Prietenii BIMA și Albinuțele – O lecție de viață trăită cu toate simțurile

Articolul descrie o activitate din Săptămâna altfel, care face parte din proiectul educațional „Descoperim lumea cu toate simțurile – Prietenii BIMA și Albinuțele” prin care dorim să oferim copiilor oportunitatea de a învăța prin experiență directă, cooperare și empatie. Activitățile derulate în cadrul proiectului contribuie la dezvoltarea abilităților de viață, la creșterea încrederii în sine și la formarea unei atitudini deschise și solidare față de ceilalți.

Marți, 21 octombrie 2025, în cadrul programului „Școala Altfel”, elevii clasei I B – Albinuțele de la Școala Gimnazială Nr. 12 Brașov, sub coordonarea doamnei profesoare Mariana Lazăr, au avut parte de o experiență unică alături de Asociația BIMA – formată din patru persoane nevăzătoare: Bogdan, Irina, Mihai și Adriana. Acronimul BIMA nu este întâmplător: el reflectă valorile care definesc această echipă extraordinară – Bunătate, Incluziune, Mobilitate și Accesibilitate. Membrii asociației promovează independența, încrederea în sine și empatia, demonstrând că dizabilitatea nu este o limită, ci un alt mod de a trăi și de a învinge.

O zi plină de emoție și curiozitate

Încă de la primele minute, sala de clasă s-a umplut de zumzet și entuziasm. Albinuțele, curioase și nerăbdătoare, i-au întâmpinat pe oaspeți cu zâmbete și întrebări. Planul inițial al echipei BIMA a fost rapid „dat peste cap” de energia copiilor, însă tocmai acest lucru a transformat activitatea într-o experiență autentică și vie.

Pentru început, copiii au primit stickere colorate care ascundeau literele din numele BIMA și au descoperit abecedarul Braille, alfabetul nevăzătorilor format din grupuri de câte șase puncte în relief.

A urmat un moment de explorare senzorială: fiecare copil a primit ochelari opaci de unică folosință și a fost provocat să identifice mirosuri și obiecte doar prin atingere și miros. Astfel, au învățat că atunci când un simț lipsește, celelalte devin mai puternice.

Jocuri și provocări senzoriale

Activitățile au continuat cu o demonstrație de utilizare a bastonului alb, instrument esențial pentru orientarea nevăzătorilor. Elevii, cu ochelarii la ochi, au avut ocazia să parcurgă mici trasee printre bănci, ghidați de vocea colegilor lor.

Un moment apreciat a fost jocul de pantomimă, în care copiii, împărțiți pe echipe, au trebuit să mimeze acțiuni simple – precum culegerea florilor, prinderea unui fluture sau savurarea unei înghețate – fără a folosi cuvinte. S-au distrat, dar au și înțeles cât de dificil poate fi uneori să comunici fără a vedea sau fără a vorbi.

Unul dintre momentele preferate ale copiilor a fost jocul de Scrabble senzorial, în care Albinuțele s-au jucat cu literele, formând cuvinte și mesaje pentru prietenii lor de la BIMA. Literele au devenit punți între lumi, iar fiecare cuvânt a purtat emoție și curiozitate. Spre uimirea tuturor, Mihai s-a transformat într-un adevărat magician al cuvintelor, reușind să „citească” prin atingere ceea ce micii participanți au construit. Copiii au rămas fascinați, învățând că vederea nu se face doar cu ochii, ci mai ales cu mintea și cu inima.

Pentru a experimenta limitările motrice, membrii BIMA le-au propus copiilor provocarea jeleurilor – să le desfacă ținând degetele lipite și apoi să încerce să vorbească cu bomboana între dinți, imitând o posibilă deficiență de vorbire.

Au urmat exerciții de hrănire fără folosirea mâinilor, în care elevii au trebuit să desfacă ambalaje de biscuiți și să se descurce doar cu ajutorul gurii – o activitate amuzantă, dar profund educativă, prin care au înțeles ce înseamnă adaptarea.

Pentru a înțelege și mai bine cât de importantă este adaptarea, copiii au fost provocați să își scrie numele cu mâna stângă pe o coală de hârtie. Exercițiul s-a transformat într-o adevărată lecție despre răbdare, perseverență și empatie față de cei care întâmpină dificultăți în activitățile de zi cu zi. Între hohote de râs și exclamații pline de uimire, au învățat că fiecare limitare poate fi depășită cu voință și curaj.

O altă provocare a constat în imobilizarea articulației genunchiului și deplasarea cu ajutorul unei cârje, simulând o afecțiune locomotorie. Copiii au descoperit astfel că obstacolele fizice pot fi depășite cu răbdare, perseverență și ajutorul celor din jur.

Surprize și lecții de viață

La finalul activității, oaspeții le-au prezentat un detector de culori, un dispozitiv folosit de nevăzători pentru a identifica culorile hainelor sau obiectelor.

Membrii BIMA au adus și o minge cu clopoței, folosită în fotbalul pentru nevăzători, dar timpul s-a scurs prea repede pentru a încerca toate jocurile pregătite.

Deși la început au existat emoții și temeri din partea echipei BIMA – neobișnuiți să lucreze cu copii de vârstă mică – ziua s-a încheiat cu aplauze, zâmbete și lacrimi de bucurie.

Clasa a izbucnit în strigăte pline de entuziasm: „BIMA! BIMA! BIMA!”, iar la final, micile Albinuțe le-au cântat un cântecel adaptat cu versurile: „BIMA, te rog nu pleca!”

Impresii din suflet

Activitatea a fost o adevărată lecție de empatie și recunoștință. Copiii au învățat că nu vederea face lumea frumoasă, ci modul în care alegem să o privim – cu inima.

La final, învățătoarea Mariana Lazăr a transmis recunoștință partenerilor de la Asociația BIMA pentru experiența oferită și pentru mesajul puternic transmis: „Dizabilitatea NU e sfârșitul lumii. Viața merită trăită cu curaj, bucurie și speranță!”

”Mă bucur enorm că activitatea noastră a însemnat penntru Albinuțele din Clasa I B un lucru deosebit, așa cum reiese și din Jurnalul Școlii Altfel care m-a emoționat în mod plăcut. Am trăit împreună clipe pe care cu siguranță nu le vom uita. Sper să mai avem și în anii viitori astfel de momente. Vă rog și să îi asigurați că emoția este reciprocă.” (Mihai Nistor, Asociația BIMA)

”Emoțiile pe care le-am trăit alături de cei mici au fost foarte intense pentru că am fost nevoiți să adaptăm programul nostru de conștientizare cu privire la persoanele cu dizabilități apărute în urma unor accidente, sau în urma unei îmbolnăviri la nivelul de înțelegere al lor. Copiii au fost plini de viață și foarte naturali. Ceea ce m-a emoționat în mod deosebit, până la lacrimi, a fost momentul când, la final, copiii au strigat la unison „BIMA, BIMA, BIMA!” și când ne-au cântat un cântecel adaptat cu versurile: BIMA nu pleca…” (Adriana, Asociația BIMA)

Impresiile copiilor au fost la fel de emoționante:

„Sunteți eroi adevărați, cu o flacără vie și magică! Ați luat lumina Soarelui și mi-ați pus-o în suflet!” (Nikolas, elev – clasa I)

„Când voi fi mare, vreau și eu să fiu ca voi – un om care aduce lumină, chiar și atunci când e întuneric.” (Darius, elev – clasa I)

„Îmi doresc să reușesc să aprind cerul bucuriei și speranței din inima tuturor!” (Valentina, eleva – clasa I)

Concluzie

Ziua petrecută alături de Asociația BIMA a fost mult mai mult decât o activitate din „Școala Altfel”. A fost o lecție despre curaj, perseverență, empatie și frumusețea vieții trăite cu toate simțurile. Copiii au descoperit că, indiferent de obstacole, există mereu un Plan B, iar lumina adevărată nu vine din ochi, ci din suflet.

youtube.com/watch?v=WRH-BwH54G8

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Mariana Mihaela Lazăr

Școala Gimnazială Nr. 12, Brașov (Braşov), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.lazar