Participare la seminarul internațional eTwinning „School cooperation in the Danube region”

În perioada 1-2 iunie 2023, am avut oportunitatea să particip la seminarul internațional eTwinning „School cooperation in the Danube region”, ce a reunit sub cupola cooperării membri ai Regiunii Dunărene. Având drept organizator Centrul Național eTwinning Austria, evenimentul s-a defășurat în localitatea Krems an der Donau, la sediul de conferințe al Hotelului Steigenberger.

„Labor omnia vincit improbus.” (Munca îndârjită le învinge pe toate)

Prima zi

Evenimentul dedicat întâlnirii eTwinner-ilor din țările membre ale bazinului danubian a început cu înregistrarea participantilor, la recepția centrului de conferințe de la parterul hotelului, începând cu ora 9. Din echipa-gazdă OeAD, Ursula Panuschka a deschis seria activităților, oferind auditoriului o trecere în revistă a programului, dar și punctarea obiectivelor acestor activități. Printre acestea s-au numărat: stabilirea de contacte cu colegii din spațiul Dunărean, crearea și înregistrarea noilor proiecte eTwinning, acumularea de informații legate de Strategia EU pentru Regiunea Dunării, dar și crearea de bună dispoziție.

Începând cu ora 09:40, Jürgen Schick, coordonatotul ”Investing in People and Skills” a susținut prezentarea despre domeniul prioritar 9 al Strategiei UE pentru Regiunea Dunării, sintetizând cele patru mari puncte de interes: Educație și Formare de înaltă calitate, Competențe-cheie (digitale, green etc.), Învățare pe tot parcursul vieții și Mobilitate în scop educațional, Acces echitabil și Dezvoltare sustenabilă pentru toți cei implicați în proces.

Ora 10:00 a fost dedicată Sophiei Beiter, specialist din Viena, care a prezentat rezultate și studii referitoare la multilingvism și purism lingvistic în prezentarea cu numele ”Language Diversity in the Danube Region: A unique cultural heritage and future potential at risk”. Discursul acesteia a fost urmat de o sesiune de întrebări și completări oferite de participanți (Moldova, Serbia și Slovacia).

Activitatea de spargere a gheții a constituit-o jocul interactiv ”Human Bingo”, cu desfășurare pe parcursul a treizeci de minute. Oportunitatea oferită participanților de a se cunoaște între ei a constat în oferirea și potrivirea atributelor de pe niște carduri, purtarea discuții unii cu ceilalți, pe baza acelor atribute. Cei mai harnici au primit recompense.

Înainte de jumătatea primei zile de seminar, cei implicați au fost distribuiți în două grupe principale, cu desfășurare pe două paliere de formare: începători și avansați. Sub îndrumarea lui Frederic Bayersburg și a Vesnei Babaja, au urmat 75 de minute de schimb de bune practici în workshop-ul dedicat platformei eTwinning.

Punctul culminant al primei zile de seminar –etapa practică- s-a concretizat în crearea rețelei de parteneriate și, mai ales, elaborarea de proiecte -marca eTwinning. Însă, înainte de acest moment, Lisa Aichelburg a ținut să prezinte propriul proiect ”A European Marketing Campaign”, proiect desfășurat în colaborare cu o echipă din Franța, pe tema deșeurilor alimentare.

Astfel, timp de 90 de minute, participanții au fost provocați să definească subiecte pentru viitoare proiecte. Distribuiți în echipe mixte, ce aveau la bază cinci mari teme actuale (Mediu+STEAM, Cultură, Wellbeing, Digital/AI/Media, Implicare Democratică), cei 43 de profesori au pus bazele viitoarelor parteneriate.

Între orele 16:00 și 20:00 s-a desfășurat momentul de schimb intercultural cu o excursie prin Valea Wachau, urmată de o cină pe malul Dunării.

A doua zi

După salutul gazdei la ora 9, Vesna Babaja a inițiat un live quiz despre fluviul Dunărea, raportat la cunoștințele membrilor eTwinning participanți. În urma celor 15 întrebări, respondenții au descoperit informații noi despre bazinul danubian. Ora 09:30 a fost dedicată lui Frederic Bayersburg, care a susținut o prezentare despre domeniul educațional Erasmus+ în școli. După sesiunea de Q&A, participanții au fost invitați să desfășoare activitatea practică pe echipe.

Timp de două ore, echipele de proiect și-au dedicat timp pentru a pregăti prezentarea proiectelor într-o formă cât mai interactivă.

Ora 12:00 a reprezentat punctul culminant al zilei. Atât participanții, cât și echipa OeAD s-au bucurat de o diversitate uimitoare de prezentări: cu cântec, joc de rol, provocări, joc Kahoot, prezentare Genially etc. Zece echipe formate din profesori din 11 țări ale regiunii Dunării s-au bucurat de schimb intercultural, informativ și de bună dispoziție timp de 60 de minute.

Încununarea tuturor momentelor, informațiilor și practicilor s-a produs sub forma festivității de oferire a certificatelor de participare. După sesiuni de discuții, mulțumiri și fotografii de grup a sosit momentul de rămas-bun, după care participanții au fost invitați la ultimul prânz împreună.

Cu o durată de fix 10 ore, distribuite pe parcursul a două zile, activitățile evenimentului dedicat întâlnirii eTwinner-ilor au cuprins:

Activitate practică

Formând grup de lucru cu profesori din Cehia, Slovacia, Moldova și România, am elaborat un proiect numit „Being unplugged”. Dedicat elevilor din ciclul gimnazial, prin acest proiect se dorește conștientizarea importanței unui stil de viață activ, petrecerea timpului prin activități de exterior și identificarea acelor practici care să fie în opoziție cu fraza „Nu știu ce să fac”. Împreună cu colegele de echipă am editat schița proiectului, urmând ca în luna septembrie să îl înscriem pe platforma eTwinning. S-a convenit că activitățile propriu-zise vor avea desfășurare pe tot parcursul anului școlar viitor, stimulând tinerii să petreacă cât mai puțin timp în fața ecranelor.

Implicare

Proiectul ”Being Unplugged” a fost prezentat sub forma completării unui puzzle (specificarea țărilor partenere, grupul țintă, calendar, obiective, instrumente, produs final, evaluare, diseminare) și a unui rebus, din care a reieșit titlul proiectului. Aportul meu ca și co-echipier a constat în crearea pieselor de puzzle, „ascunderea” acestora prin sală și completarea cartonașelor cu indicatori pentru găsirea pieselor de puzzle. În cadrul prezentării proiectului, împreună cu colega din Moldova, am susținut ghidajul voluntarilor aleși pentru realizarea provocărilor, fapt ce a asigurat o mai bună punere în practică și o dinamică în desfășurarea ideilor noastre.

În calitate de membru al platformei eTwinning, am dorit să ating următoarele ținte de formare și profesionale:

  • Asigurarea beneficiilor pentru instituția pe care o reprezint;
  • Găsirea de posibili colaboratori pentru viitoare proiecte;
  • Elaborarea de noi proiecte pe teme actuale;
  • Îmbogățirea instrumentarului digital;
  • Dezvoltarea abilităților practice, pe care le pot aplica în viața profesională;
  • Descoperirea unui mediu de învățare bazat pe susținere, colaborare, diversitate culturală.

Participarea la acest eveniment a marcat în totalitate toate aceste aspecte. Seminarul Internațional eTwinning ”School Cooperation in The Danube Region” a răspuns cu grad înalt de satisfacție la toate punctele de interes: conținuturi, structură (locație, durată și program), organizare ante și post eveniment, formatori etc.

Gând de final

Pot spune că am trăit două zile de manifestare a profesionalismului de concentrație 100%. Iar acest „trai” l-am dorit dintr-un simplu motiv: Am desccoperit oameni, pentru a fi acoperământ pentru alți viitori oameni.

Bibliografie

  • oead.at/en/events/event/2023/06/01/etwinning-seminar-in-krems-school-cooperation-in-the-danube-region
  • www.facebook.com/watch/?v=2928321567301206&ref=sharingv
  • fb.watch/mi2s_r6u2N/
  • fb.watch/mi2qkKSsee/

 

prof. Alexandra Ganea

Centrul Scolar de Educatie Incluziva, Medias (Sibiu) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alexandra.ganea

Articole asemănătoare