Inteligența emoțională în programul Școala altfel

Socrate avea un concept „Cunoaște-te pe tine însuți!”. Dacă ne raportăm la acest concept, suntem conștienți că fiecare persoană trebuie să-și conștientizeze abilitățile proprii ca să le folosească constructiv. Dar ce înseamnă să ne cunoaștem pe noi înșine? A ne cunoaște pe noi înșine presupune a ști cu adevărat cine suntem și de ce elemente dispunem pentru a începe cucerirea propriei persoane (Stunberg- Guzman D., 2010).

Cum definim inteligența emoțională? Ei bine ne-o spune Daniel Goleman: Inteligența emoțională sau EQ, cum îl cunoaștem cu toții, complementară potențialului intelectual genetic IQ, presupune înțelegerea și gestionarea propriilor emoții, capacitatea de a fi empatic și de a socializa, iar identificarea și acceptarea sentimentelor contribuie la formarea unei alte perspective asupra vieții și la instituirea autocontrolului (Goleman, D., 2008).

Abilitățile școlare ale elevilor sunt factorul care contribuie decisiv la dezvoltarea unei personalități armonioase, echilibrate datorită faptului că elevii mereu experimentează situații diverse, comportament flexibil, adecvat.

Prin programul Școala altfel, se cultivă inteligența emoțională, iar aceasta este benefică și pentru elevi, părinți, dar și pentru profesori. Elevii de gimnaziu, ciclu primar sunt implicați în activități diverse: scenete, colinde, picturi, poezie, poezie în grai bănățean, vizionare film religios, se pune accent pe motivație, abilitățile și aptitudinile intelectuale, sociale, individuale și la nivel de grup, dezvoltarea inteligenței emoționale.

Exemplu: elevii dacă privesc un film religios, cunosc mai multe detalii despre cine a scris filmul respectiv, cine a regizat piesă, filmul, actorii, și își doresc să fie și ei pe marile ecrane că actori. Dacă pictează desene religioase, icoane, elevii sunt dornici că picturile lor să fie cunoscute, expuse, chiar să organizeze o expoziție în urmă căruia să se folosească de banii obținuți sau să susțină o cauza nobilă, azil de bătrâni, copii din centre sociale, familii defavorizate.

Toate activitățile extrașcolare au că scop să ofere elevilor posibilitatea de a se cunoaște, de a se descoperi. Prin practica propriu-zisă, elevii sunt puși în valoare.

Bibliografie

1. Goleman, Daniel, 2008 : Inteligență emoțională, Editura Curtea Veche, București.
2. Steinberg-Guzman, Delia, 2010 : Pentru o mai bună cunoaștere, Editura Nouă Acropola, București.

 

prof. Adrian Petru Codilă

Școala Gimnazială, Băuțar (Caraş-Severin) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adrian.codila

Articole asemănătoare