Apare din octombrie 2001

EDICT Revista educației

O revistă internațională, care acceptă pentru publicare articole în domeniul educației și formării, în limbile română, engleză și franceză.

Publicare gratuită
Adeverință de autor
ISSN 1582 – 909X
Profesor în clasă
5.937
Articole publicate
2570
Contribuitori

Despre literație

Învățarea este o minunată și captivantă călătorie în lumea cunoașterii, în lumea cărților și a lecturii. Învățarea prin proiecte este eficientă, propune un itinerar transdisciplinar, oferă elevilor un rol activ, participativ și îi sensibilizează totodată pe cei implicați. A învăța împreună este important și apreciat de către elevi, indiferent de vârsta și disciplina pentru care pregătesc proiectele. Învățarea prin proiect oferă elevilor prilej de a fi unii printre alții, este un context potrivit pentru a găsi sens, pentru comuniune și prietenie, sinceritate și bucurie.

Articol complet →

Random image

Emoțiile – o punte esențială în relația dintre părinți și profesori

În perioada comunistă, relația dintre profesori și părinți era marcată de o comunicare formală, rigidă, centrată pe autoritate și conformitate. Emoțiile erau rareori aduse în discuție, iar exprimarea lor era, în general, descurajată sau considerată un semn de slăbiciune ori lipsă de disciplină. Profesorul era perceput ca o figură de autoritate incontestabilă, iar părintele, de cele mai multe ori, fie se supunea pasiv verdictului școlii, fie evita confruntarea din teama de repercusiuni asupra copilului. Spațiul emoțional era aproape inexistent; rușinea, frica și vinovăția se trăiau în tăcere, iar conflictul era evitat, nu rezolvat.

Articol complet →

Random image

Stare, emoții și reușită: echilibrul care face matematica accesibilă

Educația modernă nu mai poate fi gândită doar în termeni de transmitere a cunoștințelor. Din ce în ce mai mult, accentul se mută asupra stării de bine a elevilor, asupra climatului emoțional și social în care învățarea are loc. Numeroase studii arată că un copil motivat, liniștit și încrezător va învăța mai repede și mai eficient decât unul tensionat, anxios sau descurajat.

Articol complet →

Random image

Metoda mozaicului în didactica istoriei. Învățarea colaborativă la nivel gimnazial în studierea Primului Război Mondial

În contextul actual al științelor educației, învățarea colaborativă se impune ca o alternativă viabilă la metodele tradiționale de tip transmisiv, facilitând nu doar asimilarea conținuturilor curriculare, ci și dezvoltarea abilităților de comunicare, gândire critică și responsabilitate academică.
Metoda mozaicului (Jigsaw Method), elaborată inițial de Elliot Aronson în anii ’70, reprezintă una dintre tehnicile de învățare cooperativă cu impact demonstrat în literatura de specialitate. Prin structura sa specifică, această metodă transformă elevul din receptor pasiv în participant activ al propriului proces de învățare, conferindu-i simultan rolul de „expert” și „profesor” pentru colegii săi. Prezenta lucrare își propune să analizeze aplicabilitatea și eficiența metodei mozaicului în predarea istoriei la nivel gimnazial, cu focus pe tema „Primul Război Mondial”, demonstrând prin exemple concrete modul în care această strategie didactică poate optimiza procesul de învățare și poate contribui la formarea competențelor sociale și cognitive ale elevilor.

Articol complet →

Random image

De la plafonare la progres: cum putem ajuta elevii liceelor tehnologice

Sunt profesor titular pe catedra de limba și literatura română la un liceu tehnologic din mediul rural de mulți ani, ceea ce mă face să conștientizez o serie de probleme cu care ne confruntăm. Elevii de la liceele tehnologice provin in mare parte din familii cu situații financiare precare ce consideră că studiile nu sunt folositoare. Mulți dintre acești elevi abandonează școala fapt ce face ca profesorul să simtă că munca lui este in zadar. Mediile mici cu care elevii vin din gimnaziu și faptul că ei nu au o bază de cunoștințe necesare duce la rezultate slabe la examene naționale.

Articol complet →

Random image

Importanța activităților pentru dezvoltarea gândirii critice a elevilor

Gândirea critică nu este doar o abilitate, ci un set de competențe esențiale care le permit elevilor să proceseze informații, să rezolve probleme și să ia decizii informate. Activitățile special concepute pentru a dezvolta această abilitate sunt cruciale pentru succesul lor, atât în mediul academic, cât și în viața de zi cu zi.

Articol complet →

Random image

Factori de risc în dezvoltarea competențelor socio-emoționale ale elevilor de liceu

Anii de liceu reprezintă o etapă nouă, plină de confruntări de tot felul, în parcursul de formare intelectuală și socială al elevilor. Astfel, dacă acești ani pot fi presărați, pentru unii elevi, cu amintiri și frumoase și experiențe benefice, pentru alții, anii de liceu pot însemna o perioadă în care se confruntă cu o serie de probleme de învățare și adaptare, cauzate de separarea și izolarea de familie, în cazul elevilor care se mută în altă localitate, în chirie sau cămin sau de problemele specifice vieții de adolescent, în cazul altora. În acest context, mulți elevi se confruntă cu o serie de probleme emoționale, cu rădăcini în copilărie, care sunt influențate de o serie de factori.

Articol complet →

Random image

Rolul valorilor și al culturii în formarea personalității elevilor

Personalitatea unui copil este asemenea unui drum care se deschide pas cu pas, construit nu doar din experiențe personale, ci și din tot ceea ce primește de la familie, școală și comunitate. Valorile și cultura sunt pietrele de temelie care dau sens și direcție acestui drum. În lipsa lor, creșterea ar fi asemenea unei clădiri fără fundație, ușor de clătinat la primul vânt mai puternic. Încă din primii ani de școală, dar și în etapele următoare, de la gimnaziu la liceu, copilul descoperă în ce lume trăiește și ce repere morale și culturale îi pot ghida alegerile. Și copiii cu cerințe educaționale speciale, chiar dacă au nevoie de o atenție sporită, se hrănesc din aceleași valori și din aceeași cultură, adaptate nevoilor lor.

Articol complet →

Random image

Toți copiii sunt valoroși – soluții inovative pentru incluziune (Formare Erasmus+)

În perioada 31 martie – 4 aprilie 2025, patru cadre didactice din județul Dâmbovița  au participat la programul de formare ,,All children are special: Strategies for Behaviour Management for Children with Special Needs” din cadrul Proiectului 2024-1-RO01-KA121-SCH-000202692. Programul de formare a fost organizat de idevelop Teacher Training din Malaga, Spania și a reunit participanți din patru state: Germania, Polonia, România și Croația.

Articol complet →

Random image

Teach Hub Educational Digital Pedagogy: Competencies and Technologies for Excellence in Education

The course “Digital Pedagogy: Competencies and Technologies for Excellence in Education” stands out as one of the most engaging and impactful professional development programs I have attended in recent years — and I consistently participate in training sessions offered by a wide range of educational organizations. This course is part of the Teach Hub Educational initiative, which aims to support the digital transformation of teaching staff across as many schools in Romania as possible.

Articol complet →

Random image