Obiceiuri ecologice încă de la grădiniță

Pornind de la faptul că ne dorim cu toții o planetă mai curată am ajuns la concluzia că trebuie să învățăm micii copii care pășesc pragul grădiniței că pot deveni adulți responsabili. Aceștia au nevoie să conștientizeze că tot ce folosesc și consumă lasă o urmă asupra mediului. În ciuda lipsei de infrastructură pentru colectarea selectivă și a lacunelor din învățământ când vine vorba de ecoeducație, există încă soluții și metode la îndemână pentru formarea unor generații cât mai responsabile.

Astfel, ne-am implicat de câțiva ani, din 2017 până în prezent, în campania ,,Baterel și Lumea Non-E”. Acesta este un proiect național de conștientizare, responsabilitate socială și colectare selectivă, organizat de Asociația Environ în parteneriat cu Asociația Sistemul Național de Reciclare a Bateriilor (S.N.R.B.) și care se desfășoară sub Înaltul Patronaj al Ministerului Educației Naționale cu sprijinul Ministerului Mediului. În acest proiect, preșcolarii mei au concurat cu alte clase și școli în competiții lunare cu tematică ecologică și în competiția de colectare efectivă a echipamentelor electrice vechi sau defecte și a bateriilor uzate.

Am folosit materialele informative și ghidurile care detaliază principiile colectării selective și oferă sfaturi pentru creșterea eficienței energetice puse la dispoziție gratuit de Baterel. Copiii de la grădinița noastră au învățat să colecteze selectiv bateriile, aparatele electronice și electrocasnice, plasticul și hârtia, precum și ce culoare are fiecare pubelă.

Implicarea noastră a avut succes și preșcolarii mei au câștigat diverse concursuri lunare:

  • ,,Cei mai simpatici reporteri” (Provocarea nr. 4- 2019), A.A., A.C., I.D., V.C. ;I S.D. au primit 1000 de puncte pentru a-și comanda produsele dorite.
  • ,,Cu drag pentru colegul meu” (Provocarea nr. 2- 2020), E.C. și C.D. au comandat produsul dorit în valoare de 400 puncte;
  • ,,Vlog despre reciclare” (Provocarea nr. 3- 2020), M. M. și S.A. au comandat rechizite și obiecte vestimentare în valoare de 1000 de puncte;
  • ,,Sacoșa mea e super cool” (Provocarea nr. 7- 2020) , M. M.  a primit 10 sacoșe de cumpărături ecologice cu propriul model.

Nu am pierdut ocazia unei lecții deschise cu Baterel în luna ianuarie 2021. Cu toate că desfășuram cursuri online, părinții ne-au susținut, încurajat și ajutat să intrăm în direct pentru o „altfel” de oră de ecologie. Așa am făcut cunoștință cu Amy, pritena lui Baterel care ne-a arătat curiozități din întreaga lume în ccea ce privește ,,urmele, lăsate de noi toți asupra animalelor pe care copii le iubesc.

Campania noastră a continuat și am reușit să strângem din toată comuna peste 300 de kg de baterii uzate și peste 1 tonă de obiecte electronice și electrocasnice care ar fi ajuns la ,,groapa de gunoi”. Am dobândit astfel unele deprinderi legate de comunicare, spirit de echipă, precum și încurajarea activităților de voluntariat.

Dacă transformăm colectarea separată într-un obicei zilnic vom face pași importanți pentru binele nostru, al planetei și al generațiilor viitoare. Doar colectarea separată ne dă posibilitatea creșterii cantității de deșeuri reciclate și implicit a reducerii cantității de deșeuri depozitate în gropile de gunoi.

Cu relativ puțin efort în separarea gunoiul încă de acasă, putem ajuta la reducerea poluării, contribuim la păstrarea apei curate, conservăm resursele naturale neregenerabile și reducem consumul de energie.

* * *

Acest text este o versiune revizuită a articolului publicat în „Educație ecologică în grădinițe. Exemple de bună practică de
realizare a educației ecologice la grădiniță. Studii de specialitate”. Tecuci, 2022 (pg. 76). Online: https://gradi.decorartistic.ro/wp-content/uploads/Carte%20simpozion%202022.pdf

 

prof. Marioara Mușuroia

Grădinița cu Program Normal, Broscari (Olt) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/marioara.musuroia

Articole asemănătoare