivele comportamentale vizează aplicarea corectă a normelor igienico-sanitare, dar şi iniţierea de măsuri active pentru recunoaşterea în viaţa de zi cu zi a factorilor interni şi externi care determină  starea de boală.

La şcoală, în clasele primare  aceste reguli de igienă se pot însuşi tot prin joc şi mult exerciţiu. Începând cu  primele zile din clasa pregătitoare încercăm  să le insuflăm elevilor regulile de igienă şi un comportament sănătos  prin diferite jocuri şi poezii, de exemplu :”Răducu şi săpunul”,”La baie”,”Sănătate de la toate”. Vom explica, pornind de la aceste poezii importanţa spălării mâinilor înainte de masă, spălarea dinţilor pentru a creste sănătoşi după fiecare masă, spălarea părului şi a întregului corp regulat  şi nu în ultimul rând efectuarea unor exerciţii fizice de înviorare atunci când se trezesc. Le vom explica că pentru a fi sănătoşi trebuie să avem grijă de corpul nostru atât prin ceea ce consumăm cât şi prin păstrarea unor reguli care ne feresc de diferite boli.Păstrând aceste reguli şi consumând alimente sănătoase, ei vor creşte sănătoşi. Astfel, trebuie să îi obişnuim pe elevi cu unele reguli de igienă elementară: înainte de a servi pachetul pe care mama l-a pregătit pentru şcoală,trebuie să se spele pe mâini cu apă şi săpun și de fiecare dată când folosesc toaleta. De asemenea, apa şi săpunul se vor folosi  ori de câte ori se murdăresc.Pentru a-i obişnui cât mai repede cu aceste reguli am inventat jocul “Apă, săpun, vitamine!”. Se formează un cerc, iar în mijlocul cercului va sta un copil care reprezintă pe rând cele trei cuvinte din titlul jocului. Copilul care stă în cerc, va spune unul din cele trei cuvinte şi va arunca mingea unui copil din cerc, iar copilul care prinde mingea trebuie să spună la ce foloseşte sau importanţa lui  în viaţa noastră .De exemplu dacă este rostit cuvântul “apă”, cel care va prinde mingea va spune când, unde, sau pentru ce este folosită apa în viaţa noastră.

Este foarte important să instruim copilul privind măsurile elementare de igienă atât în colectivitate, cât şi acasă pentru a avea sănătos atât corpul cât si sufletul. Dacă îi obisnuim pe copii cu aceste reguli de igienă, încă de la grădiniţă sau  şcoală şi sunt  respectate cu stricteţe, zi de zi, vom reuși să formăm o atitudine responsabilă a copilului față de igiena sa personală.

Informarea elevilor privind o alimentație sănătoasă, la clasa pregătitoare și clasa a I-a ,  s-a realizat în cadrul unităților tematice „Grădina de legume ” , ”Livada bunicilor”, „Coșul cu vitamine” cu ajutorul unor povești, în care personajele principale sunt legume și fructe. Elevilor le face mare plăcere de a asculta povești la clasa pregătitoare și clasa a I-a, iar în clasele mai mari să le citească chiar ei. În aceste povești, personajele principale au fost înlocuite cu fructe și legume( de ex. Prințesa Roșie și Prințul Salată ; Regele Cartof și Regina Conopidă; Prințesa Căpșună și Prințul Măr). Aceste personaje se implică în acțiuni de eroism, ceea ce duce la admirația în rândul elevilor. În urma povestirii s-a purtat o conversație cu elevii în legătură cu actele lor de vitejie, despre importanța acestora în viața oamenilor. În final s-au consumat acestea, pentru a le aminti elevilor ce gust minunat au aceste fructe și legume.Ei au avut ocazia de a descoperi acestea prin toate simțurile: au observat fructele și legumele, le-au cântărit în palmă, în cadrul jocului ”Care este mai greu?”, „Care este mai ușor?”; le-au mirosit în cadrul jocului „Ghici ce-ai în mână” (cu ochii legați); le-au gustat în cadrul jocului „Ghici ce-ai gustat” (cu ochii legați).

În cadrul orelor de AVAP au avut ocazia de a realiza diferite colaje, chiar și piramida alimentelor, care a fost expusă în clasă, pentru a le aminti mereu de alimentele valoroase în sănătatea omului. În unele zile am realizat împreună cu elevii activități gospodărești. Am discutat despre importanța spălării  fructelor și legumelor înainte de a fi consumate. În fiecare zi din săptămână am preparat împreună o salată de fructe: salată exotică din banane, portocale, grapefruit, lămâie, kiwi și miere; salată albă din mere, pere, banane; salată colorată din mere, pere și fructe uscate. De asemenea, din legume am preparat salate: salată de cartofi cu ciuperci; salată de cartofi colorată: cu ciuperci, gogoșari, măsline verzi, ceapă verde; salată de crudități din: castraveți, ceapă verde, roșii, ardei gras; salată asortată din: salată verde, mărar, roșii, măsline, etc. Aceste salate au fost preparate împreună și au fost consumate împreună, deoarece modelul oferit de profesor este foarte important.

În timpul desfășurării acestor activități am observat comportamentul elevilor. Elevii, care la început au refuzat să consume unele fructe și legume, după câteva zile au început să le guste și chiar să le îndrăgească gustul. Ei au plecat acasă încântați de modul în care au decurs aceste zile la școală și au cerut părinților să pregătească acasă  împreună asemenea salate.

Elevii din clasa a III-a și a IV-a pot culege singuri informații cu privire la substanțele hrănitoare ale diferitelor categorii de alimente. În acest sens, am realizat împreună cu elevii un proiect  denumit „Noi mâncăm sănătos”. Ei au prezentat individual lucrările lor, astfel au avut șansa de a învăța unii de la alții. S-au prezentat informații valoroase despre lactate, cereale, proteine, miere, etc.

Înlocuirea zahărului este un obiectiv primordial din cauza obezității în rândul populației. S-a constatat că în rândul copiilor se consumă mult prea multe dulciuri, care au un conținut ridicat de zahăr. Din această cauză, am hotărât să le oferim copiilor o alternativă sănătoasă, și anume aceea de a consuma dulciuri sănătoase: stafide, fructe uscate: prune, mere, caise, curmale, smochine, vișine, etc. La început, elevii au fost reticenți, dar și în acest caz a contat foarte mult puterea exemplului.

Am hotărât să luăm masa împreună, elevi și profesori, pentru a fi un exemplu demn de urmat. Exersând zilnic acestea, ne asigurăm că măcar la școală, elevii consumă alimente sănătoase.

Pentru a implementa acestea a fost nevoie de sprijinul părinților. În urma discuțiilor purtate cu aceștia, au reacționat pozitiv la această propunere. Mai mult, unii părinți au implementat aceste obiceiuri și acasă.

Activitatea fizică este deosebit de importantă pentru dezvoltarea sănătoasă și armonioasă a copiilor. Cele două ore de educație fizică, însă nu pot fi singura sursă de activitate fizică pentru un stil de viață sănătos.

Nevoia de joc și mișcare este una din nevoile fundamentale ale elevilor din ciclul primar. Pentru o dezvoltare psihică optimă, influența aerului curat, luminii și soarelui în timpul desfășurării jocurilor de mișcare este de o importanță capitală.  Școala noastră dispune de o sală de sport, o curte mare și una mică, unde elevii pot desfășura activități sportive.  În timpul pauzelor, elevii se joacă în curtea școlii diferite jocuri împreună cu profesorul clasei. Uneori se practică și întreceri între clase: ștafete, concursuri de alergări, jocuri de mișcare,etc.

În timpul orelor, când elevii dau semne de oboseală, o mică pauză cu exerciții fizice simple îi înviorează pe elevi.
În urma discuțiilor purtate cu părinții, în cazul lectoratelor sau ședințelor cu părinții, am ajuns la concluzia că mulți copii nu practică niciun sport. Am propus înscrierea elevilor la diferite activități complementare, care se desfășoară în școala noastră sau la Palatul Copiilor, cluburi sportive etc.

Aceste activități, practicate în școală zi de zi, duc la formarea unei conduite pozitive față de propria persoană. Menținerea stării de sănătate a  și dezvoltarea armonioasă a corpului elevilor este condiția de bază a unei educații eficiente.

prof. Mariana Bogdan

Școala Gimnazială Aurel Vlaicu, Arad (Arad) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.bogdan1

Articole asemănătoare