Proiect eTwinning: „Voiceful Letters”

Proiectul „Voiceful Letters” s-a desfășurat în parteneriat cu următoarele țări și școlile/ liceele aferente acestora: Turcia (5), Spania (3), Lituania (1), Italia (1) și bineînțeles, România, reprezentată de colegiul nostru. Am desfășurat acest proiect împreună cu noua elevi, clasele a IX-a B (filologie), a IX-a C (tehnic) și a IX-a D (tehnic), învățământ de zi, liceu, din cadrul colegiului menționat mai sus, clase la care eu am predat limba engleză în anul școlar 2023-2024.

Reflectând asupra proiectului nostru foarte recent, „Voiceful Letters”, un proiect foarte îndrăzneț, îl numesc eu, participanții, elevi și profesori, din țări precum, Spania, Italia, Lituania, Romania și Turcia, și-au împărtășit experiențele și beneficiile aduse de proiectul în sine. În primul rând, au cunoscut oameni noi și au învățat despre diferite culturi și religii. În al doilea rând, proiectul a ajutat, mai ales elevii, să câștige încredere în vorbirea și scrierea limbii engleze, îmbunătățindu-și abilitățile de comunicare. Astfel, elevii nu numai că au învățat să se exprime mai bine, dar și-au îmbunătățit și abilitățile gramaticale și lexicale. În plus, schimbul cultural a fost un alt beneficiu semnificativ, deoarece participanții au dobândit cunoștințe despre viața și culturile oamenilor din alte țări, inclusiv mâncăruri populare și practici culturale. Nu în ultimul rând, profesorii au găsit proiectul motivant pentru elevii lor, încurajându-i să scrie în limba engleză și să fie deschiși din punct de vedere cultural, subliniind importanța metodelor tradiționale de scriere într-o lume a tehnologiei în schimbare rapidă.

În general, proiectul a fost o experiență plină de satisfacții, care a stimulat abilitățile de comunicare, înțelegerea culturală și dezvoltarea personală. Acesta a subliniat importanța durabilă a comunicării eficiente și valoarea perspectivelor diverse, a inteligenței emoționale și a empatiei în construirea de conexiuni semnificative în lumea noastră modernă.

Am colaborat cu partenerii de proiect în cadrul întâlnirilor online ale cadrelor didactice dar și ale elevilor. Am realizat prin intermediul tehnologiei logo-ul proiectului; fiecare școala parteneră a creat cu ajutorul tehnologiei un logo al proiectului, propunerile de logo au fost integrate în Padlet, unde logoul cel mai bine cotat în urma voturilor a fost ales să reprezinte logoul proiectului. De asemenea, pentru produsul final al proiectului, prin activitatea colaborativă, fiecare scoală parteneră a ales o temă pe care a elaborat-o, astfel încât, la final, să fie integrată în produsul final. De exemplu, sarcina mea a fost să prezint motivele scrierii unei scrisori. Mai mult decât atât, fiecare scoală parteneră a avut de creat un poster pentru proiectul nostru. Scopul creării acestui poster a fost conștientizarea multiculturală în context multilingvistic a fiecărei țări partenere, imaginea tarii respective. Prin urmare, m-am asigurat că țara noastră, România, să aibă imaginea unei țări binecuvântate, “Romania, Blessed Country!” așa cum este ea, de fapt.

Împreună cu partenerii de proiect s-au completat toate chestionarele pentru diferitele studii, analize  ale  proiectului, precum și pentru evaluarea finală, atât de către profesorii parteneri, cât și de elevii parteneri. Pe tot parcursul derulării proiectului, ne-am asigurat și îngrijit de existența unei colaborări reale între parteneri, cu obiective propuse realiste. În acest sens, s-a întocmit o diagrama a distribuției sarcinilor.

Să nu uităm întâlnirile online, ale profesorilor implicați în proiect, precum și cele ale elevilor cu elevii din țara parteneră. Îmi amintesc câtă bucurie a existat în cadrul acestor întâlniri, cum toată lumea exubera la gândul că aveam să ne cunoaștem, să discutăm, să ne punem de acord în legătură cu tot ceea ce avea să asigure reușita proiectului nostru. Am cunoscut oameni empatici, calzi, receptivi la cultura altei țări, oricum mânați de o mare curiozitate. Oameni desăvârșiți din toate punctele de vedere!

Elevii mei au colaborat cu elevii unui liceu din Turcia, – ȘEHİT FURKAN PEKER ANATOLIAN HIGH – SCHOOL, aceștia au fost partenerii lor de proiect, cei cu care au comunicat prin intermediul a trei runde de scrisori. ( ianuarie-februarie, martie-aprilie, mai) Au fost extrem de încântați să afle atât de multe lucruri despre partenerii lor, despre cultura lor, religia lor, obiceiurile lor, sărbătorile lor, să discute cu ei despre experinte personale, activități comune, etc. De exemplu, o elevă a mea a descoperit că ea și partenera sa de comunicare din Turcia asculta aceeași formație, și multe altele, este doar un exemplu.  Și mai interesant a fost când, la intanirea online, Ghost, cum Zahraa (eleva mea) îi spunea elevei din Turcia, fetele s-au emoționat foarte tare când și-au auzit vocile, voci care aveau să răsune nu doar în scris, prin scrisori. Nu degeaba proiectul nostru se numește “Voiceful Letters”. Am remarcat și profesionalismul colegei de limba engleza, Filiz, de la liceul turc partener.

După ce scrisorile erau scrise, acestea erau scanate și postate pe pagina proiectului, la luna corespunzătoare. . ( ianuarie-februarie, martie-aprilie, mai)  Apoi, fiecare elev avea să fie pozat în timp ce scria scrisoarea că mai apoi, să citească scrisoarea cu voce tare, filmandu-se, iar filmuletul era postat pe youtube. Cum primele scrisori au fost trimise de elevii mei elevilor parteneri în luna decembrie, aceștia au creat pagini de Padlet cu produsele lor, scrisoarea + imagini asociate sărbătorilor de iarnă, în special crăciunului. Creativitatea elevilor și-a spus cuvântul. După fiecare rundă, așteptau cu nerăbdare scrisorile partenerilor lor de proiect.

Fiecare partener de proiect a avut de realizat activitățile comune dar și individuale ale proiectului. Tot ce au lucrat elevii și profesorii se regăsește în Twinspace, în Pagini / Pages. Desigur, munca elevilor a fost pe cât de elaborată, pe atât de semnificativă. Prin intermediul platformei am vizualizat activitățile școlilor partenere. Partenerii de proiect au fost atât receptori, cât și donatori de informație.

În acest proiect, am folosit tehnologia pentru a transmite informații actuale, dar, de format vechi (clasica scrisoare) prin intermediul tehnologiei noi. Am folosit de la Google Form, pentru realizarea chestionarelor, Google Docs pentru a participa la realizarea postării comune, la Youtube și videomaker pentru realizarea, editarea și postarea filmulețelor pentru proiect, InCollage pentru editarea pozelor, Canva pentru a realiza produsul final, un fel de eBook, Padlet, Google Calendar, Google Map.

S-a folosit tehnologia pentru întâlnirile online, pentru logo, pentru poster, pentru a prezenta activitățile și produsele elevilor, produsul final etc.

În ceea ce privește protecția datelor și a imaginii, imaginea elevilor a fost în permanență protejată, (ei fiind minori) imaginile cu ei au fost  blurate sau acoperite cu emoticoane, acolo unde s-a putut realiza acest lucru, li s-a ascuns și protejat identitatea, filmulețele de pe youtube au fost încărcate doar la categoriile destinate copiilor, și nelistate, având acces la ele doar cei care dețineau link-ul. În toate imaginile postate pe twinspace, fața elevilor a fost ascunsă sau blurată, iar elevilor distribuiți în Twinspace, li s-a redactat acordul semnat de parinți pentru a face parte din acest proiect. Aceștia i-au sprijinit și le-au oferit dispozitive pentru a putea intra în întâlnirile online chiar și atunci când erau acasă. Toate materialele sunt originale, având drept de autor asupra acestora..

De asemenea, prin crearea unui poster de conștientizare a siguranței online, ne-am asigurat că elevii cunosc riscurile expunerii în mediul virtual, mediu care nu întotdeauna este unul steril, sigur.

Obiectivele educaționale urmărite: la finalul proiectului elevii vor fi capabili: 1. Să conștientizeze importanta scrisului de mana. 3. Sa dezvolte competente de comunicare atat in scris, cat si verbal: sa evoce experiente personale, intamplari, sa descrie diverse locuri, obiceiuri, traditii, sau persoana proprie. 4. Sa dezvolte abilitatea de lucru în grup prin cooperare si asumarea de roluri la nivelul grupului. 5. Să-si  dezvolte imaginația și gândirea creative, gandirea critica. 6. Sa  conștientizeze importanța unui set de valori si atitudini precum bunătatea, răbdarea, toleranta, acceptarea…. 7. Sa se implice si sa colaboreze in vederea cresterii stimei de sine. 8. Sa dezvolte abilități digitale prin utilizarea instrumentelor Web 2.00.

Realizarea acestor obiective am făcut-o prin activități comune, cu toti elevii, în care am alternat munca independentă a elevilor precum și activitatea pe grupe/perechi. Am adaptat activitățile din proiect nivelului de vârstă al elevilor stimulându-le interesul pentru scris, pentru explorare, pentru comunicare.

Obiectivele proiectului au fost atinse prin comunicare, cooperare . Activitățile elevilor au fost prezentate în TwinSpace, am consemnat toate etapele acestuia. Pentru elevii claselor a IX-a impactul a fost major; aceștia au fost curioși și dornici de achiziționarea de noi cunoștințe. Evaluarea proiectului s-a făcut atât la nivelul grupurilor de elevi, cât și la nivelul grupului de profesori. Personal, am fost încântată de feedbackul venit din partea elevilor mei: de exemplu, unul dintre ei, Adrian, a spus că a fost o onoare pentru el să fie parte din proiect. Activitățile și rezultatele proiectului le-am popularizat în școală, comunitate, cu ajutorul colegilor profesori diriginți în cadrul Ședințelor cu părinții, pe platforme educaționale precum iTeach, scriind un articol pe blogul personal și pe rețelele de socializare, pe pagina de Facebook a colegiului nostru. S-a observat că: *Elevii au dezvoltat reale competențe de comunicare în limba engleză atât în scris, cât și orale. *De asemenea, elevii  au devenit mai încrezători în potențialul lor de a gândi creativ, liber și de a exprima opinii bine argumentate, în situații reale de comunicare. *Elevii au conștientizat valorile universale și nu în ultimul rând, importanta utilizării instrumentelor Web 2.0.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Minerva Ignat

Colegiul Tehnic de Aeronautică Henri Coandă (Bucureşti), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/minerva.ignat