Educația contemporană se confruntă cu provocarea de a dezvolta nu doar competențe academice, ci și dimensiuni fundamentale ale personalității elevilor, precum empatia, toleranța și sensibilitatea culturală. În acest context, proiectele educaționale transnaționale reprezintă instrumente valoroase pentru crearea unor experiențe de învățare autentice și semnificative, care transcend granițele tradiționale ale curriculumului național.
Prezentul articol documentează implementarea și impactul proiectului eTwinning „Cultural Atlas. Worldwide Discovery”, o inițiativă educațională desfășurată pe parcursul unui an școlar în colaborare cu instituții de învățământ din unsprezece țări europene. Prin explorarea patrimoniului cultural material și spiritual într-o perspectivă crosscurriculară, proiectul și-a propus să contribuie la formarea unor competențe cheie și la dezvoltarea unei mentalități deschise în rândul elevilor participanți.
Prin prezentarea acestei experiențe practice, articolul își propune să contribuie la literatura de specialitate privind învățarea prin proiecte și să ofere repere metodologice pentru educatorii interesați de integrarea dimensiunii europene în practica didactică. Demersul de evaluare a impactului proiectului se bazează pe observația participantă și pe analiza competențelor dezvoltate de elevi, oferind astfel o perspectivă empirică asupra eficacității acestei abordări pedagogice inovatoare.
Proiectul „Cultural Atlas.Word wide Discovery” și- a propus să faciliteze explorarea patrimoniului cultural material și spiritual, la nivel național și internațional, din perspectivă crosscurriculară, pentru a crea premisele dezvoltării empatiei, toleranței, spiritului civic și sensibilității culturale în rândul elevilor.
Au colaborat în cadrul lui parteneri din Turcia, Spania, Grecia, Italia, România, Croația, Serbia, Franța, Polonia, Lituania, Estonia.
S-a derulat pe parcursul unui an școlar (septembrie-iunie) și a contribuit la dezvoltarea unor competențe cheie, prin activități derulate preponderente în rândul orelor de limba și literatura română, cu sprijinul profesorului de educație plastică și de informatică.
La finalul acestuia, făcând bilanțul solicitat de obținerea certificatului de calitate, am constatat cu bucurie că impactul unui astfel de proiect este cu total deosebit, atât pentru elevi, cât și pentru profesori și că efortul investit timp de 9 luni, a fost pe deplin răsplătit.
Lucrând împreună cu partenerii din celelalte țări, mi-am rafinat tehnica învățării prin proiecte și am făcut învățarea mai atractivă și mai motivantă, avansând către dezvoltarea mai multor competențe cheie.
Aș recomanda în special o platformă online (emaze), o alternativă modernă la instrumente tradiționale precum PowerPoint, cu un aspect dinamic, captivant prin intermediul căreia prezentările pot imprima unei lecții mult doritul caracter interactiv capabil să capteze și să mențină atenția elevilor, să stimuleze și să modeleze creativitatea.
Vă invit cu entuziasm, dragi colegi profesori, să vă alăturați proiectelor eTwinning, cu certitudinea că experiențele de învățare prilejuite vor contribui la dezvoltarea elevilor pe multiple planuri: academic, personal, social și digital și îi vor pregăti pentru provocările și oportunitățile secolului XXI, cultivând competențe esențiale și o mentalitate deschisă
https://www.emaze.com/@ALFIOIOIZ/cultural-atlas-worldwide-discoveries-e-twinning
Mai multe detalii despre proiect: https://scoalagimnazialamihaiviteazul.blogspot.com/
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.