Trăim într-o lume modernă, în care accesul la informație, la învățare, la socializare se pot face cu multă ușurință cu ajutorul internetului. Pentru copii însă, problema siguranței pe internet, în mediul online, este vitală. Din acest motiv, am desfășurat, ca facilitatori, în regim de voluntariat, mai multe activități în cadrul Proiectului Ora de Net, proiect coordonat la nivel național de Organizația Salvați copiii!
Activitatea ”Dă BLOCK agresivității!” s-a desfășurat la Liceul Ortodox ”Episcop Roman Ciorogariu” din Oradea, urmând planul de lecție propus de echipa Ora de Net. Această activitate s-a dorit a fi o continuare firească a celorlalte două activități anterioare tot cu această tematică, prin urmărirea filmulețului ”Becky”, materialul prezentat fiind o resursă a Proiectului Ora de Net. În cadrul activității au fost abordate următoarele teme: ”Dă BLOCK agresivității pe internet!”, ”Cyberbullying (hărțuirea online) și ”Dezvoltarea și postarea de conținut personal”.
Am constatat interesul mare al elevilor pentru a cunoaște fenomenul de agresivitate, de cyberbullying și modalitățile de stopare ale acestui fenomen. Elevii au fost entuziasmați, au venit cu o serie de întrebări și răspunsuri, dovedind o implicare majoră în activitate. Prin această activitate am contribuit la formarea unor convingeri în ceea ce privește necesitatea existenței siguranței pe internet prin recunoașterea și blocarea agresivității și abuzului, precum și prin raportarea acestora.
Pentru a valorifica experiența anterioară a elevilor, precum și pentru a-i pregăti pentru noul material, am purtat într-un mod interactiv o discuție despre internet, în general: ce este, cine îl folosește, unde și de ce, care sunt beneficiile, dar și pericolele internetului, copiii venind cu exemple concrete în acest sens.
Împreună cu elevii, am găsit similitudini între viața reală și viața personajului, Becky. Au recunoscut și ei că nu și-ar lăsa ușa de la intrare deschisă ca să intre vreun străin, că nu le-ar plăcea ca cineva să umble printre lucrurile lor personale, să facă copii sau să modifice pozele personale, să râdă de ei sau să afle unde locuiesc, unde merg la școală, unde se joacă, să-i mintă sau să-i urmărească. S-au convins că trebuie să existe siguranță și nonagresivitate în lumea virtuală, așa cum trebuie să existe siguranță și nonagresivitate și în viața reală. Au aflat din film că unii oameni mint, pot pretinde că sunt cineva anume, fără ca acestea să corespundă realității – ceea ce reprezintă un mare pericol, deoarece aceste persoane pot fi agresive, pot să îi abuzeze, chiar sub masca unui copil cuminte și bun. Au aflat, de asemenea, că oricine poate vedea ceea ce postează, poate afla unde locuiesc, la ce școală merg, unde, când, cu cine se joacă etc.
În continuare, folosind metoda ciorchinelui și pornind de la noțiunile de agresivitate și abuz, am notat câteva elemente negative legate de acestea, întâlnite în film sau în experiența lor de viață.
La întrebarea ”Ce avem de făcut pentru a opri agresivitatea și a fi în siguranță?” am primit următoarele răspunsuri:
” – Trebuie să căutăm setările de confidențialitate. Este foarte important ca fiecare să-și păstreze profilul privat astfel încât numai adevărații prieteni să-l poată vedea.”
” – Trebuie blocate toate persoanele necunoscute din lista de contact, pentru a putea naviga online liniștiți, fără pericole.”
”- Când simțim un pericol, trebuie să raportăm abuzul, pentru ca cei competenți să-și poată face treaba.”
Activitățile proiectului, rezultatele și concluziile au fost prezentate și părinților, care au apreciat acest demers și au întărit ideea necesității existenței siguranței pe internet, atât în rândul copiilor, cât și în rândul adulților, salutând totodată activitatea și proiectele Organizației Salvați copiii!.