Spune NU violenței

Violența, fie ea verbală sau fizică, este din păcate tot mai des întâlnită in școli, fie din România, fie din străinătate, consecințele acesteia fiind grave. Conștientizarea gravității fenomenului violenței ar putea fi o metodă de prevenție și de combatere. Exemplele de violență sub diverse forme sunt variate, nu mă voi opri la a le descrie. In materialul meu, voi încerca să propun soluții concrete in diverse cazuri de violență frecvent întâlnite.

1- Violența «puerilă», cea inspirată poate din invazia tehnologică cu aspectele ei negative, întâlnită in special in cazul elevilor de nivel gimnazial. Conflictele false care se ivesc intre elevii de nivel gimnazial pot consta in jocuri video violente transpuse în realitate, supremație in clasă, dorință de afirmare greșit înțeleasă etc.

Am invitat in anul școlar ce tocmai s-a încheiat o clasă de nivel liceal pentru a prezenta materiale antiviolență creații proprii unei clase de nivel gimnazial. Vârste diferite însă impactul Tineri către Tineri cu proiecte antiviolență prezentate atât in format clasic -hârtie, creion – cât și în format modern- videoproiector, power-point – a fost unul favorabil.

2- Violența «adolescentină» specifică liceenilor. Conflictele false care apar se pot datora îmbrăcămintei, look-ului, notelor etc.

Disciplina mea, limba franceză, propune teme de dezbatere contra violenței. Discuțiile de la clasă referitoare la afirmațiile propuse de manual cum ar fi – întoarcerea bunelor maniere, politețea costă puțin dar cumpără tot, fără jocuri violente- sunt binevenite, însă nu suficiente. Există proiecte, locale sau naționale, care aduc beneficii, ajutând la prevenirea violenței. Fiind un liceu vocațional, avantajul este că aceste proiecte pot fi realizate implementând arta, mesajele transmise fiind astfel mult mai sugestive.

A spune NU violenței, la orice vârstă, denotă caracter. În momentul in care se constată însă început de violență de orice tip, recomandate ar fi măsurile imediate. Prevenirea conflictelor mari prin comunicare este vitală. Am menționat de două ori pe parcursul expunerii ideea de «conflict fals» deoarece consider că in special in rândul tinerilor conflictele nu au un fundament solid însă consecințele pot fi grave.

În consecință, o viață echilibrată înseamnă lipsa violenței, respectul de sine și pentru ceilalți.

 

prof. Veronica-Georgiana Avram

Liceul de Artă Hariclea Darclee, Brăila (Brăila) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/veronica.avram

Articole asemănătoare