Educația pentru cetățenie activă reprezintă o componentă esențială a curriculum-ului european contemporan, răspunzând provocărilor actuale ale societăților democratice și nevoii de formare a unor cetățeni responsabili și implicați. În acest context, seminarul internațional eTwinning desfășurat la Tallinn între 17-19 octombrie 2024 a constituit un cadru privilegiat de formare continuă și schimb de bune practici pentru educatori din întreaga Europă. Axat pe tema anuală eTwinning 2025 „Citizenship education: celebrating what unites us”, evenimentul a reunit experți și practicieni în vederea explorării modalităților prin care educația cetățenească, valorile europene și competențele digitale pot fi integrate eficient în practica didactică din învățământul preprimar și primar. Prezentul articol documentează experiența participării la acest seminar, evidențiind principalele ateliere și activități, precum și impactul acestora asupra dezvoltării profesionale și asupra practicii educaționale.
În prima zi, 17 octombrie 2024, după înregistrarea participanților, a avut loc prima sesiune, cea plenară, deschiderea atelierului C.S.S., urmată de discursul introductiv C.E.. Astfel, discursul de bun-venit i-a aparținut doamnei Laura Vetik de la National Support Service Estonia. Apoi, a luat cuvântul domnul Peter De Bruyn de la Comisia Europeană. Am reținut din discursul dumnealui conținutul editorial în 2025 eTwinning și subiecte de interes pentru fiecare lună (ianuarie-cetățenie activă, februarie, martie, aprilie – competențe de bază, mai – gândire critică, iunie-competențe de bază, iulie – educație fără stereotipuri de gen, septembrie- valorile Uniunii Europene, octombrie- formarea initiala a profesorilor, noiembrie- abordarea întregii școli, decembrie- învățarea pentru sustenabilitate). Domnul Peter De Bruyn a subliniat în continuare, pornind de la tema anuala eTwinning “Citizenship education: celebrating what unites us” contextul, resursele și activitățile existente, precum și cele trei mari dimensiuni ale temei anuale eTwinning (cetățenie activă, promovarea valorilor europene comune și predarea/învățarea despre Uniunea Europeană, dezvoltarea gândirii critice).
Următorul trainer a fost doamna Irene Pateraki care a vorbit despre caracteristicile educației timpurii în contextul european, precum și despre proiecte de succes, care au promovat Uniunea Europeana, despre grupurile de lucru eTwinning axate pe educația timpurie, despre SELFIE teachers, oferind link-uri și adrese utile aprofundării acestor subiecte. A fost abordată tema educației civice și rolul acesteia în pregătirea elevilor să devină cetățeni activi, ajutându-i să dobândească cunoștințe, competențe și atitudini, contribuind astfel la bunăstarea societății. Un alt aspect abordat a fost dezvoltarea competențelor cheie prin intermediul eTwinning, prin promovarea patrimoniului cultural și artistic al țărilor europene.
Tot în prima zi a evenimentului, am urmărit prezentarea “Useful tools for integrating citizenship education and promoting the European values in the classroom”, susținută de Maarja Tinn. A fost reliefată importanța educației, îndeosebi a educației cetățenești. În acest context au fost amintite provocările actuale: responsabilități crescute, deficitul de resurse, preocupări din partea educatorilor în privința integrării valorilor democratice în educația timpurie. În clasa ideală: valorile ar fi integrate (demnitate, libertate, respect), elevii ar avea propria lor “voce” (comunicarea ar fi incluzivă), principiile democrației s-ar reflecta în activitățile zilnice și în deciziile din sala de clasă. Prezentarea a abordat mai apoi drepturile omului, drepturile copilului și “Children’s Human Rights”, cu explicarea acestor noțiuni. Prezentarea a făcut referire și la strategiile practice pentru profesori: promovarea participării democratice, utilizarea poveștilor, încorporarea valorilor cu toate subiectele (nu doar cu științele sociale). Concluziile au fost: a)educația cetățenească este despre responsabilizarea copiilor in legătură cu prezentul lor, nu doar cu viitorul lor și b)construirea unei lumi mai bune (educatorii modelează viitorul pe care copiii îl vor moșteni).
Prima zi s-a încheiat cu “Networking activity” susținută de reprezentanți ai National Support Service Estonia. În cadrul ecestei activități am lucrat în echipa 3 și am îndeplinit alături de colegi sarcinile de lucru, printre care: completarea unei fișe de lucru, folosirea instrumentelor de inteligență artificială, completarea unui mini dicționar, identificarea pe hartă a unor obiective naturale geografice din Estonia).
În cea de-a doua zi, 18 octombrie 2024, am participat la următoarele activități:1. WS2 – Building a democratic culture in the classroom, 2. WS5 – Teaching responsible online behavior in the classroom, 3. WS10 – Knowledge is our strength: looking into the “Europeace” eTwinning project, 4. Project planning: part 1.
1. WS2 – Building a democratic culture in the classroom. Atelierul a fost susținut de expertul în educație Irene Pateraki. În cadrul acestui atelier practic, participanții au explorat modul de încorporare a principiilor democratice precum vocea elevilor, participarea, incluziunea și luarea în comun a deciziilor în clasele lor. Prin intermediul unor activități captivante, am învățat cum să încurajez practici democratice în rândul elevilor din învățământul preprimar și primar. Atelierul a evidențiat, de asemenea, potențialul proiectelor eTwinning de a promova colaborarea transfrontalieră și de a consolida valorile democratice europene.. În cadrul acestui atelier am colaborat cu participanți din Polonia, Estonia, Ungaria și Republica Cehă, lucrând la activități despre promovarea activităților în clasă, a valorilor europene, despre procesul democratic de luare a deciziilor în clasă. Am beneficiat de metodologie de lucru, idei și ajutor. Ultima parte s-a referit la brainstorming pentru conceperea unui proiect eTwinning.
2. WS5 – “Teaching responsible online behavior in the classroom.” Acest atelier a fost susținut de Alexandra Almpanidou, care lucrează pentru European School Education Platform și eTwinning în calitate de coordonator pedagogic. Acest atelier a realizat explorarea strategiilor de încurajare a unui comportament online responsabil în rândul elevilor. Am învățat cum să integrăm activități și jocuri atractive care promovează alfabetizarea în domeniul datelor, ajutând elevii să înțeleagă amprentele digitale, confidențialitatea online și utilizarea etică a informațiilor. Prin intermediul sesiunilor interactive, am obținut instrumente și resurse practice pentru a le permite elevilor să navigheze în lumea online în mod responsabil și în siguranță, contribuind la numeroase proiecte. Activitatea de început a fost “Games of Phones”. Atelierul a continuat cu definirea comportamentului online responsabil, cu referire la cetățenia digitală, comunicarea online respectuoasă și conștientizarea vieții private. În acest sens, au fost analizate două scenarii, unul pentru învățământ primar, altul pentru educația timpurie. Au avut loc dezbateri și au fost oferite strategii de rezolvare. Apoi, a fost adus în discuție subiectul siguranței online în contextul eTwinning (“online safety, data protection, netiquette, copyright awareness”). Activitatea practică de grup a constat în elaborarea unei “hărți” ‘Safety in my online neighbourhood’. Am lucrat în echipă cu profesori din Republica Cehă, Polonia, Ungaria și Italia, iar în final am prezentat lucrarea. În final, au fost evidențiate site-ul Better Internet for Kids și evenimentul Safer Internet Day, precum și alte resurse și instrumente pentru a preda și gestiona comportamentul online responsabil, ca de exemplu DALI Citizens Toolkit.
3. WS10 – “Knowledge is our strength: looking into the “Europeace” eTwinning project”. Acest atelier a fost susținut de doamna Jana Adari, de la Torvandi School. Un obiectiv-cheie al proiectului „Europeace” eTwinning este promovarea strategiilor de sprijinire a profesorilor, elevilor și familiilor în creșterea conștientizarea importanței promovării respectului și păcii. Prin intermediul schimbului de experiență, participanții au identificat bune practici pentru integrarea educației civice educației civice la o vârstă fragedă, abordând în același timp atât oportunitățile și provocările implicate. Încă de la început a fost subliniat faptul că proiectul “Europeace” abordează valorile europene (demnitate, libertate, democrație, egalitate și respectarea drepturilor omului) și propune activități bazate pe Obiectivele de Dezvoltare Durabilă. În continuarea atelierului am lucrat în echipa 3 din cele șase echipe, iar sarcina de lucru a fost: “Building Partnerships Between Schools an Local Organizations (What role can local organizations play in promoting civic education and positive coexistence? How can schools collaborate with these partners effectively?)”. Aplicând metode interactive, am lucrat atât în echipa noastră transnațională, cât și cu celelalte echipe, colaborând la sarcinile fiecăreia. În final, fiecare echipă a prezentat rezultatul obținut și postat pe Padlet-ul acestei acțiuni(World Cafe).
4. Project planning: part 1- Obiectivele acestei sesiuni au fost: identificarea partenerilor de proiect, stabilirea obiectivelor și a rezultatelor proiectului, întocmirea în draft a planului viitorului proiect eTwinning. Plecând de la temele de interes, la pasul urmator a fost de a porni de la o idee de proiect și de a căuta parteneri de proiect. Au fost oferite câteva sfaturi pentru derularea cu success a unui proiect eTwinning: începerea proiectului cu un număr mic de profesori din țări diferite, întocmirea unui program detaliat al activităților, distribuirea sarcinilor și alegerea instrumentelor de lucru, informarea conducerii școlii și a colegilor, implicarea elevilor în Twinspace, structurarea cu atenție a Twinspace, colaborarea concretă și obținerea rezultatelor concrete (e-book, video, etc.). Pasul următor a constat în completarea formularului de proiect primit, împreună cu colegii de echipă. Am urmat întocmai pașii, am contribuit activ la sarcinile primite, am colaborat în cadrul echipei cu colege din Polonia, Slovacia, Ungaria, Italia.
În a treia zi, 19 octombrie 2024, au avut loc următoarele activități: Opening of the day, Project planning: part 2, Presentation of the project ideas, Panel discussion. Am urmărit cu atenție prezentările de proiect ale echipelor formate, am participat alături de echipa mea la prezentarea draftului de proiect la care am lucrat. La ultima activitate au luat cuvântul domnul Peter de Bruyn de la Comisia Europeană, Sandrine Youx de la National Suport Service of France, Penelopi Koukoulaki din Grecia și Lianne Rood din Olanda. Moderator a fost Irene Pateraki de la Central Support Service. A fost reliefată importanța cetățeniei active europene în prezentul și viitorul elevilor și al comunităților, succesul activităților derulate, concluzii și așteptări privind implementarea activităților, impactul acestora în clasă, școală și comunitate.
Pe parcursul celor trei zile ale evenimentului am participat activ, cu interes și responsabil, la toate activitățile la care am fost înscrisă. De asemeni am comunicat și colaborat pe cât posibil cu ceilalți participanți, am stabilit legături și am învățat de la experții educaționali prezenți și de ceilalți participanți. Am fost atentă să valorific oportunitățile privind învățarea, comunicarea și colaborarea.
Am obținut informații importante pentru îmbunătățirea practicii mele profesionale, în legătură cu educația cetățenească, cu valorile europene, informații actuale și necesare în activitatea mea de zi cu zi. Am dobândit competențe de utilizarea a instrumentelor, ideilor și exemplelor în practica mea didactică. Am învățat de la experți și de la colegi deopotrivă. Mă simt mai încrezătoare și mai capabilă să folosesc metode eficiente de predare în domeniile abordate de atelierele online. Am învățat să aduc mai aproape valorile europene, să îmbunătățesc competențele digitale și de educație civică, precum și să dezvolt conștiința culturală în rândul elevilor. Am integrat competențele dobândite la acest seminar în proiectele eTwinning “A.C.T.! Active Citizenship Together” și “Values and Stories”.
Am constatat încă o dată că aparțin unei comunități profesionale bazate pe valori comune, având preocupări și aspirații comune! Cu siguranță că în urma participării mele activitatea s-a îmbunătățit și dezvoltat, oferind elevilor mei contexte de învățare relevante, cu impact pozitiv în familiile lor și în comunitate!