Educația modernă presupune mai mult decât transmiterea de cunoștințe; presupune dezvoltarea de competențe, atitudini și valori adaptate unei societăți într-o continuă schimbare. În acest context, inițiativele care promovează colaborarea internațională, învățarea digitală și dezvoltarea profesională a cadrelor didactice devin esențiale. Platforma eTwinning, lansată în 2005 ca parte a programului Erasmus+, oferă un cadru accesibil și sigur pentru colaborarea între școlile din Europa și nu numai. Prin proiectele eTwinning, elevii și profesorii se conectează, învață unii de la alții și dezvoltă împreună proiecte educaționale transnaționale.
Scopul acestui studiu este de a evidenția modul în care proiectele eTwinning sprijină inovația didactică, cultivă colaborarea internațională și stimulează învățarea activă. Analiza include și exemple concrete din practica școlară, precum și impactul perceput de participanți asupra procesului educațional.
1. Cadrul teoretic
eTwinning este o comunitate europeană a cadrelor didactice care promovează proiectele colaborative și schimbul de bune practici între școli. Platforma permite implementarea unor proiecte educaționale digitale, în care partenerii (elevi și profesori) colaborează prin instrumente digitale interactive.
Inovația în educație presupune utilizarea unor metode și resurse moderne, adaptate nevoilor actuale ale elevilor, și include și introducerea de tehnologii, pedagogii centrate pe elev și proiecte interdisciplinare.
Colaborarea între școli din diferite țări dezvoltă abilități de comunicare interculturală, toleranță și lucru în echipă. Prin învățare activă, elevii devin participanți direcți la procesul educativ, construindu-și propriile cunoștințe prin experiență.
Documentele europene „Digital Education Action Plan” sau „Strategia pentru o Europă a Aducației” susțin digitalizarea școlii și crearea de rețele educaționale internaționale. Proiectele eTwinning se aliniază acestor obiective și contribuie la realizarea unei educații incluzive și de calitate.
2. Metodologie
Pentru realizarea acestui studiu am optat pentru cercetare de tip mixt (calitativ și cantitativ). Am aplicat chestionare unui eșantion de 15 cadre didactice din învățământul primat și preșcolar care au implementat proiecte eTwinning în ultimii doi ani. De asemenea, au fost analizate două proiecte desfășurate în anul școlar 2024-2025: „7 ARTS – eTwinning talent collection” și „Calendar of wellbeing in school”, proiecte care le-am desfășurat împreună cu elevii din clasa pregătitoare D de la Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria” din Deva.
Am utilizat următoarele instrumente:
- Chestionar online pentru cadrele didactice (Google Forms);
- Interviu cu coordonatorii de proiect în cadrul webinarelor desfășurate;
- Analiza produselor finale din proiectele eTwinning (postere, prezentări, videoclipuri).
3. Rezultate și discuții
Cadrele didactice participante au indicat că proiectele eTwinning au stimulat utilizarea unor metode inovatoare: învățarea prin proiecte, utilizarea platformelor colaborative (TwinSpace, Padlet, Canva, Genially, Digipad), integrarea resurselor multimedia și abordarea transdisciplinară.
Cele două proiecte derulate în anul școlar 2024-2025 – „Calendar of wellbeing in school” și „7 ARTs – eTwinning talent collection” au implicat școli din România, Turcia, Bulgaria, Polonia, Grecia, Georgia, Lituania, Croația, Macedonia, Tunisia sau Republica Moldova.
Comunicarea s-a realizat în limba engleză, iar elevii au colaborat pentru realizarea unor produse comune.
În proiectul „7 ARTS – eTwinning talent collection” am avut următoarele produse comune:
– Google Map – Școli partenere (Hartă interactivă cu școlile partenere și prezentare Pictramap a țărilor partenere și a profesorilor);
– Prezentarea profesorilor (Prezentare colaborativă în Canva);
– Prezentarea elevilor și a școlii (Prezentare colaborativă în Canva);
– Prezentări colaborative ale SIMBOLURILOR proiectului:
• Postere create de elevi în cadrul activităților de PICTURĂ (Common Presentation Padlet);
• Slogane realizate de elevi în cadrul activităților de LITERATURĂ (Book – Story Jumper);
– Prezentare colaborativă a activității de PICTURĂ (Galerie de artă – Emaze);
– Jocuri online pentru elevi PUZZLE (Traseu interactiv de jocuri online în echipe partenere – pe țări);
În proiectul „Calendar of wellbeing in school” am avut următoarele produse comune:
– Produse pentru întâlniri: Harta proiectului, Harta eTwinnig, Grup de Facebook, Grup WhatsApp, Pictramap;
– Lucrări în colaborare:
• Bunăstarea clasei mele (Genially);
• Bunăstarea campaniei mele – Eu sunt schimbarea în școala mea! (material video creat pe YouTube, Flinga (feedback oferit de elevi);
• Bunăstarea prin discipline: pictură, desen, grafică – Arta nu cunoaște granițe, iar talentul nu are naționalități! (Genially, material video creat pe YouTube);
• Bunăstarea prin discipline: matematică, științe naturale, TIC – jocuri educaționale digitale inserate pe Genially.
Elevii au dovedit prin toate activitățile celor două proiecte învățarea activă și și-au îmbunătățit:
– Competențele digitale (folosirea de aplicații, editare video, prezentări);
– Competențele lingvistice (utilizarea limbii engleze în contexte reale);
– Competențe sociale și civice (lucru în echipă, respect față de diversitate).
În derularea celor două proiecte am întâmpinat și obstacole cum ar fi: lipsa de timp pentru coordonare, diferențele de fus orar, nivelul variabil de competențe digitale. Totuși, acestea au fost depășite prin organizare flexibilă, comunicare constantă și sprijin din partea celor doi coordonatori – Elisabeta Edit Borș pentru proiectul „Calendar of wellbeing in school” și Mihaela Păduraru Comănoiu pentru proiectul „7 ARTS – eTwinning talent collection”.
4. Concluzii
Studiul relevă că proiectele eTwinning sunt un instrument valoros pentru modernizarea educației, facilitând inovația, colaborarea și învățarea activă. Acestea contribuie nu doar la dezvoltarea profesională a cadrelor didactice, ci și la formarea unor elevi mai autonomi, mai motiv ați și mai conectați cu realitatea europeană.
Pentru valorificarea mai amplă a platformei, se recomnadă:
– Promovarea formării continue în domeniul educației digitale;
– Integrarea proiectelor eTwinning în curriculumul școlar;
– Recunoașterea activităților eTwinning în portofoliul profesional al profesorilor.
Bibliografie
Comisia Europeană (2021). Digital Education Action Plan 2021-2027
eTwining România – www.etwinning.ro
European Schoolnet (2020). Teachers Professional Development through eTwinning