Participarea la cursul de formare continuă Pedagogie în lumea digitală (9 iulie – 18 august 2025), desfășurat online pe platforma Microsoft Teams, a reprezentat pentru mine o oportunitate de a aprofunda modalități prin care tehnologia poate sprijini procesul didactic. Programul a adus în prim-plan integrarea resurselor educaționale digitale, crearea de materiale interactive și valorificarea lor în contexte de predare-învățare semnificative pentru elevii generației digitale.
Authenticity in Language Teaching
Authenticity in terms of language teaching refers to the use of materials that are genuine, taken from real life thus engaging students in activities that are relevant for communication in everyday life. Cambridge dictionary defines authenticity as “the quality of being real or true”, while the Collins dictionary defines it as “the quality or state of being authentic”. Implementing authenticity in the classroom is meant to prepare students for communicating in real-life situations and making the language learning journey as enjoyable as possible.
Valențele educative ale copilăriei în textele literare
Copilăria este considerată una dintre cele mai importante etape ale vieții umane, marcând debutul formării personalității, al internalizării valorilor și al structurării fundamentelor cognitive și afective. Această perioadă deosebită nu este doar o etapă de tranziție către maturitate, ci un univers complex cu valențe formative esențiale pentru individ și societate. Educația, în sensul său larg, își găsește în copilărie terenul cel mai fertil, deoarece în această etapă se conturează temeliile devenirii umane. Astfel, un studiu al copilăriei din perspectiva valențelor sale educative oferă un cadru relevant pentru înțelegerea profundă a relației dintre dezvoltarea copilului și rolul educației în formarea acestuia.
Lectura reflexivă în predarea limbii și literaturii române la liceu: strategii și beneficii
Articolul explorează conceptul de lectură reflexivă ca strategie didactică esențială în predarea limbii și literaturii române la nivel liceal, cu accent pe integrarea acesteia într-un cadru constructivist și pe utilizarea evaluării formative pentru consolidarea competențelor-cheie. Sunt prezentate fundamente teoretice, metode aplicative și exemple concrete adaptate textelor din programa școlară, de la clasicii literaturii române la autori moderni și contemporani. Analiza subliniază rolul profesorului ca facilitator al dialogului interpretativ, utilizând atât instrumente tradiționale, cât și tehnologii digitale interactive. Lectura reflexivă este argumentată ca un mijloc de dezvoltare a gândirii critice, a competențelor de interpretare și a motivației intrinseci pentru învățare.
Metoda clusterului tematic – strategie didactică pentru receptarea textului poetic
În contextul actual al predării-învățării limbii și literaturii române, profesorul se confruntă adesea cu nevoia de a adapta strategiile didactice la realitățile și sensibilitățile elevilor. Una dintre metodele moderne, interactive și eficiente este metoda clusterului tematic, care oferă o perspectivă comparativă asupra textelor literare, favorizând înțelegerea, reflecția critică și construirea unor conexiuni intertextuale, mijlocind deopotrivă și întâlnirea cu cât mai multe tipuri de texte literare. În cazul textelor lirice, prin gruparea unor texte pe baza unei teme comune, elevii au ocazia să descopere evoluția unei idei, a unui motiv sau a unui simbol, dintr-o epocă în alta, în contexte estetice și culturale diferite, să observe convergențe și divergențe în plan tematic, imagistic și expresiv.
Lectura ca abilitate de viață. Fundamente științifice și implicații pedagogice
Lectura, departe de a fi o simplă competență de decodare, se configurează ca o abilitate de viață fundamentală în societatea contemporană. Prin analiza literaturii de specialitate și a cercetărilor empirice recente, acest articol examinează dimensiunile cognitive, socio-emoționale și pragmatice ale lecturii, demonstrând rolul său esențial în formarea competențelor transversale necesare secolului XXI. Studiul propune strategii bazate pe dovezi (evidence-based) pentru cultivarea obiceiului de lectură și pentru integrarea sa în practica educațională cotidiană.
Recenzia – o strategie de lectură
Așa cum pentru o activitate fizică este nevoie de o încălzire și o pregătire a corpului pentru sarcina ce urmează, și în cazul cititului e nevoie de o pregătire a minții pentru a citi, pentru a înțelege cât mai bine textul citit. De altfel, în contextul civilizației și culturii de astăzi, contactul cu textul literar nu mai este pentru lector o întâlnire nepremeditată; el este – după cum afirmă Paul Cornea în „Introducere în teoria lecturii” – „mai totdeauna mediat de opinii, impresii, puncte de vedere sugerate de ceilalţi ori induse prin observarea nemijlocită a ambalajului (titlu, coperta, semnalmente de gen etc.) şi a vecinătăţilor (locul textului în raport cu altele)”. În opinia aceluiași autor, prelectura deţine câteva aspecte principale, începând cu informaţiile indirecte ce pot fi grupate sub denumirea de „rumoare” şi continuând cu informaţiile direct induse de cititor din examenul „ambalajului, vecinătăţilor, titlului, discursului de escortă”.
Cartea virtuală, versiunea electronică a cărții tradiționale
Cartea este considerată, din cele mai vechi timpuri, o modalitate revoluționară de transmitere a informațiilor și a ideilor. Fără existența cărților, omenirea ar fi rămas probabil la stadiul de comunicare prin intermediul picturilor și simbolurilor rupestre sau inscripționate pe papirusuri. Această modalitate extraordinară de păstrare a informațiilor a fost și este în continuare capabilă să transforme și să surprindă ființa umană în cele mai variate moduri: aceasta poate să ofere învățăminte, cunoștințe, informații, dar poate fi de asemenea generatoare de emoții de toate tipurile.
Apprendre en s’amusant: les jeux comme outils de révision en classe de FLE
L’apprentissage d’une langue étrangère peut parfois sembler fastidieux pour les élèves, surtout lorsqu’il s’agit de révisions. Afin de rendre ce processus plus attrayant et motivant, les enseignants peuvent intégrer des activités ludiques dans leur pratique. Les activités ludiques ne devraient pas être considérées uniquement comme de simples instants de détente, des moments en fin de cours ou comme récompense pour des élèves sages. Leur rôle essentiel est d’offrir aux apprenants l’opportunité d’utiliser le vocabulaire et les structures étudiés de manière guidée, mais cette fois de façon libre, personnelle et créative.
Metode de predare a limbii engleze în liceul tehnologic
Învățarea limbii engleze în liceul tehnologic reprezintă o provocare educațională specifică deoarece elevii nu urmează doar traseul general de formare teoretică, ci se concentrează și pe competențe tehnice și profesionale. Această dublă orientare impune o abordare pedagogică diferențiată, care combină teoria cu aplicarea practică, stimulează motivația elevilor și îi pregătește pentru cerințele pieței muncii. În plus, limba engleză nu mai este doar un obiect de studiu, ci un instrument esențial de comunicare profesională cu acces la informațiile de specialitate.