Școala în pandemie. Cum ne afectează lipsa activităților extrașcolare, cu participare directă

Chiar dacă mulți dintre noi, în mod eronat, am considerat activitățile extrașcolare de tipul excursii, cluburi de lectură, concursuri, activități de voluntariat, ș.a. ca având un rol mai puțin important în aplicarea programelor școlare sau atingerea obiectivelor propuse la clasă, am putut ușor constata în ultimul an, în care ne-am confruntat cu multiple restricții impuse de pandemia de Covid-19, cât de importante erau acestea, nu doar pentru elevi, ci și pentru noi, cadrele didactice. Copiii au nevoie de astfel de activități care să le lărgească orizonturile, să le ofere prilejul să interacționeze unii cu alții în diferite situații, care să le ofere prilejul de a-și forma convingeri de viață,  a lega prietenii sau de a-și învinge timiditatea.

Interacțiunea școlară, într-un mediu diferit de sala de clasă, prin activități ce nu implică doar învățarea formală, clasică ne lipsește atât nouă, educatorii, dar mai ales elevilor, care reușeau prin intermediul acestora să cunoască cadrul didactic și ca om, nu doar ca profesor. Experiența era inedită și pentru noi, având posibilitatea să-i descoperim altfel pe elevi, să pătrundem dincolo de formalitățile obișnuite ale relației profesor-elev.

Chiar dacă uneori acestea erau mari consumatoare de timp, prin planificarea riguroasă pe care o necesitau, rezultatele meritau cu siguranță efortul, deoarece reușeau să aducă un plus procesului de învățare, contribuind la dezvoltarea și chiar la descoperirea unor aptitudini ale copiilor, mai ales în domeniul artistic. Am avut ocazia să descoperim prin intermediul acestor activități copii talentați la desen, muzică, literatură, sportivi și nu numai.

Mulți dintre noi am constatat de-a lungul timpului că nu poți reduce dezvoltarea copilului doar la activitatea de predare, învățare, evaluare din sala de clasă, ci este necesar să ne aplecăm și spre alte forme de activitate, cum ar fi: cluburi organizate pe diverse domenii, vizite şi excursii, concursuri școlare etc., dat fiind faptul că reușesc într-o mult mai mare măsură să contribuie la descoperirea, dezvoltarea şi valorificarea intereselor şi pasiunilor, stimulând creativitatea, dezvoltarea atitudinilor de respect pentru cunoaștere și pentru cultură, întărind trăsături pozitive de caracter.

Pentru mine și pentru elevii mei a fost al doilea an școlar fără săptămâna „Școala Altfel” și niciodată nu ne-am imaginat cât de mult ne vor lipsi activitățile pe care le desfășuram. A fost al doilea an fără proiecte ce presupun parteneriate strategice directe, fără întâlniri cu colegii din județ, țară sau chiar din țările europene partenere și tot ce ne dorim în momentul de față este să revenim cât mai repede la acea normalitate, care înainte de pandemie devenise rutină, astfel că nu bănuiam niciodată cât de mult o să ne lipsească.

În lucrarea intitulată Descoperirea copilului, Maria Montessori făcea următoarea afirmație: „Să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari şi nimic nu ne permite să știm cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adapteze.”

Activitățile extraşcolare vin în sprijinul acestui demers, așadar să încercăm să punem accent pe acestea, atunci când situația o va permite, pentru noi și pentru copiii pe care îi educăm.

Bibliografie
1. Cucoş, C., Pedagogie (ediţia a doua, revăzută şi adăugită), Bucureşti, Polirom, 2002.
2. Gârboveanu, M., Creativitatea elevilor în procesul de învăţământ, Bucureşti, Litera Internaţional, 1981.
3. Iucu, R., Instruire extraşcolară. Perspective teoretice şi aplicative, Iaşi, Polirom, 2001.

 

prof. Cristina Lăcătușu

Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.lacatusu

Articole asemănătoare