„Les Cahiers d’Esther” – Oportunități de învățare și de colaborare interculturală în limba franceză pentru elevii din Europa

Proiectul eTwinning „Les Cahiers d’Esther: regards d’ados sur le monde” reunește elevi din România, Franța, Grecia, Spania și Italia, cu scopul de a explora teme precum adolescența, identitatea și societatea contemporană prin lectura și analiza benzii desenate „Les Cahiers d’Esther” de Riad Sattouf.  Pe  parcursul anului școlar 2024-2025, elevii clasei a VIII-a de la Școala Gimnazială „Grigore Moisil” din Ploiești, coordonați de profesoara de limba franceză Stan Cristina, sunt implicați într-o serie de activități educaționale menite să integreze în curriculumul de limba franceză metode inovative de învățare prin lectură creativă, scriere colaborativă și activități interdisciplinare.

În prima etapă a proiectului, „Brise-glace”, s-a pus accent pe familiarizarea între partenerii din școlile europene. Elevii au realizat prezentări ale școlilor și au împărtășit informații despre ei înșiși, creând un context de comunicare și colaborare. De asemenea, au fost realizate logo-uri reprezentative ale școlilor, iar elevii și profesorii au stabilit disponibilitățile pentru schimburile online.

În etapa a doua, „Descoperirea benzii desenate”, elevii au început să exploreze banda desenată „Les Cahiers d’Esther” și au citit fragmente din aceasta pentru a analiza teme precum prietenia, familia, identitatea și provocările adolescenței. Această etapă a avut o abordare interdisciplinară, integrând elemente de limba franceză, arte vizuale și științe sociale. Profesorii au împărtășit resurse educaționale pentru a facilita utilizarea benzii desenate ca instrument didactic, iar elevii au fost încurajați să se inspire din povestea Estherei pentru a reflecta asupra propriei lor vieți. În paralel, au început să dezvolte abilități de scriere creativă prin activități de scriere colaborativă.

Un aspect esențial al acestui proiect este comunicarea activă între partenerii din diferite țări. Elevii au participat la sesiuni de schimburi online, în care au discutat teme comune, și au colaborat în echipe internaționale pentru a crea produse comune, cum ar fi jurnale de clasă și povești inspirate din temele benzii desenate. Aceste activități au fost esențiale nu doar pentru dezvoltarea competențelor lingvistice în limba franceză, dar și pentru îmbogățirea experienței interculturale a elevilor.

Proiectul a fost gândit astfel încât să fie integrat eficient în curriculumul de limba franceză, contribuind la dezvoltarea abilităților lingvistice ale elevilor într-un mod inovator și atractiv. Activitățile din cadrul proiectului au permis elevilor să practice limba franceză într-un context real și relevant, prin lectura de texte autentice (banda desenată), scriere creativă și discuții colaborative. De asemenea, au fost abordate teme din literatura contemporană, iar elevii au învățat să analizeze un text literar și să formuleze argumente, activități esențiale pentru dezvoltarea competențelor de lectură și exprimare în limba franceză.

În cadrul acestui proiect, elevii au avut ocazia să colaboreze cu colegi din alte țări europene, să își dezvolte gândirea critică și să își exprime opiniile despre teme universale, cum ar fi influența rețelelor sociale, relațiile interumane, construirea identității și locul individului în societatea contemporană. Aceste activități nu doar că au contribuit la dezvoltarea abilităților lingvistice ale elevilor, dar le-au permis și să își exprime creativitatea și să reflecteze asupra propriei lor identități.

Proiectul își propune să promoveze scrierea colaborativă în limba franceză și să încurajeze lectura creativă prin descoperirea unui mediu literar contemporan. De asemenea, își propune să dezvolte competențele de lectură, scriere și exprimare orală ale elevilor prin analiza benzii desenate și explorarea tematicii adolescenței și identității. Proiectul favorizează colaborarea internațională între elevi din diferite culturi, permițându-le să învețe unii de la alții și să își îmbogățească perspectivele asupra lumii. Totodată, le încurajează gândirea critică și le permite să analizeze alegerile și comportamentele personajelor din „Les Cahiers d’Esther” și să le coreleze cu propriile experiențe. În plus, proiectul contribuie la dezvoltarea competențelor-cheie ale secolului XXI, precum creativitatea, colaborarea, comunicarea și gândirea critică.

Astfel, proiectul îmbină perfect învățarea limbii franceze cu reflecția asupra unor teme de larg interes pentru adolescenți, încurajând dezvoltarea personală a elevilor prin activități care stimulează atât gândirea critică, cât și exprimarea creativă.

 

prof. Cristina Stan

Școala Gimnazială Grigore Moisil, Ploiești (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.stan5

Articole asemănătoare