În spiritul tradiţiei anuale şi în contextul unei educații tot mai digitalizate și colaborative, Colegiul Naţional Pedagogic „Dumitru Panaitescu-Perpessicius” din Brăila s-a alăturat inițiativei eTwinning, implicând şi anul acesta elevii din clasa a XI-a în proiectul „Reporters sans frontières”. Fondatorii proiectului au pornit de la ideea de a oferi posibilitatea elevilor ce provin din diferite regiuni ale Uniunii Europene (Franţa, Spania, Italia, La Réunion, România) de a se cunoaşte pe parcursul unui întreg an şcolar. Unul dintre obiectivele proiectului nostru a fost acela de a crea un spaţiu de învăţare colaborativă în care elevii să realizeze lunar sau o dată la două luni un articol digital prin intermediul căruia să comunice şi să-şi împărtăşească cunoştinţele şi experienţele.
Şcolile implicate au fost următoarele: Lycée Professionnel Leon de Lepervanche (La Réunion), IES Arzobispo Lozano, Jumilla (Spania), Lycée de Orbetello (Italia), Colegio San Agustín Salamanca (Spania), EOI de Motril (Spania), Lycée Louis Armand Eaubonne (Franţa), Liceul „Vasile Conta” Târgu-Neamț, România şi Colegiul Naţional Pedagogic “D.P.-Perpessicius’ Brăila (România).
Activităţile din cadrul proiectului au creat un mediu educaţional favorabil cooperării şi lucrului în echipe atât naţionale cât şi internaţionale, consolidându-se astfel sentimentul de apartenenţă la comunitatea europeană. Deopotrivă elevii şi cadrele didactice implicate au dobândit o înţelegere mai profundă a conceptului de diversitate culturală prin participare la demersuri comune şi schimburi de experienţă. Dezvoltarea spiritului de cetăţenie europeană a fost clar evidenţiată prin ilustrarea unor exemple de bune practici care au vizat implicarea reală a tinerilor în viaţa comunităţii şi conştientizarea drepturilor şi responsabilităţilor pe care aceştia le au faţă de protecţia mediului înconjurător şi dezvoltarea durabilă. Un alt obiectiv urmărit în cadrul proiectului a fost acela de a dezvolta competenţe lingvistice în limbile franceză şi spaniolă conform Cadrului European Comun de Referinţă pentru Limbi.
Proiectul eTwinning “Reporters sans frontières” a debutat în septembrie şi s-a încheiat în luna mai. Elevii au participat la o serie de activități menite să înlesnească cooperarea interculturală. În primă fază, aceştia au avut oportunitatea de a se prezenta colegilor din alte ţări şi au făcut-o printr-o activitate ludică şi interactivă din cadrul proiectului, marcând un pin pe Google Maps cu localitatea, respectiv ţara de unde provin. Această abordare inovatoare a conferit tuturor participanţilor posibilitatea să vizualizeze din punct de vedere geografic diversitatea grupului şi să identifice locurile din care provin colegii lor. Ulterior, fiecare a realizat o descriere personală şi şi-a creat propriul avatar folosind aplicaţia Digiface ladigitale.dev/digiface/#/creer. Descrierile şi avatarurile au fost apoi încărcate în aplicaţia Digipad şi au constituit o primă etapă în instalarea unui climat de încredere și colaborare. Activitatea, interactivă și motivantă în egală măsură, a contribuit la dezvoltarea competențelor lingvistice și digitale ale elevilor.
Colaborarea cu partenerii europeni a presupus crearea de materiale, respectiv articole de presă şi împărtăşirea unor puncte de vedere pe teme diverse: dezvoltarea durabilă, tradiţii de Crăciun şi sfârşit de an, sărbători în lunile februarie – martie (de pildă, Dragobetele). De asemenea, activitățile comune ale partenerilor au integrat sesiuni de videoconferință pe tema rolului femeii în societate. În cadrul acestei întâlniri, elevii au discutat despre contribuţia femeilor în diverse domenii de activitate, precum medicina (Ana Aslan), educația (Maria Montessori), sportul (Simona Halep). Au fost reliefate exemple de bune practici din diverse regiuni ale mapamondului în ceea ce priveşte incluziunea femeilor, respectarea drepturilor civile şi injusteţea rasială, talentul artistic. Elocvente în acest sens au fost şi exemplele oferite: Rosa Parks, Josephine Baker, Édith Piaf sau Frida Kahlo. Participanții au analizat împreună perspective și au evaluat modul în care femeile dezvoltă comunitățile locale și contribuie la progresul societății în ansamblu. Produsul final, o prezentare a articolelor realizate în aplicaţia Canva a reflectat atât creativitate cât şi competenţe digitale.
Participarea elevilor colegiului nostru la proiectul eTwinning “Reporters sans frontières” a avut un impact pozitiv asupra acestora contribuind considerabil la dezvoltarea competențelor lor digitale și de comunicare în limba franceză, prin implicare în activități de jurnalism (documentare media, redactare de articole, realizare de conţinut jurnalistic) și parteneriate interculturale. Elevii au obţinut o perspectivă mult mai clară asupra importanței libertății de exprimare și a responsabilității în informare,