Întotdeauna am considerat proiectele eTwinning extrem de utile, deoarece dezvoltă creativitatea elevilor, competențele IT, competențele de comunicare într-o limbă străină și reprezintă un excelent schimb de experiență și bune practici cu elevi/ profesori din alte țări. Dar pentru a putea fi utile și în activitatea didactică, este important să selectăm acele proiecte care pot fi integrate în curriculum. Acesta este un aspect important urmărit și în momentul în care se aplică pentru obținerea certificatului de calitate al respectivului proiect.
De-a lungul anilor, am avut ocazia de-a lucra în numeroase proiecte eTwinning, însă cel pe care l-am putut integra cel mai ușor în curriculum a fost proiectul ”Let’s mind our own business”. Acest proiect a urmărit dezvoltarea spiritului antreprenorial al elevilor precum și a diferitelor aptitudini legate de comunicare și promovarea afacerilor prin intermediul unor parteneriate internaționale. Elevii au fost puși în postura de a-și înființa, lucrând pe grupe, companii, pe care le-au denumit și pentru care au realizat siglă, slogan, spot publicitar, oferte etc.
Spot firmă Secret Garden: youtube.com/watch?v=KSoZ2_y4fPM
Spot firmă Fastpub: youtube.com/watch?v=qADN2WoN704
De asemenea, fiecare elev a ocupant o anumită poziție în cadrul firmei din care a făcut parte, și-a realizat CV-ul și a fost concepută organigrama firmei. Ulterior, fiecare firmă și-a găsit câte un partener cu care a schimbat e-mailuri de afaceri și împreună au convenit asupra realizării unui produs comun Produsele au fost atât virtuale cât și reale, ele fiind livrate partenerului în momentul în care au fost finalizate. Toate produsele și serviciile au fost compilate într-un ziar comun la sfârșitul proiectului: anyflip.com/tjal/tdil
Scopul acestui proiect a fost, pe lângă dezvoltarea competențelor antreprenoriale, de a face studenții să înțeleagă că pot folosi internetul pentru scopuri de învățare semnificative. Prin îndeplinirea sarcinilor s-a urmărit ca ei să folosească limba engleză, să colaboreze, să cunoască aplicații care să le dezvolte competențele digitale, să-i facă creativi, să-i ajute să-și descopere propriile valori, atât personale, cât și profesionale. În acest proiect am combinat subiecte practice și teoretice pentru a-i determina pe elevi să-și folosească abilitățile în practică, folosind o varietate de metode. Elevii au lucrat în grupuri, au trebuit să împartă rolurile între ei și să-și asume responsabilitatea pentru ceea ce au realizat. Au existat și sarcini realizate individual (CV-urile etc). Pentru realizarea sarcinilor, elevii trebuie să se documenteze cu privire la tot ceea ce presupune mediul de afaceri, negocierea în afaceri etc. Fiecare sarcină din cadrul proiectului este terminată cu o evaluare: elevii își exprimă opinia despre sarcina îndeplinită de colegi, se autoevaluează și compară munca lor cu munca celorlalte echipe. Sarcinile proiectului au pus accent pe caracterul interdisciplinar al învățării, pe creativitate și pe munca în echipă. Realizarea produselor finale evidențiază caracterul colaborativ al muncii, elevii fiind încurajați în adoptarea deciziilor și asumarea responsabilității. Aceste produse au fost realizare prin colaborare între toate echipele implicate în proiect. Toată activitatea desfășurată și toate produsele realizate au fost încărcate pe TwinSpace-ul proiectului: twinspace.etwinning.net/48815/home
Proiectul a fost integrat în curriculum, urmărind să combine practica și teoria, învățarea limbii engleze și abordarea domeniului de muncă/ profilului (modulele „Etică și comunicare profesională”, ”Marketingul afacerilor”, ”Negocierea afacerii” etc). Elevii implicați în proiect studiază în domeniul Economic, profil Servicii, iar desfășurarea orelor de laborator presupune munca în firme de exercițiu, motiv pentru care, acest proiect, s-a pliat perfect cu curriculumul. Din acest motiv, majoritatea sarcinilor au fost îndeplinite de elevi în cadrul orelor de laborator tehnologic unde aceștia au înființat firmele, au realizat organigrama acestora, sigla, sloganul, spotul publicitar, și-au întocmit analiza SWOT pentru firma înființată, și-au realizat CV-ul și stabilit poziția în organigramă etc.
Elevii nu numai că au muncit din greu și s-au dedicat acestui proiect, dar au mărturisit că s-au simțit foarte bine și că au colaborat excelent cu partenerii lor. Am avut o comunicare constantă cu partenerii de proiect prin Facebook și prin e-mail. Am ținut în permanență legătura cu aceștia pentru îndeplinirea tuturor sarcinilor comune. Acest lucru se poate observa din produsele finale realizate în colaborare (produsele schimbate fizic între parteneri, revista proiectului etc). Elevii au avut șansa să reflecteze asupra muncii lor prin ceea ce a fost postat pe TwinSpace. De asemenea, am organizat sesiuni Skype, întâlniri pe TwinSpace și camera de chat pentru a ne vedea unul pe celălalt, pentru a schimba impresii, pentru a stabili de comun acord ce produse realizăm.