Integrarea proiectelor eTwinning în ora de istorie

În era digitală a secolului XXI, proiectele educaționale inovatoare și colaborarea internațională sunt elemente-cheie în transformarea modului în care învățăm și predăm. Platforma eTwinning a deschis noi orizonturi în învățarea interactivă și în conectarea elevilor și profesorilor din întreaga Europă.

În caliate de profesor de istorie, în perioada 2021-2022 și 2022-2023 m-am implicat în două proiecte: „Letters from the Trenches” și „Shrinking Gods to the Northern Climes”, care au adus o perspectivă inovatoare asupra învățării istoriei.

Letters from the Trenches” a fost un proiect eTwinning  care a avut scopul de a aduce la viață experiențele și povestirile soldaților din tranșeele Primului Război Mondial. 71 de elevi și  7 profesori din diferite țări: România, Spania, Turcia și talia au colaborat pentru a cerceta, a scrie și a împărtăși scrisori imaginate, inspirate din acea perioadă tulbure a istoriei. Prin intermediul acestui proiect, elevii au avut ocazia de a se pune în pielea soldaților și de a înțelege mai bine tragedia și impactul acestui conflict global.

Participanții la proiect au efectuat cercetări amănunțite despre Primul Război Mondial și despre viața soldaților din tranșee. Această activitate a inclus studierea surselor primare, cum ar fi scrisori, jurnale și fotografii de la acea perioadă, pentru a obține o înțelegere mai profundă a experiențelor lor.

Elevii au fost încurajați să creeze și să scrie scrisori imaginate, în care să își imagineze și să-și exprime gândurile și emoțiile soldaților din tranșee. Aceasta a fost o oportunitate pentru ei de a se pune în pielea acestor soldați și de a înțelege mai bine dificultățile și sacrificiile pe care le-au întâmpinat.

Elevii au creat materiale multimedia, cum ar fi prezentări, videoclipuri sau expoziții virtuale, pentru a documenta și a prezenta rezultatele cercetării și scrisorilor realizate în cadrul proiectului. Aceste materiale au fost apoi distribuite și expuse în școli și comunități, contribuind la conștientizarea publicului cu privire la Primul Război Mondial.

Shrinking Gods to the Northern Climes” a fost un proiect eTwinning care a explorat problema furtului artefactelor antice. În cadrul acestui proiect, elevii din Grecia și România au investigat și au analizat fenomenul furtului și traficului de obiecte culturale din perioadele antice și au explorat modul în care această problemă afectează patrimoniul cultural al diferitelor regiuni.

Proiectul ne-a oferit ocazia de a înțelege amploarea și consecințele furtului de artefacte antice și de a explora modalități prin care aceste obiecte prețioase pot fi protejate și recuperate. Am analizat contextul istoric și cultural al artefactelor furate și am explorat metodele utilizate pentru a le identifica și a le recupera.

Elevii au studiat și au prezentat artefacte antice, precum și eforturile de cooperare internațională pentru combaterea acestui fenomen. Am discutat despre importanța conștientizării publicului larg și a educației în protejarea patrimoniului cultural și în prevenirea traficului ilicit de obiecte culturale.

Participarea la aceste proiecte eTwinning a avut un impact semnificativ asupra elevilor și profesorilor implicați. Prin intermediul colaborării internaționale și al utilizării tehnologiei digitale, aceste proiecte au oferit oportunități unice de învățare și de aprofundare a cunoștințelor de istorie.

 

prof. Cristina Hrițcu

Colegiul Tehnic Emanuil Ungureanu, Timișoara (Timiş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.hritcu

Articole asemănătoare