O săptămână de Happy Schools… când încă se putea. Proiectul Erasmus+ „S.P.E.R., Speranță pentru educația românească”

După săptămâni de pregătire lingvistică, pedagogică și culturală, în perioada 23.02.2020 – 29.02.2020 a avut loc a patra din cele cinci mobilități prevăzute în proiect: Happy schools: positive education for well- being and life- skills development, în Florența – Italia.

În aceste momente de grea încercare pentru țara noastră, pentru Europa, pentru întreg mapamondul, este dificil să împărtășești din emoția, curiozitatea, abordarea pozitivă și cultura de care am avut parte timp de o săptămână datorită Proiectului  Erasmus+, cu titlul „S.P.E.R.–Speranță Pentru Educația Românească”(2018-1-RO01-KA101-047947) de la Colegiul Național “Octavian Goga” din Marghita.

La mobilitate au participat doamnele profesoare Cozma Elisabeta, Dutkaș Cristina, Voicu Tatiana și consilierul școlar, Costelaș Paula.

Întreaga săptămână s-a desfășurat  sub două devize: HAPPY SCHOOLS și CULTURĂ! De luni până sâmbătă, între orele 9-14 participam la cursuri, iar de la ora 14 aveam parte de ore întregi de istorie, cultură și civilizație florentină. Am fost 10 cursanți: 4 din România, 2 din Spania, 2 din Franța, unul din Germania și unul din Grecia. Formatoarea, Ilaria, prin acest curs, ne-a oferit o introducere atât în fundamentele psihologiei pozitive, prezentând cele mai relevante teorii și referințe internaționale, cât și în teoriile și tehnicile educației pozitive. Acest curs a fost, de asemenea, o oportunitate excelentă de a realiza, împreună cu cursanții, un studiu comparativ al aspectelor educației din România, Spania, Franța, Germania și Italia.

Pe perioada cursului, am fost introduși în tehnica Mindfulness, ca o oportunitate de a antrena mințile, de a atrage atenția asupra momentelor prezente, de a ne relaxa, de a atinge obiective și de a stimula un anumit nivel de conștientizare de sine. Am reușit să demarăm un proiect personal bazat pe educație pozitivă. Zilnic am fost implicați într-un proces activ de învățare, concentrându-ne, de asemenea, pe experiența personală și auto-reflecție. Combinând elemente cognitive și emoționale vom facilita procesul de învățare și vom asigura o păstrare de lungă durată a noilor cunoștințe ale elevilor noștri.

Am învățat că Educația pozitivă își propune să promoveze bunăstarea și fericirea în clasă și nu numai, oferind tinerilor cunoștințe și abilități de viață pentru a se realiza în viața lor prezentă și viitoare. Psihologia pozitivă este studiul științific al funcționării înfloritoare și optime a omului și se concentrează pe atuurile și virtuțile care permit indivizilor, comunităților și organizațiilor să aibă succes.

Despre frumusețea Florenței…

Florența este un adevărat muzeu în aer liber. Practic, pe orice străduță ai lua-o este imposibil să nu vezi vreo operă de artă din perioada Renașterii. Statui celebre, poduri vechi de secole, biserici impresionante, muzee cu lucrările celor mai de seamă pictori sau sculptori ai Italiei, străduțe pline de viață, palate cu grădini superbe – toate acestea fac din Florența una dintre cele mai mari atracții ale Italiei. Ponte Vecchio, “David” al lui Michelangelo, magnificul Dom, Catedrala Santa Maria del Fiore, Galeria și Palatul Uffizi – doar câteva din cele mai importante obiective turistice în Florența.

Surpriza săptămânii petrecute de noi în Italia a fost excursia în Toscana, în ținuturile ce ascund vestitele podgorii Chianti. Am descoperit că, într- adevăr, Italia este fermecătoare. Străzile înguste ale orașului Siena amintesc de filmele italienești, iar dorințele copiilor locului sunt, cel puțin, surprinzătoare: în loc de fotbaliști celebri, băieții Sienei își doresc să devină jochei, în onoarea curselor de cai găzduite de oraș în fiecare an. Așezat pe o colină, sătucul-cetate Monteriggioni de doar 49 de locuitori, te cucerește cu liniștea și ordinea sa. În San Gimignano am găsit, fără pretenții de high class, gelateria Dondoli care, potrivit specialiștilor, are cea mai bună înghețată din lume. A fost un privilegiu care ne-a învățat ce înseamnă să te plimbi, ocazional, ”sub soarele Toscanei”.

Ne-a plăcut foarte mult cursul: subiectele, dinamica, și relațiile dezvoltate între toți membrii clasei. Subiectele nu au fost cu adevărat noi pentru noi, dar modul în care am lucrat, resursele pe care ni le-a prezentat formatoarea, proiectele pe care le-am făcut individual și în grup ne-au sporit cunoștințele și abilitățile. Noi, cele patru cadre didactice de la Colegiul Național “Octavian Goga” din Marghita, am apreciat mult oportunitatea de a împărtăși experiențele noastre profesionale cu colegii de la curs, pentru a avea o înțelegere clară asupra temei cursului. Ne-am întors acasă pline de idei și concepte noi despre predare, dar, din păcate elevii vor mai avea de așteptat până le vom pune în practică.

 

prof. Elisabeta Cozma

Colegiul Național Octavian Goga, Marghita (Bihor) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/elisabeta.cozma

Articole asemănătoare