Un profesor mentor coordonează şi îndrumă un alt profesor fără experiență în rezolvarea problemelor de predare-învățare-evaluare, oferă sprijin profesional și ghidează formarea noului profesor prin reflecție, colaborare și evaluare.
Mentorul este o flacără vie care se stinge luminând pe alții.
Mentorul ideal este o persoană cu următoarele caracteristici:
a) competență și experiență profesională (privit de elevi şi colegi ca un profesor remarcabil, bine pregătit profesional, bun manager al clasei, se simte confortabil în funcţia de profesor, este conectat cu profesori din alte şcoli şi alte ţări, cunoaşte politicile și procedurile din domeniul educaţiei, colaborează bine cu elevii, părinţii şi colegii, are disponibilitate şi deschidere pentru învăţare de-a lungul întregii vieţi);
b) atitudinea și caracterul (model pentru alte cadre didactice, dedicat profesiei didactice, disponibilitate pentru a face schimb de informații și de idei cu colegii, flexibil, deschis la minte, umor, optimism şi gândire pozitivă);
c) abilități de comunicare de ordin superior (este capabil să elaboreze strategii eficiente de instruire şi evaluare, să comunice eficient prin conversaţie euristică, vorbire clară şi eficientă, să ofere feedback în mod pozitiv și productiv, să ofere încurajare emoțională și morală, să lucreze si online și să utilizeze mijloace moderne de comunicare modernă în mod eficient, să dovedească entuziasm, pasiune pentru predare, discreţie şi confidențialitate);
d) abilități interpersonale (este capabil să dovedească empatie, modestie, să fie uşor abordabil, să comunice uşor cu cei din jur, să mențină o relație profesională de încredere, să manifeste atenţie faţă de problemele politice, de discriminare, multiculturalitate şi diversitate, să inspire o atmosferă de calm şi siguranţă);
e) abilităţi de planificare şi cercetare (este capabil să identifice şi să definească nevoile şi resursele, să colecteze informaţii, să elaboreze şi să implementeze proiecte, să dezvolte strategii).
f) abilităţi digitale pentru integrarea mijloacelor moderne de predare în procesul instructiv-educativ.
Cadrul didactic-mentor are competenţe de comunicare, este sursă de informaţii, asigură coeziunea grupului, are competenţe de planificare şi organizare a activităţii de mentorat, realizează o documentare şi informare permanentă din diferite surse clasice si moderne, are competenţe didactice,cadrul didactic-mentor are competenţe de evaluare.
În context educațional, mentoratul este o relație de colaborare temporară între doi profesori bazată pe relația dintre un profesor mai experimentat și un novice, sau un profesor debutant. Scopul acestei relații este acela de a oferi noului profesor, un sistem de sprijin care să-l poată ajuta pe acesta să reușească. Cercetările au arătat că există o legătură între colaborarea dintre profesorul experimentat și debutant, în sensul că sunt mai multe șanse ca acesta din urmă să rămână în profesia de cadru didactic, decât cei care nu sunt susținuti. Mentorii eficienți trebuie să aibă pregătirea și practica lucrului cu adulții, să știe să asculte, să facă observații, și să fie capabili de rezolvarea problemelor. Scopul acestei relații este acela de a oferi noului profesor, un sistem de sprijin care să-l poată ajuta pe acesta să reușească
Relația dintre mentor și discipol se desfășoară pe trei domenii, așa cum se precizează în lucrarea ”MENTOR – Mentorat între profesori în învățământul secundar și liceal Nr. proiectului- 2014-1-PL01-KA200-003335, Erasmus” :
- personal – bazate pe încredere reciprocă, atitudine pozitivă, motivație și entuziasm
- intelectual – pe baza intereselor profesionale similare și disponibilitatea de a împărtăși cunoștințele și experiența de la locul de muncă de către mentor, precum și pe deschiderea celui mentorat pentru noile experimente și cunoștințe
- organizațional – bazat pe contacte mai mult sau mai puțin formale, menționând forma și frecvența reuniunilor și a activităților.
Influența mentorului este hotărâtoare pentru orice cadru didactic debutant. Îndrumarea acestuia, consilierea, indicațiile, explicațiile acordate pot clarifica o parte din întrebările fără răspuns a debutantului. Prin toate aceste elemente de clarificare, aspectele pozitive se răsfrâng asupra elevilor ca principali beneficiari.
Calitatea unui mentor constă în dăruirea cu care împărtășește unui debutant experiența sa, oferind acestuia model de conduită, de profesionalism și sprijin în tot ceea ce face; înseamnă proiectare, predare și evaluare. Având în vedere că activitatea didactică este strâns legată de particularitățile de vârstă și individuale ale elevului este necesară o cunoaștere a personalității celui educat. Realizând în echipă cu stagiarul o parte din activitățile desfășurate, mentorului îi revine sarcina de a-l iniția pe viitorul profesor să cunoască individualitatea elevului, să poată doza sarcinile de învățare, să organizeze activități diferențiate în funcție de particularitățile individuale ale acestuia.
Mentoratul presupune o relație bazată pe protejarea debutantului, găsirea unor oportunități de învățare, experimentare și practicarea în vederea încrederii de sine, dezvoltării independenței, autonomiei și maturității. Să nu uităm că și noi am fost debutanți și am apreciat ajutorul oferit de cei din jur.