Știm că lumea de azi suferă de problema degradării mediului. Unele probleme sunt la nivel global, în timp ce unele sunt la nivel regional. La nivel global, problemele sunt: încălzirea globală, epuizarea stratului de ozon în stratosfera, ploaia acidă, defrișările, pierderea biodiversității etc. Pe de altă parte, problemele la nivel regional includ: eroziunea solului, poluarea solului, epuizarea apelor subterane, poluarea apei, poluarea cu deșeuri solide, poluarea sonoră etc. Toate aceste probleme sunt rezultatul activităților umane. Orice lucru greșit a fost făcut în ceea ce privește necesitățile de mediu trebuie corectat. Pentru a proteja și gestiona mediul, este esențial să existe un sistem de educație ecologică solidă.
Smartphone-urile, iPad-urile, laptop-urile și iPod-urile au pus stăpânire pe societatea secolul douăzeci iar copiii, adolescenții și chiar adulții din zilele noastre sunt utilizatori impătimiți ai tehnologiei. Deci, se poate afirma ca omul iși petrece o mare parte a vieții în interior, „conectat” la gadget-uri electronice. Trebuie să recunoaștem că tehnologia ne-a simplificat viețile, însă trebuie să știm că ne deconectează treptat de lumea naturală.
Treptat, omul tinde să se izoleze iar consecințele se pot dovedi a fi dezastruoase. Această detașare de mediul natural este unul dintre factorii care declanșează o scădere a interesului pentru școală în rândul copiilor. Obezitatea, stresul, tulburările de atenție, depresia și agresivitatea sunt doar câteva dintre bolile care sunt cauzate de lipsa activității fizice.
În zilele noastre, un număr mare de școli din Europa și chiar din România au introdus ,,Educația pentru mediu” sau ,,Educația ecologică” ca parte a curriculum-ului lor, devenind astfel un subiect obligatoriu. Educația pentru mediu se ocupă de studii în natură, resursele naturale și relația dintre om și mediu. Când începem să învățăm despre mediul înconjurător, începem să devenim ființe umane mai responsabile.
Subiectele legate de mediu și ecologie pot fi îmbinate cu discipline cum ar fi matematica, limba română, științe, arte vizuale, etc deoarece îi entuziasmează pe elevi, mai ales atunci când prelegerile din clasă tind să devină plictisitoare. Elevii sunt cu adevărat interesați să cunoască lumea naturală iar contactul lor cu aceasta este extrem de benefic. Un exemplu ar putea fi îmbunătățirea abilitățile de scriere, deoarece elevii sunt întotdeauna entuziasmați de exprimarea cunoștințelor nou-descoperite. Să ne imaginăm că ne aflăm în anotimpul de primăvară iar la limba română elevii au de redactat o compunere cu titlul ,,Primăvara”. Aparent, este destul de simplu, însă imaginați-vă cum ar fi ca elevii să realizeze această sarcină de lucru în natură, cum ar fi să se inspire din realitate, cât de ușor ar fi să își adune ideile și să exprime în scris ceea văd, ceea ce aud și ceea ce simt. La vârstele mici orice activitate ieșită din tiparul zilnic îi entuziasmează pe copii și îi implică în actul învățării. Să nu uităm de faptul că în învățământul preșcolar și primar, materialul concret îi atrage pe elevi și reprezintă punctul de plecare în asimilarea de noi cunoștințe.
Educația pentru mediu sau educația ecologică cum mai este numită de unii cercetători are importante valențe formative în dezvoltarea intelectuală, morală și fizică a elevilor fiind o practică interactivă de învățare care dezvoltă imaginația și deblochează creativitatea. Atunci când este integrată în curriculum, elevii sunt mai entuziasmați și implicați în învățare fiind încurajați să studieze, să investigheze cum și de ce se întâmplă lucrurile și să ia propriile decizii cu privire la problemele complexe de mediu. Prin dezvoltarea și îmbunătățirea competențelor de gândire critică și creativă,educația ecologică contribuie la creșterea unei noi generații care poate fi factorul de decizie în ceea ce privește problemele de mediu cu care societatea actuală se confruntă.
Elevii trebuie să înțeleagă modul în care deciziile și acțiunile lor afectează mediul, iar prin abordarea subiectelor legate de educația ecologică profesorii dezvoltă elevilor abilitățile necesare pentru abordarea problemelor complexe, precum și modalitățile prin care putem lua măsuri pentru a menține mediul înconjurător sănătos și durabil pentru viitor.Atunci când tinerii încep să știe despre natură, ei ar începe să se îndrăgostească de ea. Acest lucru îi împiedică să tulbure echilibrul ecologic și să respecte toate formele de viață din jurul lor. Deci, nu numai că performanțele dvs. academice ar împușca, dar chiar și rolul dvs. ca ființă umană ar deveni mai responsabil atunci când studiați educația pentru mediu.
Educația constituie baza tuturor lucrurilor din lumea de astăzi, inclusiv a mediului. Educația pentru mediu oferă cunoștințe despre situația actuală și perspectivele viitoare ale naturii. Învață oamenii să exploreze toate problemele legate de mediul înconjurător și să se angajeze în mod conștient la conservarea acestuia.
Trăim într-o perioadă în care lumea naturală este amenințată, diferitele specii de plante și animale se află pe punctul de a dispărea, aerul pe care îl respirăm, apa pe care o bem, alimentele pe care le consumăm – totul este poluat . Prin includerea studiilor de mediu ca subiect în școli, putem face ca generațiile viitoare să fie mai sensibile și să aibă curajul de a găsi soluții inovatoare și metode de urmat pentru a proteja natura.
Pentru a face orice pas spre protejarea mediului înconjurător, avem nevoie de conștientizare, care poate veni numai prin studiul subiectelor legate de ecosistemele noastre. Care sunt problemele cu care se confruntă lumea astăzi? Care sunt componentele care constituie universul? Care sunt diferitele specii de plante și animale? Cum putem asigura supraviețuirea lor pe termen lung? Ce este durabilitatea și cum poate fi realizată? Răspunsul la aceste întrebări îl putem afla numai dacă învățăm despre mediu și vom aplica aceste cunoștințe practic.
Asigurarea că nevoile viitoarei generații sunt satisfăcute de resursele pământului, ar constitui o formă durabilă de consum a acestor resurse astăzi. La rata actuală de consum, resursele naturale vor fi epuizate prea repede pentru ca generațiile viitoare să supraviețuiască. Utilizarea iresponsabilă a acestor resurse ne va lăsa generațiile viitoare să suporte consecințele acestei exploatări. Educația ecologică îi ajută pe oameni să înțeleagă repercusiunile cauzate de exploatarea excesivă și să acționeze în consecință
Atât sănătatea fizică cât și cea psihică sunt afectate de o epuizare a mediului. Acestea pot înflori în schimb dacă vom intra mai mult în contact cu natura. Un beneficiu al acestui tip de educație este faptul că are loc în afara limitelor unei săli de clasă. Elevii, care nu ar fi petrecut altfel în aer liber, experimentează seninătatea și puterile vindecătoare ale naturii. De fapt, tratamentul prin mijloace naturale se numește ecoterapie. Ajută pacienții să se recupereze de la depresie, vindecă boli de inima, menține presiunea sanguină, longevitatea somnului, îmbunătățește vederea etc. Nu este un fapt ascuns că o persoană care rămâne apropiată de natură este mai sănătoasă.
Natura este cea mai bună sursă de inspirație pentru artiști: literatura, pictura, muzica, sunt produse de imaginație și inspirate din mediul înconjurător iar educația pentru mediu poate ajuta la dezvoltarea acelei laturi artistice a fiecărui elev.
Educația pentru mediul înconjurător conectează elevii la lumea din jurul lor, învățând despre medii naturale și construite, sporind gradul de conștientizare a problemelor care afectează mediul de care noi toți depindem, precum și acțiunile pe care le putem desfășura pentru a-l îmbunătăți și susține. Fie că aducem natura în sala de clasă, scoatem elevii afară pentru a învăța sau ne relaxăm într-o plimbare cu familia, contactul cu natura are multe beneficii pentru tineri, educatori, școli și comunitate.