Proiectele eTwinning – oportunitatea spre inovație în educația timpurie. Proiectul Un mediu curat, o viață sănătoasă!

Grădinița este primul loc în care copilul se întâlnește cu un educator. Aici copilul are nevoie de înțelegere, ascultare, empatizare, bucurie, râsete și voie bună. Toate acestea trebuie să fie oferite din tot sufletul de personalul din unitatea școlară, începând cu îngrijitoarea, administrator, bucătăreasă, asistent medical, educatoare și terminând cu directorul.

„Educația este cheia care deschide poarta de aur a libertății” – George Washington Carver

Mediul înconjurător ne asigură condiţiile necesare vieţii, însă depinde de noi dacă dorim să folosim aceste elemente esenţiale în mod util sau dacă vrem să ocolim acest aspect al vieţii noastre. Pentru că viaţa nu poate fi nu poate separată de mediu, educaţia ar trebui făcută în direcţia protecţiei mediului, de aceea este nevoie să educăm elevii de la cele mai mici vârste privind educația pentru mediu. Poluarea planetei a devenit un proces continuu. Protejarea planetei este o problemă mondială, şi, tocmai de aceea, fiecare om trebuie să-şi asume această responsabilitate.

Unul dintre minunatele proiectele eTwinning, care a câștigat atât Certificatul Național de Calitate, cât și Certificatul European de Calitate, a fost A clean environment, a healthy life! (Un mediu curat, o viață sănătoasă!). Proiectul a vizat domeniul educației pentru mediu și s-a adresat elevilor cu vârste cuprinse între 4-18 ani. În cadrul acestui proiect au participat 124 de profesori și 190 de elevi. Coordonatorii – fondator proiectului au fost doamna profesor Moț Cornelia de la Școala Gimnazială Găvojdia – județul Timiș și doamna profesor Vîntu Ana Luminița – Liceul Tehnologic TRANDAFIR COCÂRLĂ Caransebeș, județul Caraș-Severin.

Prin intermediul  acestui proiect de actualitate, elevii și-au însușit comportamente corecte de protecție a mediului înconjurător, au învățat cum pot să confecționeze jucării din materiale refolosibile, au învățat cum pot economisii mai multă energie electrică, au învățat să recicleze selectiv și multe alte lucruri utile.

Obiectivele generale ale acestui proiect au fost: încurajarea copiilor pentru a deveni factori activi ai protecției mediului, acționând și modificându-și propriul stil de viață, precum și pe cel al persoanelor din jur;  implicarea copiilor în desfășurarea activităților de protejare a mediului; Dezvoltarea capacității elevilor de a proiecta și desfășura în echipă activități ecologice/ de educație pentru mediu în școală și comunitate.

Preșcolarii au fost bucuroși să lucreze în echipe, dar și să facă schimb de experiență cu ceilalți elevi în mediul online prin întâlnirile pe Meet. Pe parcursul desfășurării proiectului am folosit metode tradiționale de învățare, metode activ participative, metode interactive pentru a le trezi curiozitatea copiilor și a-i face să înțeleagă cât e de necesar, încă de mici, să învățăm să ne protejăm mediul înconjurător.

Unele dintre metodele utilizate au fost jocul, observația, observația prin descoperire, analiza, demonstrația, exercițiul… Metodele interactive utilizate în cadrul proiectului și care au fost pe placul copiilor au fost metoda pălăriilor gânditoare, brainstormingul și cubul.

Am implementat acest proiect la grupă dintr-o viziune interdisciplinară și multidisciplinară integrându-l în toate domeniile experiențiale, după cum urmează:

  • La Domeniul Științe -Cunoașterea mediului, preșcolarii au vizionat prezentări, scurte filme, planșe cu și despre poluarea mediului și efectele ei asupra sănătății noastre, cum pot ajuta copiii la protejarea mediului înconjurător, regulile pe care trebuie să le respectăm pentru protejarea naturii, etc.
  • La Domeniul Estetic și Creativ- Educație plastică, au aflat că elementele din natură sunt de un real folos- pietrele pot fi pictate…bucățile de lemn aruncate pot fi pictate și lipite într-un tablou….
  • La Domeniul Om și societate, au învățat cum putem colecta selectiv deșeurile activitate practică copiii au învățat că ne putem confecționa jucării foarte frumoase și din materiale refolosibile și că natura ne oferă foarte multe lucruri pe care noi putem să le utilizăm.

Pe parcursul activităților din proiect, copiii au dobândit competențe de protejare a mediului. Au învățat cum putem menține apele, pădurile, spațiile verzi curate. Au învățat cum trebuie să colectăm selectiv deșeurile, cum putem din materiale refolosite să realizăm jucării foarte frumoase, au învățat cum pot fi niște ”mici ecologiști” .

Din punctul meu de vedere, colaborarea cu partenerii din proiect a fost una foarte bună. Chiar peste așteptări. La orice problemă pe care am întâmpinat-o am reușit prin colaborare cu colegii din proiect să o rezolvam. Chiar am fost o echipă.

Toate activitățile de proiect au fost desfășurate în colaborare cu  partenerii. Am realizat împreună cărți colaborative, Codeweek, poeme acrostice, slogane… Elevii și preșcolarii au colaborat la toate activitățile propuse în proiect…slogane, afișe, logo, jocuri, etc

Produsul final al proiectului s-a văzut prin dezvoltarea unor atitudini de protecție a mediului a copii.

În cadrul activităților de proiect partenerii au avut o bună comunicare folosind tehnologia, mai ales în cadrul întâlnirilor de pe Meet, de pe forum. Tehnologia ne-a ajutat și la realizarea cărților colaborative (Storyjumper), a jocurilor (JIGSAW PUZZLE), a logo-ului (WORDART), a sloganului… Proiectul a fost prezentat părinților în urma căruia au semnat un acord prin care își dădeau acceptul pentru participarea copiilor în cadrul proiectului și postarea de poze din cadrul activităților desfășurate.

Obiectivele proiectului au fost atinse prin desfășurarea de activități de protecție a mediului, atât cu preșcolarii, cât și în colaborare cu partenerii de proiect. Abordarea interdisciplinară și multidisciplinare a activităților coroborate cu metodele tradiționale și interactive din proiect a dus reușita lui.

Entuziasmul, plăcerea și dorința de a continua acest proiect demonstrează impactul pozitiv pe care l-a avut implementarea lui. Atingerea obiectivelor ducând la un feedback pozitiv din partea copiilor, dar și a părinților. Copiii reușind să își implice părinții în foarte multe activități de protecție a mediului.

Proiectul a fost diseminat prin împărțirea de pliante, pe grupul privat al grădiniței, pe grupul de Facebook al proiectului, în cadrul întâlnirilor de la Comisia Metodică a educatoarelor și a Cercurilor Pedagogice Zonale și Județene ale educatoarelor și ziare online.

Siguranța online a elevilor în cadrul proiectului a fost asigurată prin acordul părinților.

A fost un proiect minunat, cu activități multe, care a adus multă bucurie în sufletul preșcolarilor mei. La finalul proiectului, am constatat că majoritatea copiilor au conștientizat cât e de important să avem grijă de mediul înconjurător.

Din punctul meu de vedere proiectele educaționale eTwinning trebuie să devină parte integrantă din programa noastră școlară, deoarece preșcolarii au foarte multe de învățat din implementarea lor la grupă. Proiectele eTwinning ne demonstrează că schimbul de bune practici ne ajută să găsim metode și strategii noi de predare și învățare a noilor conținuturi pentru  preșcolari.

Ce a însemnat și înseamnă eTwinning pentru mine?
ETWINNING=COLABORARE=ECHIPĂ=EDUCAȚIE DE CALITATE

 

prof. Elena-Vasilica Vlasie

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 1, Caransebeș (Caraş-Severin) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elena.vlasie1

Articole asemănătoare