Ăn cadrul disciplinei Limba și literatura română, proiectul contribuie nu doar la dezvoltarea cognitivă și socio-emoțională a elevilor noștri, ci și la dezvoltarea competențelor-cheie, așa cum sunt ele detaliate în Profilul de formare al absolventului. Proiectul poate fi folosit cu elevii din ciclul liceal, pentru învăţarea unor teme mai complexe, care se pretează la abordări pluridisciplinare, interdisciplinare şi transdisciplinare sau ca metodă de evaluare sumativă. Cu ajutorul lui, elevii pot face dovada că au capacitatea de a investiga un subiect dat, cu metode şi instrumente diferite, folosind cunoştinţe din diverse domenii.
Literație, gândire critică și gamificare – un drum comun spre școala viitorului
Când intru în clasă, am mereu senzația că pornesc într-o călătorie împreună cu elevii mei. O călătorie în care uneori urcăm pe scări abrupte, alteori descoperim poteci line, iar câteodată ne abatem printr-o poiană a jocului. Îmi place să cred că fiecare lecție de limba română este un liant între trecut și prezent, între literatură și viața reală a adolescenților din fața mea.
Într-o societate în care telefoanele mobile vibrează mai des decât paginile manualelor, elevii au nevoie de trei busole pentru a se orienta: literația, gândirea critică și gamificarea. Prima îi ajută să citească și să înțeleagă, a doua să pună întrebări și să judece, iar cea de-a treia le dă curajul și bucuria de a merge mai departe, transformând învățarea într-o aventură.
Interculturalitatea – o punte spre promovarea valorilor universale
Viața în întreaga sa complexitate și toate relațiile interpersonale sunt caracterizate de dinamism. Prin natura lor, culturile sunt hibride, iar noi, într-un fel sau altul, ne regăsim în postura de imigranți sau hibrizi culturali. Educația interculturală ne determină să devenim conștienți de dinamica interacțiunilor generate prin procese de comunicare, fenomene migratorii și mișcări demografice, recunoscând astfel realitatea interacțiunilor care modelează comunitățile noastre.
Impactul excursiilor și vizitelor la muzee asupra dezvoltării armonioase a copiilor
Dezvoltarea armonioasă a copiilor este un proces foarte complex, care este influențat de o mulțime de factori, precum: alimentația corectă, somnul adecvat, mediul familial, factorii socio-economici, interacțiunile sociale etc. Totuși, cel mai important rămâne a fi factorul educațional și cognitiv, calitatea instituțiilor de învățământ (grădiniță, școală) și a cadrelor didactice influențează direct dezvoltarea intelectuală, gândirea critică și dobândirea de cunoștințe. Pe lângă activitățile în sala de clasă, cele de explorare, precum excursiile, vizitele la muzee, extind orizonturile copilului și îi stimulează curiozitatea, transformând învățatul într-o plăcere.
Școlile de vară pentru elevi și profesorul de religie ortodoxă
Se tot discută despre importanța școlilor de vară pentru elevi și profesori, într-un secol XXI, în care era tehnologiei a evoluat, profesorii și ei vrând nevrând trebuie să se adapteze „noului”, elevii la fel, părinții tot așa. Că este ușor sau greu, depinde de fiecare în parte, dar „noul” a venit ca un val și vor veni tot felul de invenții care să ușureze munca profesorilor în arta predării, dar și a elevilor care se văd tot mai atrași de acest „nou” în educație, până și părinții se obișnuiesc cu el.
Cuvinte dulci, relații armonioase – un proiect mereu necesar
Colegiul de Industrie Alimentară „Elena Doamna” din Galați a demarat un proiect special dedicat combaterii violenței în mediul școlar, intitulat „Cuvinte dulci, relații armonioase”. Scopul acestui proiect este de a promova un climat educațional bazat pe respect, empatie și bunătate în rândul elevilor.
Metoda cubului. Exemplu de aplicare
Cubul este o tehnică prin care se evidenţiază activităţile şi operaţiile de gândire implicate în învăţarea unui conţinut. Metoda cubului este o metodă de învatare prin cooperare ce presupune explorarea unui subiect din mai multe perspective, permiţând abordarea complexă şi integratoare a unei teme.
Geografia vie: cum transformăm harta într-o experiență interactivă pentru elevi?
Geografia este știința care ne învață să citim lumea. Totuși, în multe clase, harta rămâne un obiect static, iar lecțiile se rezumă la memorarea unor noțiuni. Elevii din prezent, obișnuiți cu interactivitatea digitală, au nevoie de o abordare diferită — una care să le permită să exploreze, să pună întrebări și să își construiască propriile răspunsuri.
Abordarea prin joc la chimie – o experiență de învățare captivantă
În contextul educațional contemporan, integrarea tehnologiilor digitale și a metodelor interactive în procesul de predare-învățare reprezintă o necesitate imperioasă. Învățarea chimiei la nivel gimnazial presupune înțelegerea unor concepte abstracte și a unor procese complexe care pot fi dificil de asimilat prin metodele tradiționale. Pornind de la premisa că jocul constituie o modalitate naturală de învățare, prezenta lucrare își propune să demonstreze eficiența abordării prin joc didactic în consolidarea cunoștințelor despre tipurile de reacții chimice la clasa a VIII-a.
Implicare, creativitate și motivare în lecțiile de chimie
În realizarea unui demers didactic interactiv și creativ, centrat pe competențe, la disciplina chimie, învățarea promovată nu urmărește doar achiziția de cunoștințe științifice, ci și dezvoltarea unor abilități și atitudini care să facă posibile noi conexiuni cu viața cotidiană.
În activitățile didactice, am observat că elevii învaţă diverse cunoştinţe, dar nu reuşesc să facă legătura cu ceea ce observă în jurul lor. Majoritatea însă, nu pot învăţa sau învaţă mecanic, fără a se gândi măcar că ceea ce învaţă sunt fenomene cotidiene, întâlnite la tot pasul şi că şcoala vine tocmai să le explice. Ca urmare, în dorinţa de a-mi perfecţiona activităţile, iar elevii să descopere secretele şi frumuseţea acestei ştiințe, am aplicat strategii centrate pe elev, strategii interactive.