Începutul aventurii racovițenilor prin Meet and Code

Evenimentul „Să înțelegem mai bine universul STEM utilizând micro:bitul”, proiect desfășurat de Rotary Club Baia Mare împreună cu Liceul Teoretic „Emil Racoviţă” din Baia Mare, a oferit elevilor liceeni ocazia de a realiza pentru prima dată activități de coding cu micro:bitul, cu scopul de a descoperi lumea programării vizuale și de a-i apropia de carierele STEM.

Deși inițial a fost propus evenimentul  pentru o singură clasă, l-am desfășurat la două clase, participând 55 de elevi, cu vârsta între 16-19 ani, în septembrie-octombrie 2021. În aventura cu micro:bit-ul, am redescoperit și importanța învățării STEM cu spațiul. Cele patru activități ale proiectului au fost dedicate împlinirii celor 40 de ani de la singurul zbor în spațiu al astronautului român Dorin Dumitru Prunariu, în cadrul misiunii „Soyuz 40”.

Activitatea 1  Utilizarea platformei micro: bit  și realizarea primelor proiecte online-clasa a10-a

Elevii au primit pe classroom un tutorial pentru a-și reaminti despre Scratch și un poster pentru a înțelege cum să folosească micro: bit în siguranță, să respectăm regulile de igienă Covid19. Ne-am logat pe platforma G Suite și pentru cei de acasă, am trimis link ul de meet către Rotary Baia Mare.  Elevii au completat chestionarele inițiale, a fost expediat link ul de meet către Rotary Baia Mare.  Folosind simulatorul din Microsoft MakeCode, au aflat cum funcționează microbitul, ce caracteristici are, cum să-l programeze creând primele proiecte. Absenții au fost în online, fetele ne-au ajutat să codăm. În această perioadă am descoperit și eu micro: bitul BBC. Blocurile cu coduri de culori sunt asemănătoare cu cele de la Scratch. Cei care au dorit mai mult, au putut comuta la JavaScript pentru a vedea codul bazat pe text din spatele blocurilor.

Activitatea 2.  Realizarea primelor proiecte online-clasa a12-a

La clasa a 12a C am lucrat în perechi, pe tablete, respectiv pe telefon. Am mai făcut un pas. La final elevii au trimis proiectele lor pe messenger astfel încât, după ce am primit pachetele cu microbitul, fiecare echipă și-a tranferat proiectul pe microbit și l-a rulat.  Prima întâlnire cu micro:bitul a însemnat o mare provocare pentru noi, chiar dacă a fost voba de lucru online.

Activitatea 3. Proiecte practice cu microbitul  la clasa a10-a

A fost o întâlnire așteptată cu interes. La activitatea de cunoaștere a microbitului, acesta scos din cutie, ne-a arătat spectacolul pregătit pentru interacțiunea cu elevii.  Cu kiturile achiziționate am transformat micro:bitul într-un contor de pași, alarmă de bicicletă..În cazul testerului de baterii, elevii au văzut pe panoul LED dacă încărcarea bateriei evaluate este bună, slabă sau insuficientă, pentru a nu înlocui bateriile înainte de a fi necesar.

Activitatea 4. Orientarea în cariere STEM și magia microbitului la clasa a12-a C

La clasa a12-a C, în ora de dirigenție am parcurs o parte din “Ghidul Meseriilor Viitorului – editia a IVa“  realizat de INACO, preluat de la Conf. univ. dr. ANDREEA PAUL, unde am găsit informații din domeniul roboticii. Conform unui raport al Forumului Economic Mondial din  2020, 65% din locurile de muncă ale viitorului vor fi diferite față de cele actuale, 97 de milioane de locuri noi de muncă adaptate tendințelor tehnologiei și ale automatizării vor apărea până în 2025 . Prin dezvoltarea abilităților electronice și tehnologice utilizând pentru prima oară micro:bitul, am făcut un pas către meseriile STEM. Dacă nu ești sigur ce carieră este potrivită pentru tine, te invit să încerci predictorul de carieră. Apoi am făcut cunoștință cu microbitul pe care am descărcat codurile.

Feedback

La finalul activităților, elevii au primit pe classroom un rebus pentru fixarea noțiunilor“ Codarea cu microbitul BBC” și un KAHOOT dedicat împlinirii celor 40 de ani de la singurul zbor în spațiu al unui astronaut român, Dorin Dumitru Prunariu. La finalizarea activității elevii au primit certificatele. A fost prima noastră aventură cu MEET AND CODE. Ne-am propuns să construim proiecte practice și în orele de fizică.  Du

pă evenimentul finanțat, au mai avut loc două evenimente Code Week la clase diferite. Vă invităm alături de noi să facem coding  împreună de #CodeWeek.”…mi-a plăcut foarte mult să lucrez cu microbitul și chiar am învățat cum să-l folosesc. Mi-ar plăcea ca și în viitor să-l mai folosim la orele de fizică deoarece e interesant și creativ.” DENISA ; ” microbitul a fost ușor de programat mai ales că are și Bluetooth încorporat” CRISTIAN;

Proiectul a câștigat finanțare prin programul Meet and Code, susținut la nivel european de compania de software SAP în 2021, fiind primul nostru proiect finanțat.

Webbografie
https://www.meet-and-code.org/ro/ro/about platforma ” Meet and Code”
https://meet-and-code.org/ro/ro/event-show/7067 evenimentul propus elevilor de la Liceul Teoretic „Emil Racoviţă” Baia Mare
https://microbit.org/ platforma micro:bit
https://codeweek.eu/about  site-ul săptămânii UE a programării                                                                                                              https://inaco.ro/wp-content/uploads/2021/09/21-septembrie_Editia-IVa_Ghidul-Meseriilor-Viitorului_INACO_2021.pdf Ghidul meseriilor VIITORULUI INACO

 

prof. Cornelia Lăcrămioara Anițaș

Liceul Teoretic Emil Racoviță, Baia Mare (Maramureş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cornelia.anitas

Articole asemănătoare