Summer Educator Retreat – Mental and Emotional Well-Being (Seminar eTwinning)

Mă numesc Godja Adina Veronica, profesor învățământ primar la Școala Gimnazială „Dr Ioan Mihalyi de Apșa”, Sighetu Marmației, Maramureș. Lucrez în învățământ de 27 de ani, metodist ISJMM, formator CCD MM. Din 2017 am descoperit platforma eTwinning. Timid, am început cu 2 proiecte, care au primit certificate național și european de calitate. Au urmat peste 40 de proiecte, fiind recompensate cu certificate naționale și europene de calitate. Din anul 2020, sunt ambasador eTwinning. Comunitatea eTwinning mi-a oferit, pe lângă recunoașterea profesională, certificate și premii, prietenii valoroase pentru mine, alături de alți ambasadori eTwinning, naționali și internaționali.

În urma apelului organizat de eTwinning România, în perioada 6-9 iulie 2023 am participat, în calitate de ambasador, alături de colega mea, Moisuc Raluca Daciana, de la școală, etwinner nou, la seminarul „Summer Educator Retreat – Mental and Emotional Well-Being” în localitatea Jachranka, Polonia. Polonia a oferit tuturor participanților materiale suport complexe, foarte bine elaborate, cu  conținuturi valoroase și exemple concrete.

Seminarul a avut un program fost bine organizat,  prezentările alternând cu activitățile practice, atât ambasadorii eTwinning, cât și beginnerii au fost activ implicați, rezolvând multiple sarcini. Activitățile programului au fost prezentate de trainerii bine pregătiți, specialiști în domeniul lor de activitate. Draft-ul cu activitățile ce urmau să fie desfășurate în cadrul seminarului a fost trimis cu suficiente zile înainte de începerea activităților din Polonia.

Am făcut cercetare pe internet, cât și în cărți de specialitate pentru a afla alte informatii, decât cele ce le cunoșteam, despre mindfulness-ul la vârste cât mai mici, cât și yoga în grădiniță. De ani de zile sunt pasionată de dezvoltare personală, mindfulness, iar acest seminar mi-a dat oportunitatea de a afla cum aceste cunoștințe pot fi aplicate atât la grădiniță, cât și în școală, la ciclul primar, unde eu sunt învățătoare.

În ceea ce privește platforma eTwinning, am desfășurat anul acesta trei proiecte eTwinning, calitate de membru „ 3 in 1”, „Natural Math”, „GO L.I.V.E. Go – Learning Important Values in eTwinningHubs”. În perioada 6-20 iunie, în calitate de formator al CCD Maramureș, am predat, alături de alt ambasador eTwinning, cursul „Inițiere în ESEP/eTwinning. Scrierea proiectelor internaționale de colaborare educațională ”. Lucrând la aceste proiecte eTwinning și în calitate de formator al CCD MM, am cunoscut noua platformă cu puncte forte și cele mai puțin bune ale acesteia.

Această platformă, care încă e în lucru, ne-a pus în fața multor provocări, dar, cu sprijin din parte NSO România, le-am depășit cu bine. Programul seminarului a fost unul încărcat,  cu o varietate de activități plăcute, atractive, stimulative, la care am participat și contribuit cu mult interes, motivată de dorința de a afla noutăți.

Prima zi a debutat cu înregistrarea participanților, urmată de sesiunile : „Introducere în eTwinning” prezentate de Katarzya Drabarek, ambasador eTwinning și Jolanta Gradowska, NSO Polonia și „Mindfulness in Education – a real conversation”, discurs susținut de Weronika Chmielewska, EduMind Foundation. Ziua a continuat cu activități de spargere a gheții și găsirea partenerilor, activitate coordonată de Joanna Gadek-Kutner, Laughter Yoga Institute.

A doua zi, am fost împărțiți în trei grupe: Tadasana, Balasana și Dandasana. Perechea noastră mentor + începător a făcut parte din grupa Balasana.

Ziua a început prin participarea la activitatea coordonată de Marta Migula “Creative Yoga for Children”, urmată de prezentarea realizată de Agnieszka Czekajlo și Anna Krzyzanowska –  “ESEP & eTwinning – what? where? how? Getting to know the new platform”. După prânz, am participat la  Mindfulness every day – supporting children from an early age. Kosmos and Kajo program”, realizată de Klementyna Jozek. Ziua s-a încheiat cu activități out-door în concordanță cu tema seminarului.

A treia zi a debutat cu prezentarea de exemple de bune practici: Proiecte eTwinning câștigătoare la Premiile Naționale eTwinning – sesiune susținută de Agnieszka Czekajlo și Anna Krzyzanowska. Proiectele eTwinning prezentate au fost: „Europe through Festivals”, „Inclusion through sensory integration”, „Life cycle of chicken”. Speakeri: Agnieszka Czekajlo și Anna Krzyzanowska ne-au prezentat etapele planificării unui Proiect eTwinning în zece pași, precum și cum ar trebui să fie primul proiect: mic și simplu, să debuteze cu introducerea participanților și să se finalizeze cu evaluarea, să conțină obiective și activități clare, să cuprindă activități de utilizare în siguranță a internetului și utilizare de ICT tools, să fie integrat în curriculum.

Am lucrat în echipă mentor + începător, pentru a acorda sprijin, explicații, dacă era necesar, începătorului. După participarea la activități valoroase, alături de noii eTwinneri, după prezentarea ideilor acestora, cât și a ambasadorilor, cu privire la noi proiecte eTwinning, au fost formate grupe după ideile de proiect comune. Grupa noastră a cuprins trei echipe mentor+începător din două țări diferite: Georgia și Romania; Fondatorul din Georgia și Co-fondatorul din România. S-a stabilit de comun acord  numele proiectului „Use Mindfulness In Your Activities”. Am discutat subtemele pe care ne dorim să le abordăm. Am stabilit rolurile fiecărei țări în proiect: Leader/ facilitator – Georgia, Monitoring – România, Time keeper – România, Devil s Advocate – România.

În a doua parte a activității, grupa din care am făcut parte a lucrat, prin cooperare, fiecare membru realizând o scurtă descriere a proiectului.

Au fost stabilite obiectivele proiectului, rezultatele așteptate, implicarea elevilor în activitățile proiectului. După finalizarea tuturor detaliilor, proiectul a fost introdus pe platforma eTwinning și a primit aprobare din partea NSO Georgia și NSO România.

Activitatea de formare a răspuns, nevoilor mele profesionale și personale de formare. Calitatea de mea de mentor la acest eveniment, de ambasador eTwinning, nu înseamnă că știu tot despre ESEP/eTwinning.  În fiecare zi e mereu de învățat de la colegii noștri din aceeași țară sau de la parteneri străini. De aceea, pot spune, că pe perioada celor trei zile de formare, am acumulat multe cunoștințe noi, teoretice și din exemplele de bună practică prezentate, pe care, le voi pune în practică în perioada următoare. Activitățile la care am participat, au fost diseminate pe pagina personală de Facebook, vizibilă pentru foarte multe cadre didactice din țară și nu numai; pe canalul meu de youtube, activități apreciate de foarte multe persoane. Pot spune că multe cadre didactice au trimis mesaje telefonic sau în privat, cu  privire la ESEP/ eTwinning, la crearea conturilor, a proiectelor.

Am fost felicitată de părinții elevilor mei, în special de mama unui elev cu cerințe speciale. Menționez că în proiectele mele eTwinning, desfășurate anul 2021-2022, respectiv anul școlar 2022-2023, acest elev cu CES, autism, a fost implicat foarte mult. În anul școlar care tocmai a fost finalizat, elevul cu autism , a câștigat campania Rezultate Campania Națională „15 ani de eTwinning”. Activitatea mea de ambasador, mentor nu se oprește aici. Aceste activități, la care am participat în cadrul seminarului din Polonia, vor fi diseminate la ședințele Consiliului Profesoral din cadrul unității noastre, la Ședințele Comisiei Metodice, în cadrul atelierelor de lucru, a cursurilor ce vor fi ținute de mine, organizate de CCD Maramureș sau de alte asociații, unde funcționez ca și formator. Aceste informații vor fi prezentate la  Cercurile Pedagogice, a Simpozioanelor și evenimentelor de diseminare organizate la nivel local, județean, național și internațional.

Competențele dobândite în cadrul seminarului, vor fi integrate în proiectele eTwinning pe care le vom desfășura, în viitor, cu elevii de ciclu primar. Acestea vor fi o contribuție pentru realizarea de  proiecte foarte bine structurate, care să fie proiecte câștigătoare la nivel național, cât și european.

Am fost onorată să particip la Seminarul eTwinning „SUMMER EDUCATOR RETREAT – MENTAL AND EMOTIONAL WELL-BEING”, organizat de NSO Polonia. Pot spune că activitățile teoretice alături de  cele practice au fost prezentate, într-un mod foarte plăcut. Activitățile de Mindfulness și Yoga dau tuturor participanților, cadrelor didactice, o stare de bine, de echilibru. Am realizat câtă nevoie au cadrele didactice de astfel de momente. Am conștientizat beneficiile acestor activități, dacă ele ar fi introduse  în activitățile zilnice cu elevii clasei mele,  în momentele în care simțim  TOȚI nevoia de liniștire și relaxare.

Acest seminar m-a ajutat sa-mi formez deprinderi și abilități foarte importante. Am realizat cât mult contează starea de bine a noastră, precum și a grupului cu care lucrăm. Socializarea cu alte cadre didactice prezente activ pe această platformă, cu care am făcut schimb de bune practici, m-a determinat să îmi doresc colaborare, în continuare, în cadrul Proiectelor eTwinning.

Proiectul nou, schițat, în cadrul acestui seminar, alături de Giorgia, m-a  motivat foarte mult. Din septembrie, alături de colegii echipei, acest proiect va urma calea proiectelor bune de pe platforma eTwinning.

Mulțumesc eTwinning România pentru oportunitatea de a participa la un astfel de eveniment. Mulțumesc pentru sprijinul acordat ori de câte ori am avut nevoie!

 

prof. Adina-Veronica Godja

Școala Gimnazială Dr. Ioan Mihalyi de Apșa, Sighetu Marmației (Maramureş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adina.godja

Articole asemănătoare