Promovarea stării de bine prin proiectul eTwinning Building Bridges to Well-Being

Dacă, în anul 2023, eTwinning a promovat Inovația și educația la nivel european, în 2024, eTwinning se concentrează pe bunăstarea în educație și pe crearea unor medii de învățare incluzive și favorabile, în care toată lumea are șansa de a prospera. Tema anuală 2024 își propune să ofere educatorilor oportunitatea de a explora și integra o abordare a bunăstării și sănătății mintale a întregii școli în învățământul preșcolar, primar, secundar și IVET (educația și formarea profesională inițială).

Știm cu toții provocările cu care se confruntă cadrele didactice în mediul școlar, iar prin acest proiect am găsit câteva răspunsuri la nevoile acestea, experimentând noi metode și practici care să vină în întâmpinarea nevoilor emoționale pe care noi, ca profesori, le avem, care să contribuie la îmbunătățirea stării de bine în mediul școlar, atât pentru profesori, cât și pentru elevi.

Proiectul „Building Bridges to Well-Being” s-a desfășurat din februarie 2024 până în iunie 2024, a implicat 11 profesori din România (5) și Turcia (6). Acest proiect s-a adresat elevilor din ciclul primar cu vârste cuprinse între 7 și 11 ani. În proiect au participat 6 elevi din clasa a IV-a de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Beclean. Scopul proiectului a fost acela de a demonstra că, prin implementarea unui program ce promovează starea de bine în rândul profesorilor și elevilor obținem un climat educațional echilibrat, eficient, o îmbunătățire a relațiilor de colaborare și cooperare între colegi, cultivând în același timp un mediu școlar pozitiv. În cadrul proiectului, s-au desfășurat patru activități principale în această direcție. În final, au fost create produse precum cântece comune, poezii, bloguri, pantomimă, expoziții, cărți electronice, povești și videoclipuri.

Proiectul „Building Bridges to Well-Being”, a fost o adevărată oportunitate de a le putea oferi elevilor mei o experiență de studiu diferită, prin strategii inedite, antrenante, care au încurajat gândirea critică, creativitatea, abilitățile de rezolvare a problemelor, abilitățile organizatorice și munca în echipă. S-a combinat abordarea terapiei prin artă, care le permite copiilor să-și exprime emoțiile prin artă, cu abordări de învățare colaborativă și creativă, iar reacțiile lor au fost extrem de expresive, semn că toată activitatea a fost realizată ludic și cu mare plăcere din partea lor.

Am abordat temele propuse săptămânal, care au fost foarte bine alese, gradual, pentru o învățare prin descoperire eficientă, pentru copii și profesori. În prima activitate am realizat o prăjitură, a doua activitate a fost dedicată exercițiilor de mindfulness, care oferă copiilor o serie de beneficii pentru dezvoltarea mentală, emoțională și fizică, iar, în a treia activitate am organizat jocuri în aer liber. În ultima activitate, echipele Mixte au realizat activități comune originale folosind noile tehnologii, cultivând în același timp abilitățile scrise și expresive: poezie, poveste, cântec și pantomimă cu o abordare creativă, interactivă și colaborativă. Prin aceste activități s-a exersat imaginația creativă a elevilor, am construit un mediu cu impact pozitiv asupra dezvoltării lor cognitive, sociale și emoționale. Integrarea în curriculum s-a făcut prin asocierea activităților proiectului nostru, cu realizări relevante în cadrul disciplinelor: abilități de comunicare și limbaj, muzică, ritm și mișcare, educație plastică, abilitare manuală, joc și mișcare, dezvoltare personală, a fost demonstrată interdisciplinaritatea, dar și transdisciplinaritatea și s-a pus accent pe competențele cheie de învățare

Am utilizat la clasă tableta, telefonul mobil, laptopul. Am folosit în cadrul proiectului diverse aplicații și programe, dintre care amintesc: Canva, Inshot, GoogleDocs, ChatterPix, Youtube, Google Form, Zoom, Padlet, PowerDirector, Videocollage, Wakelet, Pitch, Linoit, Emaze, Videoshop, Filmmaker, Blogger, Trello etc., care au contribuit la îmbunătăţirea competenţelor digitale atât ale elevilor, cât și ale cadrelor didactice. Aparatura și instrumentele web utilizate în proiect au fost adaptate vârstei și competențelor digitale, atât ale elevilor, cât și ale cadrelor didactice, iar impactul tehnologiei asupra activităților, elevilor, dar și asupra cadrelor didactice a fost foarte benefic. Tot ce au realizat elevii cu aceste instrumente s-a atașat în spațiul proiectului pe Twinspace. În urma participării la acest proiect, atât elevii, cât și profesorii și-au îmbunătățit abilitățile de utilizare TIC.

Elevii au fost sursa principală a progresului proiectului, pentru că ei au realizat învățarea prin joc. Noi competențe, experiențe, cunoștințe au fost dezvoltate ca urmare a implicării lor pe tot parcursul proiectului, pornind de la primele sale etape. Acest proiect a sporit în mod semnificativ motivația elevilor mei, datorită caracteristicilor lui: colaborarea, activitățile inedite și atractive, ajutarea elevilor cu abilități diferite printr-o abordare bazată pe inteligențele multiple.

Proiectul „Building Bridges to Well-Being”, le-a oferit copiilor oportunitatea de a construi și de a dezvolta un set de abilități care le va permite să ia decizii în cunoștință de sine și de alții – sănătatea lor mentală, viața personală și dezvoltarea socială și emoțională. Am observat la copii o îmbunătățire a relațiilor de colegialitate, am remarcat o creștere a disponibilității și deschiderii elevilor la diverse provocări și activități. A fost un proiect potrivit pentru toți elevii și profesorii, lucru reflectat prin dorința lor de a ne implica într-un alt proiect potrivit vârstei lor. Pentru mine, pasiunea și determinarea cu care au lucrat acești copii a fost o adevărată lecție de viață. Echipa din care am făcut parte a fost excepțională, la rândul ei.

Building Bridges to Well-Being este un proiect colaborativ care a oferit o altă perspectivă elevilor noștri. Impactul asupra elevilor se concretizează prin motivarea și instruirea acestora în procesul instructiv-educativ, prin dezvoltarea capacității de învățare prin cooperare și prin dezvoltarea încrederii în sine. Acest proiect a dezvoltat o atitudine pozitivă a elevilor față de educație-școală-viață, în vederea integrării ușoare într-o societate dinamică, le-a îmbunătățit sănătatea mentală și fizică, memoria, le-a dezvoltat imaginația, creativitatea, abilitățile strategice, inteligența emoțională.

 

prof. Tatiana Silveșan

Centrul Școlar de Educație Incluzivă, Beclean (Bistriţa-Năsăud) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/tatiana.silvesan

Articole asemănătoare