eTwinning ESEP este platforma care oferă tuturor profesorilor șansa de a se implica în proiecte internaționale ușor de realizat și de calitate. Ambasadorii eTwinning sunt persoanele resursă care ghidează și îndrumă profesorii din România pentru desfășurarea activităților, proiectelor online, pentru utilizarea platformei. Ei pot fi identificați pe platforma eTwinning, la secțiunea ambasadori eTwinning ESEP, Ambasadori – eTwinning România (etwinning.ro/ambasadori/).
Ambasadorul are rolul de a prezenta platforma eTwinning ESEP, de a mări numărul cadrelor didactice înscrise pe European School Education Platform, ESEP. Acesta îndrumă profesorii, contribuie la dezvoltarea personală, colaborativă, digitală, la dezvoltarea abilităților de comunicare într-o limbă străină și sensibilizare interculturală. Odată familiarizați cu platforma, profesorii creează proiecte internaționale care vor pune bazele unor viitoare colaborări.
Platforma oferă oportunități de formare continuă. Ambasadorii eTwinning distribuie informații despre seminarii, evenimente internaționale. La nivelul județelor, ambasadorii și-au realizat rețele de comunicare digitală, precum – eTwinning Dâmbovița Facebook. Pe aceste rețele sunt postate informații esențiale, diseminari ale unor proiecte, materiale creative și informative, dar și bune practici. Se prezentă proiecte care întrunesc criteriile de calitate care trebuie să fie atinse prin proiecte.
Calitate eTwinning implică respectarea standardelor și criteriilor care definesc un proiect online eTwinning bun, dar și recunoașterea oficială prin certificare de calitate sau premii. Un astfel de proiect nu este greu de realizat, deoarece el respectă specificul unui proiect extracurricular sau de lecție. Trebuie să implice criteriile de bază: colaborare, utilizare tehnologie, inovație pedagogică, evaluare.
Calitatea este reprezentată la nivel național și european prin Certificatul de Calitate Național și Certificatul European de Calitate. Trebuie să se completeze formularul online pentru obținerea certificatului la sfârșitul derulării activităților din proiect. Un proiect bun implică o muncă și responsabilități încă de la început.
Trebuie să fie bine planificat și implementat. Încă de la început se caută parteneri care sunt interesați de o anumită temă, conținuturi. Un aspect important este și vârsta elevilor deoarece ei trebuie să lucreze împreună în activitățile desfășurate. Colaborarea este criteriul cel mai important într- un proiect. Ea trebuie atinsă atât la nivelul cadrelor didactice care corelează competențele, conținuturile din programa școlară, cât și la nivelul elevilor care trebuie să asigure colaborarea, implicarea în activitățile selectate. În funcție de tema selectată, de programa școlară, se scrie scopul, obiectivele. Toți profesorii implicați în proiect trebuie să colaboreze și să propună conținuturi, strategii de realizare.
În următoarele etape sunt implicați și elevii. Ei fac propuneri de activități, de modalități de realizare a acestora, de tehnologia informației ce ar urma să fie implementate. Pentru învățarea utilizării unor programe se fac întâlniri de prezentare sau filmulețe explicative.
Un proiect eTwinning reușit trebuie să implice colaborarea activă între profesori care coordonează activitățile de la clasă/ grupa de elevi formată în urma selectării acestora în funcție de interesele, preocupările acestora. Pentru derularea unui proiect eTwinning este recomandat să fie implicați profesori, elevi din țări diferite.
Prin proiecte se utilizează TIC- tehnologia informației și comunicațiilor în mod eficient. Elevii discută pe forum, propun soluții de realizare a unor produse finale sau instrumente de lucru care să asigure colaborarea și comunicarea eficientă, rapidă. Pentru diseminarea rezultatelor, pentru atragerea altor elevi în proiecte, prezentarea în comunitate se încurajează utilizează rețelele sociale: Facebookul școlii, pagina proiectelor, Instagram, bloguri etc. Rezultatele unui proiect de calitate trebuie să fie vizibile, sustenabile, să aibă impact asupra elevilor, părinților. Un aspect important este integrarea în curriculumul școlar.
Trebuie să se selecteze conținuturile care să ducă la atingerea competențelor vizate. Elevul atinge niște competențe prin participarea activă, prin asumarea unor roluri, responsabilități. Sunt vizate și atingerea competențelor europene. Se promovează creativitatea, interculturalitatea și se stimulează gândirea critică.
Pentru calitatea produselor și activităților derulate care respectă criteriile și specificul proiectelor online, se obține Certificatul Național de Calitate acordat la nivelul fiecărei țări. Este o siglă care apare în dreptul proiectelor, o recunoaștere oficială care certifică activitățile desfășurate de calitate.
După certificarea la nivel național pentru munca de calitate, activitățile de calitate realizate în colaborare cu partenerii internaționali, se obține Certificatul European de Calitate. Acesta este atribuit după ce alte țări participante, cel puțin două, au obținut certificatul național de calitate. Evaluarea este realizată la nivel național în fiecare țară, ceea ce garantează atingerea unor competențe importante pentru viitor, viață. Criteriile pentru acordarea Certificatelor de Calitate conform platformei eTwinning implică următoarele:
– Colaborare activă- elevii se întâlnesc online prin diferite canale- Zoom, Google Meet, Teams,…etc, dar cel mai important este să se întâlnească pe platforma eTwinning- online meeting, forum, care se găsesc în spațiul TwinSpace/ spațiul de lucru al proiectului.
Prin intermediul întâlnirilor online pe platforma eTwinning ESEP, elevii propun activitățile ce se vor desfăşura, prezintă aplicații, etapele proiectului, stadiul produselor activității și lucrează în colaborare la teme.
– Inovație pedagogică – Activitățile educative trebuie să fie moderne, activ- participative, centrate pe elev, să vizeze dezvoltarea competențelor vizate. Trebuie să se selecteze competențe din programa școlară, să vină în completarea activității de la clasă.
– Utilizare TIC – trebuie utilizate programe acceptate, specifice vârstei, și să se respecte regulile care țin de siguranță online. Pentru a se asigura siguranța online trebuie organizate activități de formare, informare, în colaborare cu reprezentanții unor instituții.
– Rezultatele și produsele proiectelor trebuie să aducă în prim-plan munca elevilor, utilitatea și sustenabilitatea. Ele trebuie să fie vizibile la nivel de clasă, școală și comunitate. Părinții pot fi implicați în proiecte, astfel asigurându-se colaborarea și impactul deosebit.
Documentația trebuie bine realizată, profesorii, elevii se documentează pe temele selectate, caută informații, le prezintă. Orice activitate, produs au în spate o muncă bine stabilită. Pentru diseminare, se recomandă să fie făcută la nivele diferite, la clasă, la nivelul de școală, de comunitate. Produse finale trebuie sa fie concrete și să aibă efecte vizibile în învățare și motivație. Documentația și diseminarea proiectului trebuie să fie bine documentată și promovată în școală și în afara ei.
Ambasadorii și platforma eTwinning asigură dezvoltarea unor abilități și competențe necesare unei bune integrări.
school-education.ec.europa.eu/en/etwinning
school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/labels/etwinning-school-label
school-education.ec.europa.eu/system/files/2025-07/etwinning-school-mission_RO.pdf