Proiectul eTwinning „The New Face of Our Legends: Cultural Stories Transferred to the Future with Artificial Intelligence”

În era digitală, educația trebuie să țină pasul cu tehnologia, fără a pierde legătura cu rădăcinile culturale ale elevilor. Proiectul eTwinning „The New Face of Our Legends: Cultural Stories Transferred to the Future with Artificial Intelligence” (Noua față a legendelor noastre: Povești culturale transferate în viitor cu ajutorul inteligenței artificiale) reușește să combine inovația cu patrimoniul, transformând poveștile tradiționale în experiențe educaționale captivante, adaptate generației actuale.

Scopul principal al proiectului este de a valorifica patrimoniul cultural imaterial al țărilor participante prin reinterpretarea legendelor și a poveștilor populare cu ajutorul inteligenței artificiale (IA). Elevii nu doar redescoperă comori literare din propria cultură, ci și le reimaginează folosind instrumente digitale moderne precum generatoare de text AI, aplicații de ilustrare automată, animații sau chiar chatboturi care pot „spune” povești.

Prin acest demers, proiectul urmărește:

  • dezvoltarea competențelor digitale și lingvistice ale elevilor;
  • stimularea creativității și a gândirii critice;
  • promovarea dialogului intercultural;
  • formarea unei atitudini pozitive față de inovație și patrimoniu.

Activități desfășurate

Elevii din diferite țări europene au lucrat colaborativ, alegând legende sau povești populare specifice regiunii lor. După o documentare riguroasă, aceștia au folosit aplicații de inteligență artificială pentru a recrea poveștile într-un format modern: benzi desenate digitale, povestiri rescrise cu un final alternativ generat de AI, ilustrații automate, povești audio narate de voci sintetice, și chiar jocuri interactive.

Proiectul a inclus și ateliere online cu experți în tehnologie și storytelling, schimburi culturale virtuale și activități creative în echipe internaționale, în care elevii au comparat legendele lor și au identificat teme comune sau diferențe culturale.

Impactul asupra elevilor

Participarea la acest proiect le-a oferit elevilor o experiență unică de învățare transdisciplinară, în care limba, istoria, informatica și artele vizuale s-au împletit armonios. Aceștia au învățat cum să folosească tehnologia pentru a da viață valorilor tradiționale și cum să fie consumatori și creatori responsabili de conținut digital.

Elevii au dezvoltat competențe esențiale pentru viitor: colaborare internațională, adaptabilitate, inovație, empatie culturală și gândire critică. În plus, au devenit mai conștienți de valoarea patrimoniului lor și mai deschiși față de diversitatea culturală europeană.

Rolul profesorilor și al comunității

Profesorii coordonatori au avut un rol central în ghidarea activităților și în integrarea noilor tehnologii în procesul didactic. Totodată, proiectul a implicat comunitatea locală – părinți, biblioteci, muzee și specialiști în cultură – care au contribuit la documentarea legendelor și la validarea valorii educaționale a acestora.

Concluzie

Proiectul „The New Face of Our Legends” demonstrează că tehnologia nu este un obstacol pentru tradiție, ci un instrument care o poate revitaliza și face accesibilă noilor generații. Prin eTwinning, legendele nu dispar – ele evoluează și călătoresc în viitor, purtând cu ele vocea comunităților din care provin.

Acest proiect este un exemplu elocvent despre cum educația digitală poate contribui la păstrarea identității culturale și la formarea unor cetățeni creativi, conectați la valorile trecutului, dar pregătiți pentru provocările viitorului.

 

prof. Georgeta Pompilia Chifu

Colegiul Național Alexandru Ioan Cuza, Galați (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/georgeta.chifu

Articole asemănătoare