Fenomenul violenței școlare este extrem de complex, iar la originea lui se află o multitudine de factori. Școala însăși poate reprezenta o sursă a unor forme de violență și acest lucru trebuie luat în considerare în conceperea diferitelor programe de prevenire și stăpânire a violenței. Școala este un loc unde elevii se instruiesc, învață, dar este și un loc unde se stabilesc relații, se promovează modele, valori, se creează condiții pentru dezvoltarea cognitivă, afectivă și morală a copilului. Clasa școlară constituie un grup ai cărui membrii depind unii de alții, fiind supuși unei mișcări de influențare reciprocă ce determină echilibrul funcțional a activităților educaționale.
Motto: „Când furia pune stăpânire pe tine, gândeşte-te la consecinţe” – Confucius
Fiecare grup cere de la membrii săi diferite forme de comportament. Comportamentele violente ale elevului își pot avea originea și într-un management defectuos al clasei școlare, mai exact într-o lipsă de adaptare a practicilor educaționale la o populație școlară considerabil schimbată.
Fenomenul violenței școlare trebuie analizat în contextual apariției lui. A gândi strategii, proiecte de prevenire a violenței școlare înseamnă a lua în considerare toți factorii (sociali, familiali, școlari, de personalitate) ce pot determina comportamentul violent al elevilor. Școala însăși poate reprezenta o sursă a unor forme de violență și acest lucru trebuie avut în vedere în conceperea diferitelor programe de prevenire și stăpânire a violenței.
Violența în școli – de la intimidare la hărțuire și pedepse corporale – este, din păcate, destul de comună pentru a fi considerată un lucru inevitabil. Însă, aceasta poate fi prevenită. Cu toții putem face ceva în această privință. Pentru a putea preîntâmpina şi dezarma un comportament violent, trebuie mai întâi să clarificăm şi să înţelegem conceptul de violenţă, să aflăm cauzele acesteia şi în final să fie concepute măsurile de combatere şi prevenire.
Am desfăşurat la clasă diferite activităţi de prevenire și stăpânire a violenței atât cu elevii cât şi cu părinţii. Parteneriatul familie-şcoală are în acest context un rol foarte important. Se ştie că părinţii trebuie să fie parteneri sociali ai cadrelor didactice pentru susţinerea efortului de reducere şi prevenţie a comportamentelor violente. Mediul familial prezintă cea mai importantă sursă a agresivităţii elevilor. Cu părinţii am organizat activităţi pe tema prevenirii violenţei şcolare în cadrul lectoratelor cu părinţii.
Pentru a-i ajuta pe copii să aleagă nonviolența și să fac din mediul școlar un loc primitor și sigur pentru toți, am desfăşurat diferite activităţii educaţionale pentru prevenirea actelor de violenţă. Tema violenței în școală am integrat-o în orele de dezvoltare personală la clasele mici şi la educație civică la clasele mai mari. Poate fi ilustrată prin elemente de limbaj plastic și literar în cadrul orelor de educație plastică, de TIC şi de literatură română. Activităţile care vizează reducerea violenţei şcolare pot avea un impact pozitiv asupra elevilor. Aceaste activităţi pot fi realizate prin implicarea şi participarea elevilor la diferite proiecte educaţionale, concursuri şcolare, programe educaţionale, dezbateri tematice şi schimburi de experienţă între şcoli. Scopul acestor activități este promovarea ideii de educare a copiilor de a trăi în armonie, solidaritate şi respect.
Anul acesta şcolar (2022-2023), având clasa Pregătitoare, am realizat cu elevii diverse activități de prevenire a violenţei. Activitatea pentru Ziua Internaţională pentru Nonviolenţă în şcoală am integrat-o şi în cadrul proiectului eTwinning Learn differently, through projects!/ Învață altfel, prin proiecte! La acest proiect eTwinning suntem parteneri din luna octombrie 2022, alături de alţi parteneri implicaţi, din 3 ţări. Copiii au participat cu mare interes la toate activităţile din cadrul proiectului dar mai ales la această activitate despre Nonviolenţă.
Copiii mici învață prin joc, prin activități ludice, audio-video care îi învață lecții importante pentru viața lor. Elevii au vizionat materiale audio-video pe baza cărora au analizat diverse forme ale violenței, propunând totodată soluții pentru evitarea unor situații conflictuale. De asemenea, au fost implicați în jocuri de rol (Jocul emoţiilor, Jocul comportamentelor, Jocul ,,Aşa DA, aşa NU’’), acordându-li-se ocazia de a imita diferite situaţii de comportament. Au învăţat înţelesul unor cuvinte ce exprimă calităţile unor copii. Astfel am antrenat elevii să-şi exprime impresiile, emoţiile şi sentimentele trăite în diferite experimente şi cazuri prezentate în imagini şi desene. Pentru încurajarea comunicării asertive și promovarea nonviolenței și a respectului, elevii au realizat afișe tematice, desene şi un Acronim cu Nonviolenţa unde au găsit cuvinte magice şi au renunţat la cuvintele jignitoare din vocabularul lor, prin Codul Bunelor maniere sau Copacul prieteniei. Au utilizat în cadrul activităţilor şi aplicaţii educaţionale online folosind calculatorul clasei pentru realizarea unor nori de cuvinte în aplicaţia wordArt apoi transpuse într-un Padlet al clasei pe platforma ESEP a proiectului eTwinning Learn differently, through projects! Prin intermediul acestor aplicaţii și-au exprimat dorința de a elemina orice manifestare agresivă din viața lor, au folosit Cuvinte magice pentru unele calităţi şi comportamente adecvate Nonviolenţei.
Prin aceste activități, copii au învățat:
- să-şi dobândească autocontrolul şi stăpânirea de sine;
- cum să-ţi stăpânească controlul emoţiilor, al furiei, manifestarea empatiei, acceptarea de sine şi a celor din jur, a diferenţelor existente între propria persoană şi restul lumii;
- să găsească modalităţi de exprimare a furiei sau a nemulţumirii într-o manieră care să nu facă niciun rău celor din jur;
- să îşi dezvolte unele abilităţi de comunicare verbală și nonverbală;
- să adopte un comportament bazat pe respect și toleranță.
La finalul activităților, s-au dat următoarele sfaturi copiilor:
- Nu fi nepăsător la cazurile de violenţă, caută soluţii adecvate!
- Nu jigni un copil dacă tu ai fost victima lui, îndreaptă-l întotdeauna spre zicala „ce ție nu-ți place, altuia nu-i face”;
- Nu te grăbi să intervii direct în rezolvarea conflictului, comunicarea este soluţia cea mai bună într-un conflict!;
- Nu trebuie să rezolvi situaţia de unul singur, comunicaţi şi faceţi împreună o strategie bună pentru a atenua conflictul!;
- Fii bun ori de câte ori este posibil. Întotdeauna este posibil!
- Încearcă să ai relaţii prietenoase şi armonioase cu cei din jur!
Chiar dacă Ziua Internaţională pentru Nonviolenţă în Şcoală este sărbătorită pe 30 ianuarie, mesajul aceste zile trebuie să dureze şi să se manifeste în fiecare zi. Toate formele agresiunii întâlnite în şcoli – de la îmbrânceli şi jigniri, până la injurii, vulgarităţi, intimidări fizice şi verbale – trebuie să dispară, iar relaţiile interumane elev-coleg, elev-profesor, elev-părinte trebuie dezvoltate pe o bază de armonie şi respect reciproc. Dacă copiii folosesc zilnic în mediul şcolar comunicarea prin cuvinte magice, cooperează, se înţeleg şi au un comportament adecvat, acţiuni din care reiese nonviolenţa, atunci se poate trăi în armonie, solidaritate, respect și toleranță.
Bibliografie
1. Jigău, Mihaela, Balica, Magdalena, 2006, Prevenirea şi combaterea violenţei în şcoalǎ, ghid practic pentru directori şi cadre didactice, Editura Alpha MDN, Bucureşti;
2. Ulrich, Louis, Godinac, Mihaela, Tudorache, Mariana, 2007, Violenţa în şcoală. Metode de intervenţie, ghid de bune practici, Editura Atelier Didactic, Bucureşti;
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.