În luna octombrie 2024, am avut onoarea să fac parte din delegația României la seminarul internațional eTwinning „Focusing on Well-being”, organizat în Toledo, Spania. Acest eveniment a reunit cadre didactice din diverse țări europene, cum ar fi Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Georgia, Germania, Grecia, Iordania, Luxemburg, Polonia, Republica Moldova, România, Tunisia și Spania, și a avut ca obiectiv principal creșterea bunăstării elevilor și profesorilor prin proiecte educaționale inovatoare, concentrate pe dimensiunea socială și emoțională a educației.
Seminarul a fost bine structurat, cu un program dens, care a combinat prezentări teoretice cu activități practice, workshopuri interactive și sesiuni de networking. Fiecare zi a avut o agendă clară, cu sesiuni dedicate unor teme esențiale pentru educația contemporană, cum ar fi bunăstarea digitală, cetățenia digitală și utilizarea tehnologiei în crearea unui mediu de învățare pozitiv.
Am fost întâmpinați cu materiale de suport bine pregătite, care au inclus prezentări, studii de caz și exemple de bune practici din diferite proiecte eTwinning. De asemenea, seminarele au fost susținute de traineri cu o vastă experiență la nivel european, care au facilitat discuții valoroase și au oferit resurse concrete pentru aplicarea conceptelor discutate în activitatea zilnică de predare.
Un aspect inedit a fost utilizarea platformei Padlet încă din faza premergătoare seminarului. Aceasta ne-a permis să împărtășim primele impresii, așteptările și emoțiile pe care le aveam în legătură cu evenimentul, facilitând un sentiment de comunitate și deschidere între participanți încă de la început.
Pentru a mă pregăti corespunzător pentru acest seminar, am studiat materialele puse la dispoziție și m-am informat cu privire la temele abordate. De asemenea, am participat la discuții online preliminare cu alți participanți, ceea ce m-a ajutat să îmi conturez propriile obiective de învățare și să identific aspectele cheie pe care doream să le explorez în detaliu.
Am reflectat asupra nevoilor elevilor mei și am realizat că integrarea conceptelor de bunăstare în educație este esențială pentru a crea un mediu de învățare care să încurajeze nu doar performanța academică, ci și sănătatea mentală și emoțională a elevilor. Astfel, am venit la seminar cu intenția clară de a găsi soluții pentru îmbunătățirea acestui aspect în propriul meu context educațional.
Prima zi a început cu o sesiune de deschidere, unde keynote speaker-ul Eugenia Casariego Artolo a susținut o prezentare extrem de relevantă despre „Digital Well-being”. A fost abordată problema utilizării echilibrate a tehnologiei în educație și cum aceasta poate influența starea de bine a elevilor. Am discutat definițiile bunăstării digitale propuse de UNESCO și Burrand Floridi (2019), precum și diverse strategii de integrare a acestui concept în clasă. După sesiunea de deschidere, Marta Sanchez Valverde a prezentat exemple de proiecte eTwinning axate pe bunăstarea elevilor, dintre care „All is well that is well… being” s-a dovedit a fi o sursă de inspirație pentru noi, participanții. Acest proiect a demonstrat cum activitățile care prioritizează bunăstarea contribuie la creșterea implicării și a motivației elevilor. Sesiunea de networking „The Happylanders” a fost una dintre cele mai dinamice activități din prima zi. Am fost împărțiți în echipe internaționale, fiecare reprezentând un continent fictiv a unei lumi unde bunăstarea era prioritatea principală. Această activitate colaborativă ne-a permis să dezvoltăm soluții creative pentru a promova drepturile omului și valorile sociale într-un mediu educațional sănătos.
Ziua a doua a început cu două workshopuri esențiale pentru dezvoltarea proiectelor eTwinning. Primul a fost condus de Maria Jose Cayela și Javier Gascuena și a vizat utilizarea platformelor digitale, precum eXeLearning, în dezvoltarea resurselor educaționale interactive. Am învățat cum acest editor open-source facilitează crearea de activități interactive, compatibile cu diverse dispozitive și platforme educaționale, ceea ce îmi va permite să îmbunătățesc calitatea materialelor utilizate în clasă. Cel de-al doilea workshop a pus accent pe crearea bunăstării în clasă, prin proiecte eTwinning. Am format o echipă internațională cu profesori din România (1), Polonia (2), Grecia (2), Iordania (1) și Spania (2), și am început lucrul la un nou proiect eTwinning intitulat „Let’s Dance Maths: Exploring Numbers Through Music”. Obiectivul acestui proiect este de a crea o legătură între matematică și muzică, astfel încât elevii să învețe prin experiențe creative și captivante. Activitățile vor include lecții despre ritm, tipare matematice și fracții, utilizând muzica pentru a stimula interesul elevilor. Ziua s-a încheiat cu un tur ghidat al orașului Toledo și o cină culturală, unde am avut ocazia să descoperim tradițiile culinare locale și să ne consolidăm relațiile profesionale într-un cadru informal.
Ultima zi a seminarului a fost dedicată prezentării proiectelor elaborate de echipele internaționale. Fiecare echipă a împărtășit ideile și obiectivele proiectelor dezvoltate, iar feedback-ul primit a fost extrem de valoros. În echipa noastră, am stabilit pașii următori pentru implementarea proiectului „Let’s Dance Maths”, inclusiv modul în care vom colabora pe platforma eTwinning și cum vom implica elevii în activitățile educaționale.
Seminarul s-a încheiat cu acordarea certificatelor de participare, un moment de recunoaștere a eforturilor depuse și a colaborării internaționale.
Acest seminar a avut un impact profund asupra dezvoltării mele profesionale. Am dobândit competențe esențiale pentru integrarea bunăstării în activitatea mea didactică și am învățat cum să utilizez instrumente digitale pentru a îmbunătăți atât experiența de învățare, cât și sănătatea emoțională a elevilor. Proiectele eTwinning discutate în cadrul seminarului mi-au oferit o nouă perspectivă asupra modului în care colaborarea internațională poate aduce beneficii tangibile în procesul de predare-învățare.
De asemenea, competențele dobândite vor fi integrate în viitoare proiecte eTwinning și în activitățile curriculare, cu accent pe crearea unui mediu educațional care promovează atât excelența academică, cât și bunăstarea emoțională și socială a elevilor.
În concluzie, seminarul internațional eTwinning „Focusing on Well-being” a fost o experiență excepțională care mi-a permis să explorez noi metode de predare centrate pe elevi și să colaborez cu profesori din întreaga Europă. Proiectele și inițiativele discutate în cadrul acestui seminar contribuie la construirea unei educații moderne, incluzive și inovatoare, orientate spre bunăstarea generală a elevilor.
Mulțumesc echipei eTwinning România pentru oportunitatea oferită și pentru sprijinul constant în promovarea colaborării internaționale. Astfel de inițiative sunt esențiale pentru dezvoltarea continuă a învățământului, pentru crearea unei imagini pozitive a educației și pentru a inspira viitorii participanți să se implice în proiecte internaționale.
Bibliografie
1. school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/my-etwinning/groups/184269