Școala primară este o perioadă importantă pentru dezvoltarea psihică a copilului. Copilul care a avut posibilitatea de a se exprima în această perioadă va fi cel care va urca rapid pe scara succesului și va ajunge în vârf. Recunoașterea caracteristicilor fizice ale copilului, caracteristicile familiei și caracteristicile emoționale este un factor important pentru sprijinirea dezvoltării mentale a copilului. Din acest motiv, am oferit elevilor noștri posibilitatea de a se exprima mai întâi.
Here I Am 2022 este un proiect de colaborare internațională care a înscris elevi cu vârsta medie de 8 ani. Din România, au participat29 de elevi din clasa I.
Cu acest proiect, elevii noștri s-au prezentat pe ei înșiși, membrii familiei lor, caracteristicile fizice simple și sentimentele lor. Ei au exprimat ceea ce pot face sau nu și ce simt. Am acordat atenție siguranței elevilor în mediul online – eSafety. Elevii noștri au participat la activitățile proiectului în mod democratic. Am integrat viața reală activitățile acestui proiect. Am postat pe blog proiectului toate activitățile importante și a atașat la Legături către rezultate proiect linkul hereiammmmm.blogspot.com/search?q=voichita
Inovație şi creativitate pedagogică
Prin acest proiect, ne- am propus a îmbunătăți încrederea în sine, a sprijini dezvoltarea psihică a elevilor, a fi un ghid pentru ca elevii să se descopere pe ei înșiși, a îmbunătăți abilitățile de comunicare, a fi motivat și să participe activ la lecții, a folosi și a dezvolta instrumente web 2.0 TIC pentru școală, a pregăti produse finale comune şi a lucra în echipă, a dezvolta colaborarea și comunicarea, a difuza lucrări individuale și comune, a crea un blog de proiect, a folosi cunoștințele digitale.
Modalitățile de lucru pe care le-am abordat de-a lungul proiectului au fost diverse. Noi am făcut muncă în echipe de țari, cât și documentare desfășurată independent.
În luna septembrie, am purces la realizarea hărții proiectului, la pregătirea logo si poster, la pregătirea sondajelor pre-proiect ale elevilor, profesorilor și părinților, la prezentarea școlilor, orașelor și profesorilor, la crearea de echipe școlare și echipe mixte de țară. În luna octombrie, elevii s-au prezentat, și-au exprimat vârsta, și-au prezentat membrii familiei, și-au exprimat din cine este formată familia. În luna noiembrie, elevii și-au exprimat caracteristicile fizice, și-au exprimat ceea ce pot sau nu pot face, și-au exprimat ceea ce simt, au făcut sugestii pentru a face ceva.
Am folosit metode al gândirii critice și ale rezolvării de probleme. Pe tot parcursul proiectului am comunicat si am decis asupra produselor finale comune, asupra produselor și echipele de colaborare cu care lucrează în proiect, am organizat multe întâlniri online profesori și elevi, am pregătit sondajele pre și post proiect pentru elevi și profesori și părinți.
Am integrat activitătile proiectului HERE I AM la disciplina Dezvoltare personală, clasa I, urmărind dezvoltarea următoarelor competențe generale:
1. Manifestarea interesului pentru autocunoaștere şi a atitudinii pozitive faţă de sine şi faţă de ceilalţi
2. Exprimarea adecvată a emoţiilor în interacţiunea cu copii şi adulţi cunoscuţi
3. Utilizarea abilităților şi a atitudinilor specifice învăţării în context şcolar
Am realizat următoarele activități:
1.1. Prezentarea unor trăsături personale elementare, prezentarea a trei aspecte plăcute referitoare propria persoană, jocuri de continuare a unor fraze, pentru evidențierea calităților: „Eu pot să…”, „Îmi place de mine pentru că…”, „Mâncarea mea preferată este…”, „Culoarea mea preferată este…”, „Pe tine te apreciez pentru că…”, „Sunt mândru de mine atunci când…” , prezentarea trăsăturilor personale elementare în fișe de lucru
2.1. Asocierea emoțiilor de bază cu elemente simple de limbaj nonverbal şi paraverbal, selectarea unor imagini cu personaje care exprimă emoții de bază: faceți posterul care exprimă bucurie, fericire, veselie, crearea unei expoziții cu imagini/fotografii făcute de ei care exprimă diferite emoții, recitarea unei poezii în diferite ipostaze (vesel, speriat, uimit), jocuri de mimă, descrierea emoțiilor trăite în jocurile preferate.
Am colaborat în mod creativ cu partenerii de proiect la toate etapele acestuia. Am purces împreună la alegerea logoului la activitatile din săptămâna codificarii, la How old are you, la Family members, la What can I do, la Cartea sentimentelor si la Expozitia proiectului. Elevii au lucrat împreună la logo si la votarea logo-lui proiectului, au jucat jocuri de cunoaștere pregătite online de fiecare profesor, au realizat câte un poster cu sentimentul repartizat pe echipe, acrostihul proiectului, povestea proiectului. Au colaborat pe chat, cât și pe cele două forumuri, după cum apare în pagina de proiect Students work. Am obtinut produsele finale postate pe blog și care constau în realizarea cu bookcreator a unui acrostih al proiectului și a poveștii proiectului.
Utilizarea tehnologiei
Am fost bucuroși să ținem aproape de partenerii noștri în cadrul tuturor activităților propuse. Am ales câteva unelte web de generația a doua pe care le-am folosit în echipe. Am atașat link-ul cu uneltele folosite. Am cerut acordul parental, respectat regulile de conduită online, am făcut postere cu acestea. Am lucrat în siguranță cu elevii de clasa I pe internet, întâlnirile cu părinții acestora pentru evaluarea proiectului respectând normele de siguranță.
Rezultate și impact
Proiectul HERE I AM a avut un rol important în dezvoltarea mea în colaborarea strânsă cu cei 16 dascăli din toate țările implicate. Elevii invitați în spațiul proiectului au fost numeroși. Am atins toate obiectivele proiectului prin munca alături de copii. Apoi am diseminat activitățile pe blogul proiectului, pe Facebook si în știrile orașelor din fiecare țara parteneră. De evaluarea proiectului ne-am îngrijit toate cadrele didactice implicate în acesta. Am făcut sondaje pre si post proiect ale elevilor, ale părinților si ale dascălilor, conform cu linkurile atașate. de asemenea lunar am încheiat activitățile pregătite cu câte o evaluare.
Am făcut si analizat în evaluarea elevilor, a părinților și a profesorilor din școala noastră printr-un videoclip.
Bibliografie
• Istrate, Olimpius (2013). Învățarea prin proiecte eTwinning. Compendiu de practici didactice inovative realizate prin activități de
parteneriat cu scoli europene. București: Editura Universitară. ISBN: 978-606-591-746-0.
• Centrul Național eTwinning România. Ghiduri eTwinning. Online: etwinning.ro/idei-si-resurse-pentru-proiecte/