Proiectul eTwinning „Green Steps for Our Future”

Educația pentru dezvoltare durabilă reprezintă o componentă fundamentală a sistemelor educaționale contemporane, fiind recunoscută ca fiind esențială pentru pregătirea elevilor în vederea abordării provocărilor ecologice globale. Schimbările climatice și degradarea mediului înconjurător impun necesitatea dezvoltării unei conștiințe ecologice încă din primii ani de școlarizare, prin implementarea unor programe educaționale care să promoveze comportamente responsabile și soluții inovatoare.

Proiectul eTwinning „Green Steps for Our Future” exemplifică această abordare pedagogică integrată, reunind elevi din patru țări europene într-un demers colaborativ axat pe educația pentru mediu și sustenabilitate. Prin conectarea dimensiunii teoretice cu activitățile practice și utilizarea instrumentelor digitale, proiectul urmărește dezvoltarea competențelor transdisciplinare necesare pentru formarea unor cetățeni responsabili, capabili să contribuie activ la construirea unui viitor durabil.

Parteneri: România (1), Turcia (5), Georgia (1), Spania (1)

Obiective:
• Promovarea comportamentului responsabil față de mediu;
• Reducerea impactului negative asupra mediului;
• Dezvoltarea durabilă prin utilizarea eficientă a resurselor natural;
• Îmbunătățirea calității vieții prin protejarea și conservarea mediului  înconjurător.

Acest proiect are scopul să educe elevii, în privința problemelor de mediu și să-i încurajeze să dezvolte soluții durabile pentru combaterea schimbărilor climatice. Pe parcursul proiectului au  fost explorate subiecte precum reciclarea, conservarea energiei, amprenta ecologică și protecția naturii. Elevii din școlile implicate în acest proiect au colaborat cu parteneri naționali și internaționali, pentru a crea practice ecologice și a împărtăși experiențele lor într-un mediu digital. Astfel, copiii au construit un cuptor solar, o căsuță prevăzută cu o instalație de colectarea apei de ploaie, au realizat lucrări artistice din material reciclabile, afișe ecologice, filme realizate cu ajutorul aplicației Stop Motion, au compus scenete și cântece despre protejarea naturii!
Măsurarea amprentei de carbon a fost una dintre cele mai îndrăgite activități, având un rol important în formarea unui comportament ecologic, începând de la o vârstă fragedă, pentru un viitor mai bun al planetei și o dezvoltare durabilă!

Lecția: „Amprenta noastră de carbon și cum o reducem”

Ce este amprenta de carbon?

1. Imaginează-ți că lași urme pe pământ
Când mergi pe nisip sau în zăpadă, lași amprente. La fel, când facem lucruri (folosim mașina, aprindem lumina), lăsăm o „amprentă invizibilă” de gaze nocive în aer. Aceste gaze – ca dioxidul de carbon – ajung în atmosferă și ajută la creșterea temperaturii Pământului (efect de seră) .

2. Ce este aceea „amprentă”?

Amprenta de carbon reprezintă cât aer schimbă planeta prin ceea ce facem zilnic – de la mers cu mașina, prin alimentație, până la aprinderea televizorului .

Gândește-te: este un număr (în kilograme sau kg CO₂) care ne arată cât de „greu” afectăm aerul când acționăm.

De ce e important să înțelegem? Pentru că, dacă vedem cât „greu” lăsăm în urmă, putem spune „Aha! Lumina e aprinsă degeaba” sau „Mașina poluează, mai bine merg pe jos!”.

Micile schimbări pot reduce împreună amprenta unei întregi familii sau comunități.

Implementarea proiectului „Green Steps for Our Future” demonstrează eficacitatea metodelor pedagogice interactive și a colaborării internaționale în educația pentru sustenabilitate. Diversitatea activităților realizate – de la construirea unui cuptor solar și a sistemului de colectare a apei de ploaie până la crearea de materiale artistice din deșeuri reciclabile și filme educaționale – ilustrează potențialul învățării experiențiale în dezvoltarea competențelor ecologice concrete. Lecția dedicată amprentei de carbon, prin abordarea sa accesibilă și adaptată vârstei elevilor, constituie un exemplu de bună practică în traducerea conceptelor științifice complexe în experiențe educaționale semnificative.

Prin integrarea dimensiunii cognitive, afective și comportamentale a educației ecologice, proiectul contribuie la formarea unei generații de tineri conștienți de impactul acțiunilor lor asupra mediului și motivați să adopte stiluri de viață durabile. Astfel, „Green Steps for Our Future” se constituie ca un model replicabil pentru dezvoltarea programelor educaționale axate pe sustenabilitate în context european și internațional.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Elena Balcan

Școala Gimnazială Ștefan cel Mare, Galați (Galaţi), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elena.balcan