Rolul concursurilor de geografie în Programul Național de Recunoaștere a Activității Școlare (PNRAS)

Programul Național de Recunoaștere a Activității Școlare (PNRAS) susține dezvoltarea elevilor, încurajând participarea la activități extracurriculare și competiționale. Concursurile de geografie, în virtutea caracterului lor interdisciplinar și practic, prezintă oportunități de învățare valoroase, autoevaluare și dezvoltare a competențelor transversale. Prezentul articol explorează importanța acestor competiții în concordanță cu obiectivele PNRAS.

Cuvinte-cheie: PNRAS, geografie, concursuri școlare

1. Introducere

În sistemul educațional actual, aflat într-un proces continuu de reformă, recunoașterea efortului individual al elevilor și sprijinirea dezvoltării acestora prin îmbunătățirea performanțelor devin priorități strategice. Programul Național de Recunoaștere a Activității Școlare (PNRAS), inițiat de Ministerul Educației în anul 2021, își propune să ofere o perspectivă alternativă asupra performanței școlare, prin valorizarea participării elevilor la activități extracurriculare, proiecte, concursuri și olimpiade. Geografia, prin caracterul său interdisciplinar, contribuie la dezvoltarea competențelor-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții. În acest context, concursurile de geografie devin instrumente eficiente de motivare și valorizare a elevilor.

2. Concursurile de geografie – între competiție și formare

Concursurile școlare reprezintă o componentă fundamentală a educației nonformale, contribuind la:

  • consolidarea cunoștințelor și aplicarea lor în diferite contexte;
  • dezvoltarea spiritului de observație și a gândirii critice;
  • familiarizarea cu metode moderne (hărți digitale, realitate augmentată);
  • îmbunătățirea încrederii în sine și a motivației elevilor.

Concursurile oferă contexte educaționale de calitate în care elevii își pot manifesta pasiunea pentru geografie într-un mod competitiv.

3. Contribuția concursurilor de geografie la atingerea obiectivelor PNRAS

PNRAS încurajează echitatea și incluziunea, recunoscând meritele tuturor elevilor, indiferent de grupul de risc din care fac parte: din comunitățile rurale, cei cu venituri modeste, membri ai etniei rome, precum și alte minorități. Prin urmare, participarea la concursuri reprezintă o modalitate autentică de a valida efortul și potențialul fiecărui elev.

Pe lângă acest aspect, programul sprijină dezvoltarea competențelor transversale, iar geografia oferă o mulțime de oportunități în acest domeniu:

  • competențe digitale, prin utilizarea hărților interactive și a realității virtuale;
  • competențe de comunicare și argumentare, prin prezentări PowerPoint, eseuri geografice și dezbateri;
  • recunoașterea și respectul diversității și multiculturalității;
  • învățare activă și colaborativă, prin organizarea de excursii tematice.

4. Influența concursurilor asupra motivației și rezultatelor elevilor

Motivația, atât de necesară în procesul de învățare, face referire la totalitatea factorilor care îl mobilizează pe elev la o activitate menită să conducă la asimilarea unor cunoștințe, la formarea unor priceperi și deprinderi. Procesul de învățare este facilitat și energizat de motivație prin intensificarea efortului și prin buna concentrare a atenției elevului, prin crearea unei stări de pregătire pentru o activitate de învățare. Elevii motivați sunt mai perseverenți și învață mai eficient.

Concursurile stimulează competiția și performanța; astfel, ele oferă elevilor ocazia de a-și demonstra abilitățile și cunoștințele într-un mediu competitiv. Această competiție îi motivează să-și depășească limitele și să se străduiască să obțină rezultate mai bune.

Creșterea dorinței de aprofundare și perfecționare într-un domeniu îmbunătățește încrederea în sine și în propriile forțe, în autoevaluare, prin participarea la concursuri și obținerea unor rezultate bune. Copiii învață să se autoaprecieze în raport cu alții.

În general, concursurile școlare contribuie la dezvoltarea personală, intelectuală și socială a elevilor, îi motivează să-și atingă potențialul maxim. Succesele lor la concursurile din PNRAS sunt recompensate prin premii care îi încurajează pe elevi să continue să se străduiască și să se perfecționeze.

Dacă ne gândim la Planul Național de Reformă a Sistemului de Asigurare a Calității (PNRAS), aceste activități ne arată cum elevii progresează din punct de vedere calitativ, nu doar din perspectiva notelor de la examene.

5. Concluzii

Concursurile de geografie depășesc cu mult natura unor simple evenimente cu caracter competitiv. Acestea se doresc a fi un liant important pentru creșterea și dezvoltarea armonioasă a elevilor, atât din punct de vedere intelectual, cât și social sau emoțional, contribuind la implementarea obiectivelor PNRAS prin încurajarea străduinței de a fi cel mai bun, a corectitudinii și a unei învățări cu adevărat aplicabile. Aprecierea acestor concursuri în contextul unui program național este o etapă esențială pentru o educație modernă, în pas cu solicitările și schimbările secolului XXI.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Liliana Canciu

Liceul cu Program Sportiv, Brăila (Brăila), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/liliana.canciu