STEAM in My Paperworkshop – proiect eTwinning. Exemple de bune practici

În anul scolar 2020-2021, din dorinta de a contribui atat la formarea/ dezvoltarea mea personala si profesionala in domeniul abordarilor STEAM, precum si pentru a-i ajuta pe cei mici sa inteleaga constient importanta reciclarii, am derulat un proiect eTwinning, avand parteneri din Turcia si Romania, intitulat ,,STEAM in my paperworkshop”, proiect ce a primit la final, atat certificat de calitate national, cat si certificat de calitate European.

„Copiii sunt precum cimentul ud: toate lucrurile cu care aceștia intră în contact lasă o urmă asupra lor.” – Dr. Haime Ginot

Tema principală a proiectului a fost reciclarea hârtiei, pentru a ridica gradul de conștientizare a reciclării în rândul copiilor, precum si dorinta de a experimenta, plăcerea de a putea concepe soluții, la situații problematice, legate de producție și problemele de mediu. Proiectul a urmarit sa creeze conștientizarea reciclării în rândul elevilor, de la varste fragede și de a le dezvolta gândirea critică și abilitățile secolului 21, abilitățile de proces STEM, abilitățile de rezolvare a problemelor, abilitățile de cercetare, simțul responsabilității, nivelurile de învățare cu participare activă, antreprenoriat și abilități de gândire creativă.

Perioada de implementare a proiectului a fost de 5 luni si s-a desfășurat între octombrie 2020 și februarie 2021.

În luna noiembrie,  în colaborare cu partenerii de proiect, am lucrat si implementat primul plan de aplicare STEM, centrat pe performanța preșcolară, sub tema principală a hârtiei de reciclare și a subtemei de reciclare a deșeurilor de hârtie. Elevii au început procesul STEM folosind arbori în producția de hârtie ca situație problematică. După ce au fost îndrumați de către profesori cu privire la posibilitatea producerii de noi materii prime prin reciclare, elevii au pregătit pastă de hârtie din deșeuri de hârtie și au produs hârtie în sălile de clasă.

În luna decembrie, lucrând în colaborare cu partenerii, a fost implementat cel de-al doilea plan de implementare STEM, centrat pe rezultate preșcolare, pe tema principală a hârtiei de reciclare și subtema daunelor materialelor plastice. Problema  dezbatuta a fost legata de daunele cauzate de utilizarea materialelor plastice, care este, de asemenea, reprezinta o problemă globală în viața de zi cu zi, și daunele cauzate de deșeurile de plastic resurselor de apă. Elevii au căutat din nou o soluție la această problemă prin reciclarea hârtiei. În timpul procesului de proiectare, elevii au modelat pasta de hârtie, din care au creat niste boluri și le-au lăsat să se usuce, apoi au pictat bolurile cu imaginatie artistică proprie.

Dupa derularea primelor doua sarcini, s-a observat că incep se dobândeasca abilități de gândire critică și de secol 21, abilități de proces STEM, abilități de rezolvare a problemelor, abilități de cercetare, antreprenoriat, abilități de gândire inovatoare și creativă. Întrucât abordarea STEM este împărțită pe discipline în sine, integrarea interdisciplinară se realizează cu activitățile desfășurate și este asociată și cu realizările și indicatorii din programul de învățământ preșcolar.

În luna ianuarie, în colaborare cu partenerii, a fost implementat cel de-al treilea plan de implementare STEM, centrat pe performanța preșcolară, sub tema principală a reciclării hârtiei și subtema economisirii energiei. Problema ridicata a fost legata de economia de energie și importanța ei, care sunt uitate în viața de zi cu zi. Profesorii au oferit informatii și îndrumări elevilor cu privire la modul în care să relaționeze această problemă cu reciclarea hârtiei. După ce au învățat despre economisirea energiei acasă și au experimentat-o, în timpul procesului de proiectare, elevii au conceput un model mondial cu ziare deșeuri folosind lipici de casă.

Elevii au învățat constient care este valoarea mediului sanatos, ce inseamna iubirea și respectul pentru mediul inconjurator, au pregătit produsul final al proiectului, pornind de la documentarul despre reciclarea hârtiei, au învățat nivelul muncii din țara lor privind reciclare, toate acestea utilizând instrumente web2.0 precum chatterpix, learningapps, jigsawplanet în conformitate cu vârsta lor, în timpul procesului de activitate și instrumente web2.0, cum ar fi formularele Google și surveymonkey în timpul procesului de evaluare.

Obiectivele generale ale proiectului au fost atinse. Nivelul de realizare a obiectivelor proiectului a fost determinat de pre-testul și post-testele administrate elevilor, părinților și cadrelor didactice partenere de proiect, precum și raportul de evaluare la final de proiect. În timp ce obiectivele generale și specifice stabilite pentru proiect au fost atinse, a fost creată conștientizarea abordării STEM în copilăria timpurie. Planurile de aplicare STEM pregătite în timpul proiectului au fost compilate și transformate într-o carte electronică la finalul proiectului și se crede că planurile contribuie la acest domeniu.

Proiectul a fost disemninat atat in tara partenera cat si in Romania, a avut vizibilitate publica si in mediul online. Cele doua certificate de calitate primate de catre fiecare partener din proiect, ne califica proiectul ca fiind un proiect de success, ce a contribuit in domeniul STEM, la conștientizarea mediului înca din copilărie, produsul final- e-book-ul creat în limba turcă și limba engleză, reprezentand o resursa educationala deschisa (RED), pentru utilizarea tuturor profesorilor doritori.

Produsele concepute de elevi au fost expuse ca produs final comun, intr-o expoziție virtuală, într-un instrument web 2.0, din cauza condițiilor epidemice Covid19, dar si in cadrul unui eveniment de formare a experților, ce a avut loc în octombrie. Evenimentele derulate in luna octombrie au avut ca punct de plecare, o instruire STEM, primită de la un expert turc în domeniu, care a fost invitat la proiect. Astfel, planurile de aplicare STEM,au fost centrate pe achiziții preșcolare si întocmite cu informațiile primite de la experți în domeniu.

În concluzie, derularea proiectului nostru a crescut gradul de conștientizare cu privire la importanța abordării STEM în copilăria timpurie, s-a dovedit nevoia de activități care să integreze problemele de mediu și abordarea STEM pentru o educație ecologică eficientă, iar problemele din viața reală atrag mai multă atenția și curiozitatea elevilor noștri.

 

prof. Larisa Violeta Roșu

Grădinița cu Program Prelungit Eden, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/larisa.rosu2

Articole asemănătoare