Proiectele eTwinning – modalitate de eficientizare a educației școlare

În era actuală, societatea traversează o perioadă de transformare rapidă care afectează toate sectoarele, inclusiv educația. Dezvoltarea tehnologică și dinamica socială impun o reimaginare a sistemului educațional pentru a răspunde noilor provocări. Această adaptare începe cu recunoașterea necesității de schimbare și se materializează prin implementarea unor metode moderne de predare, actualizarea modalităților de evaluare și dezvoltarea de noi competențe adaptate secolului XXI. În acest context, rolul profesorilor evoluează semnificativ, aceștia trebuind să îmbine metodele tradiționale cu instrumentele digitale pentru a oferi o educație relevantă și eficientă. Proiectele educaționale internaționale oferă cadrul favorabil dezvoltării competenței strategice pentru cadrele didactice, deoarece participarea lor implică o planificare atentă pentru a atinge obiectivele propuse. Profesorii trebuie să dețină sau să-și dezvolte abilități de planificare a activităților în funcție de nevoile descoperite în rândul elevilor.

Orice proiect are nevoie de diferite resurse, cum ar fi materiale didactice, aplicații digitale și tehnologice, resurse de timp și buget. Pentru a atinge obiectivele propuse, pentru a maximiza eficiența și eficacitatea proiectului cadrul didactic trebuie să își dezvolte abilități de gestionare a resurselor mai sus amintite.

Succesul unui proiect este dat de colaborarea cu partenerii din proiect, dar și de colaborarea cu membrii echipei din școala unde proiectul se implementează. Parteneriatele educaționale implică de multe ori și comunitatea, părinții, reprezentanți ai instituțiilor locale pentru creșterea impactului. Această colaborare dezvoltă abilitățile de comunicare, negociere și rezolvare a conflictelor. Calitatea unui proiect este dată și de elementele inovative aduse în procesul de predare – învățare, experimentând noi abordări și tehnici pedagogice.

Orice proiect educațional este supus riscurilor ceea ce determină schimbări neprevăzute sau obstacole care trebuie depășite.  Profesorii trebuie să-și dezvolte abilități de adaptabilitate și reziliență pentru a face față situațiilor neprevăzute, pentru a gestiona eficient și a continua către atingerea obiectivelor propuse.

Prin participarea în proiecte educaționale și prin aplicarea practică a acestor competențe, profesorii pot să-și îmbunătățească abilitățile strategice, profesionale și să-și îmbogățească experiența în domeniul educației.

Unul dintre programele educaţionale care vizează dezvoltarea de competenţe profesorilor și elevilor este programul eTwinning, cofinanţat de Comisia Europeană şi lansat în 2005. Programul este bazat pe activităţi de tip proiect, realizate în colaborare între şcoli şi derulate prin intermediul platformei digitale europene etwinning.net. eTwinning este bine cunoscut ca fiind comunitatea școlilor din Europa și a început să fie implementat la nivel european în mai 2005 și în octombrie 2007, sub coordonarea Institutul de Științe ale Educației, în România.

Potrivit unui studiu de monitorizare implementat la nivel european, profesorii consideră că „eTwinning a avut un impact deosebit de pozitiv asupra abilităților lor de predare bazate pe proiecte, abilităților de limbi străine și abilități de colaborare în lucrul cu profesorii din alte discipline. Dezvoltarea competențelor în aceste domenii se poate spune că sunt deosebit de bine abordate în cadrul eTwinning și sunt, de asemenea, competențe pe care profesorii le au altfel ar putea avea dificultăți sau mai puține oportunități de dezvoltare.”

Platforma eTwinning este considerată un spațiu educațional de comunicare și colaborare pentru colegii profesori; este un spațiu care sporește schimbul de practici și idei, având, pe lângă funcția educațională de implementare a proiectelor școlare, o caracteristică socială.

Fiind înscrisă și activă pe platforma eTwinning încă din 2010, am desfășurat peste 60 de proiecte internaționale în colaborare cu profesori din Europa. Pentru mine acest spațiu colaborativ mi-a oferit oportunitarea de a desfășura proiecte care să conecteze învăţarea cu problemele reale ale elevilor. Curriculumul naţional oferă parțial soluții și răspunsuri la problemele concrete pe care un elev le întâlneşte şi pe care ar trebui să le rezolve în viaţa de zi cu zi, sau modalități de a corela informațiile asimilate la diverse discipline. Pornind la la afirmația lui J. Moffette că “Cel mai puternic argument pentru interdisciplinaritate este chiar faptul că viaţa nu este împărţită pe discipline” tocmai aceste proiecte mi-au oferit posibilitatea ca elevii să aplice ceea ce învaţă în situaţiile de viaţă, prin experimentare.

Având în vedere aspectele descrise anterior privind importanța dezvoltării strategice pentru cadrele didactice prin proiectele educaționale eTwinning pot menționa că un exemplu de proiect eTwinning este „My colorful emotion & AI & STEAM” implementat în anul școlar 2023 – 2024, alături de profesori și elevi din Grecia, Polonia si Italia.

Proiectul a vizat utilizarea IA și a metodologiei STEAM cu scopul dezvoltării inteligenței emoționale, dobândirii de abilitati socio-emoționale, dezvoltării empatiei față de semeni și față de sine elevilor cu varsta între 4-8 ani din țările partenere. Pornind de la o evaluare a elevilor privind identificarea emoțiilor în imagini, realizată printr-un chestionar online, profesorii implicați au stabilit un demers colaborativ pe parcursul întregului an școlar cu scopul atingerii obiectivelor propuse  și realizarii de rezultate de calitate la finalul acestui proiect.

Punctul de pornire a fost povestea „The color monster”, scrisă de Anna Llenas în care personajul principal, un monstruleț amuzant, nu reușeste sa-și identifice emoțiile pentru că toate erau amestecate. Înțelegerea propriilor emoții și gestionarea acestora îl vor ajuta pe micul monstru sa-și organizeze emoțiile în sticluțe magice. Povestea a fost sursă de inspirație și pentru proiectul implementat, urmărind ca elevii implicați să-și identifice emoțiile în diverse situații din viața reală, în povești, sau situații date și găsirea de modalități eficiente de gestionare a acestora. Activitățile proiectului au purtat numele emoțiilor de bază precum: „Fii fericit, fii strălucitor, fii tu!”, „Tristețea ta nu este  pentru totdeauna”, „Angry Monster, te rog du-te repede!”, „Simte frica și învață să mergi mai departe”, „Păstrează-ți calmul și continuă…”, „Iubesc să trăiesc!”

Activitățile desfășurate în cadrul proiectului au fost implementate în cadrul orelor de Dezvoltare personală (Ce te face fericit? Când ești trist? De ce îmi este frică? Ce mă enervează?), Limbă și comunicare (Lectura poveștii The color monster, Crearea unei povesti pentru a învinge frica), Arte vizuale și abilități practice (Parcul de joaca, Sania lui Moș Crăciun, Amprenta vizuală  a unui cântec, Mandala, Colțul de relaxare din curtea școlii toate implementate folosind metodologia STEAM și IA ) sau Muzica și mișcare (Dans colaborativ folosind imagini create cu IA) ajutând astfel la o completare a activităților din curriculum românesc prin adăugarea de activități colaborative interesante și plăcute de elevi.

Chiar dacă elevii au fost grupul țintă a proiectului, un rol foarte important în dezvoltarea emoțională îl are și familia, de aceea în cadrul proiectului, atunci când am studiat emoțiile tristețea și mânia, am desfășurat activități cu părinții și psihologul școlar pentru a identifica cele mai bune variante și soluții de a sprijini copiii în gestionarea acestor emoții. Activitățile fiind desfășurate în paralel în toate școlile din proiect, la final a fost realizat un ghid de activități care pot sprijini părinții în gestionarea emoțiilor copiilor de vârstă școlară mică.

Impactul activităților a fost relevant in toate școlile partenere, rezultatele realizate la finalul proiectului fiind relevante și de calitate, carte colaborativă cu povesti create de elevi, Cartea „The color monster” reeditata cu desenele și înregistrările vocilor copiilor, expoziții virtuale, parc de joaca online interactiv STEM, dans colaborativ, ghid pentru părinți, ghid de activități pentru cadrele didactice pentru gestionarea emoțiilor, Calendar colaborativ cu acte de bunătate pentru 2025 etc.

Din cele prezentate mai sus se poate concluziona că implicarea cadrelor didactice în proiectele eTwinning înseamnă asumarea îndeplinirii unor obiective într-un mediu stimulativ, provocator și pozitiv de învățare. Un proiect educational oferă mereu un cadru de lucru nou, parteneri noi, teme și metode inovative de învățare, modalități prin se creează un parcurs de învățare.

Bibliografie
1. STANCIU, N., STANCIU, R.M., Reflecţii metodice şi psihopedagogice, Editura CCD „I.Gh. Dumitrascu” Buzau, 2005
2. GAZIER, B. Strategiile resurselor umane.Iaşi: Institutul European, 2003. ISBN 973-611-233-0;
3. KEARNEY, Caroline; GRAS-VELÁZQUEZ, Àgueda, 2015. eTwinning Ten Years On: Impact on teachers’ practice, skills,and professional development opportunities, as reported by eTwinners. Central Support Service of eTwinning – European Schoolnet, Brussels.
4. CRAWLEY, C., DUMITRU P., GILLERAN, A. (2007). Learning with eTwinning. A Handbookfor Teachers. [online] [cited 18 January 2009].
5. CRIȘAN, Ileana Gabriela; ALBULESCU, Ion, 2018. Developing visual art competence in young students (7-9 years old). A comparative study involving students from Romania, Poland, Turkey and the Republic of Moldavia, participants in the eTwinning Programme. In: Educatia 21 Journal, (1) 2018, DOI: 10.24193/ed21.2018.16.18, pp.146-152.

 

prof. Adriana Lefter

Școala Gimnazială Elena Doamna, Tecuci (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adriana.lefter

Articole asemănătoare