Implicarea copiilor preșcolari în proiecte internaționale eTwinning

Elevii preșcolari sunt dornici să fie implicați în proiecte internationale, indiferent de tema care li se propune, sperând că vor fi in legatură cu alți copii de vârsta lor din alte țări. Ei sunt gata să rezolve, la nivelul lor de dezvoltare și cunoaștere, orice activitate, inclusiv studii simple de investigare a mediului, studii științifice, artistice, etc, făcând schimb de experiență cu elevi de vârste diferite din țară și din întreaga lume. În acest articol vom face aceste demonstrații privind implicarea preșcolarilor în diverse activități din cadrul unor proiecte internaționale.

1. Introducere

Mereu am fost fascinată de două culori: culoarea ALBASTRU – ce semnifică cerul senin și culoarea GALBEN – ce reprezintă soarele strălucitor. Am fost încântată să descopăr că această “împletire miraculoasă” a celor două culori se află pe drapelul ţării mele, România. În activitatea didactică privind învățământul la nivelul copiilor preșcolari, avem posibilitatea să transmitem acestora sentimentele trăite atunci când ne gândim la natură, la oameni, la țara în care trăim.

Am aflat de obiectivele proiectului european eTwinning și astfel am încercat să raspund provocărilor ce erau evidențiate pe platforma eTwinning. La început, cu puțină sfială, dar și cu speranța că va fi spre binele și satisfacția preșcolarilor, am luat legătura cu cei care erau deja familiarizați cu acest proiect. Am stabilit legături cu numeroase cadre didactice din străinatate pe tema obiectivelor proiectului eTwinning. Discuțiile și analizele realizate prin aceste aspecte profesionale mi-a dat curaj să definesc și să încerc conceperea unor obictive privind învățământul preșcolar.

Cu gândul la schimbările privind activitatea didactică, cu gândul la antrenarea preșcolarilor în aceste activități, în cele din urmă am definit sloganul/mesajul „Să păstrăm un mediu de viaţă mai verde!”: „În schimbul darurilor pe care Natura ni le oferă permanent, ne revine datoria de a învăţa să o ocrotim cu dragoste, să o preţuim ca pe o adevărată prietenă, să încercăm prin atitudine şi acţiune concretă să-i ajutăm şi pe cei din jur să înţeleagă că este momentul acţiunii, este mo­men­tul de a repara ce s-a greşit până acum din ştiinţă sau neştiinţă” [3].

Mesajul nostru a fost cu entuziasm recepționat de o colegă din Marea Britanie (UK) și astfel am dat startul în participarea noastră la activitățile și obiectivele proiectului eTwinning. Ne-am mobilizat, ne-am organizat, ne-am conceput diverse planuri și obiective, am acționat pentru ca activitățile noaste în acest demers să aibă mult succes. Prin eforturile constante depuse, prin implicarea cu seriozitate și cu motivare, după un an, deja am obținut certificatul de calitate în cadrul proiectului eTwinning.

2. Atragerea și implicarea copiilor în proiectele europene

Inițiativa noastră de a participa cu o temă interesantă la acest proiect, a fost îmbrățișată cu entuziasm atât de preșcolari, cât și de către părinții acestora. Acest lucru ne-a determinat să realizăm toate activitățile și evenimentele cu multă dăruire și cu speranța ca demersul nostru să-și atingă scopurile pentru care a fost conceput. Astfel, activităţile acestui proiect au creat multe evenimente atractive sau festive, momente în care copiii, părinţii şi educatoarea au format o echipă completă, unde impreuna au trăit momente emoționante și plăcute.

Acest mod de organizare ale activităților a fost un argument puternic pentru care am fost apreciați și acceptați de mulți parteneri din străinătate. Ulterior, activitățile și rezultatele noastre au fost apreciate la nivel international, iar posterul și clipul video (sceneta artistică realizată de copii) cu care ne-am prezentat, au ocupat locurile 3-5 din 500 de participanți în cadrul proiectului eTwinning. De asemenea, prin tematica proiectului și prin diversitatea activităților desfășurate, partenerii internațioali au manifestat dorința de a prelua toate mesajele noastre, de a implementa ideile noastre.

Efectele și concluziile prin participarea activă a preșcolarilor în cadrul activităților din proiect:

  • Acțiunile practice și organizarea activităților și sarcinilor ca cerințe din cadrul proiectului, determină o mai mare motivare a acestora în procesul de învățare și în procesul implicării acestora în a fi utili în diverse momente;
  • Implicarea individuală sau în cadrul unei echipe ce trebuie să rezolve anumite sarcini, face ca preșcolarii să vadă că au anumite responsabilități și chiar să înțeleagă rolul lor în cadrul familiei;
  • Cu această ocazie copii învață multe lucruri folositoare despre natură, despre protecția mediului înconjurător, despre responsabilitatea tuturor oamenilor privind păstrarea unui mediu verde sănătos de care să beneficieze și generațiile viitoare;
  • Au fost schimbări de idei și acțiuni, experiențe de bune practici și exemple practice de implicare a copiilor în aceste activități ale proiectului, toate acestea prin colaborarea cu partenerii internaționali; s-a realizat colaborarea cu un număr de peste 300 membri înscriși prin intermediul platformei eTwinning;
  • Cu ocazia „Săptămânilor eTwinning” s-a realizat promovarea activităților și a rezultatelor din cadrul proiectului și în același timp să aflăm de activitățile și rezultatele școlilor din străinătate participante la proiectul eTwinning.

3. Proiectul „Art in festivities” în colaborare cu Grecia, Italia și Spania

Odată cu înscrierea pe platforma proiectului eTwinning, se pot primi invitații de colaborarea din partea școlilor din străinatate înscrise pe platformă, dar în același timp se pot trimite invitații de colaborare către diverse școli din străinătate. De aici, rezultă că se pot realiza colaborări atât între elevi, cât și între profesori, se pot realiza ințiative și discuții privind tematica diverselor proiecte, rezultatele diverselor activități desfășurate la alte proiecte, se pot planifica activități viitoare, etc.

Astfel, cu mare placere am răspuns invitației colegelor din Grecia, Italia și Spania pentru colaborarea la proiectul lor „Art in festivities”. Tema “frumosului în artă” i-a încântat pe toți copii. Nu a fost deloc ușor să avem în vedere educaţia estetică a preşcolarului ce trebuie legată de mai multe aspecte:

  • DEC – estetic şi creativ în activităţile artistico-plastice, educaţie muzicală;
  • DOS – om şi societate în activităţile practice şi educaţie pentru societate;
  • DPM – activităţile psiho-motrice.

Participarea la aceste colaborări și realizarea de proiecte pe platforma eTwinning ne-a consolidat experiența profesională privind conceperea de proiecte pentru beneficiul copiilor. Astfel, obiectivele pentru pentru acest proiect au fost constituite din activităţi grupate pe două forme noi de desfășurare:

  • activităţi opţionale ce vizau activităţile statice, de artă şi artistico-plastice;
  • activităţile opţionale de dans sportiv (incluzând aici dansul popular).

Menţionăm că această împletire de obiective, pe cele două tipuri de activităţi opţionale, a fost posibilă şi datorită colectivului de părinţi care a făcut parte direct din echipa combinată, bazată pe relaţia „educatoare-copil-părinte”. De asemenea, echipa copiilor a fost susţinută material de către părinţi şi de sponsorizări: procurarea bazei didactico-materiale (material pentru lucru, costume, întâlniri festive ale copiilor, expoziţii, programe susţinute la serbări și concursuri) în faţa unui public format din copii, familii, prieteni, etc.

4. Proiectul „New year cards exchange project” în colaborare cu Turcia

Acesta este un proiect realizat în colaborare cu colegii din Turcia la care obiectivele au fost evidențierea valorilor naționale din cele două țări. La acest proiect părinții copiilor au participat activ ținând seama de specificul proiectului. Ca rezultate, ne mândrim cu faptul că s-a elaborat un pliant la acest proiect ce a ocupat locul al II-a în cadrul unui concurs eTwinning unde am primit o tabletă ca premiu.

 

5. Proiectul „Multicolored Box”

Acest proiect este proiectul propus de noi și care s-a bucurat de o frumoasă primire a celor 19 parteneri din nouă țări. Desfășurarea acestuia a cuprins patru direcții de activități: protecția mediului; protecția animalelor; hrana sănătoasă; „Sunt român și mă mândresc cu țara mea”.

Cu această ocazie, Echipa combinată ”Educatoare-Copil-Parinte” a fost bine structurată astfel că fiecare membru din echipă s-a implicat bucurându-se de libertatea de idei și de acțiune. Box-ul realizat cu participarea părinților a reușit să atragă atenția cetățenilor orașului Iași, astfel că aceștia au fost receptivi la campania mesajelor adresate de copii adulților, celor ce trăiesc în orașul Iași.

Prin întreaga activitate și prin participarea în calitate de coordonator de proiecte eTwinning, se poate constata că s-a creat o adevarată comunitate de învățare, care permite parteneriate de interes european în dezvoltarea școlii spre formarea unor cetățeni valoroși, cu competențe ce pot să răspundă unor atribuții viitoare.

Obținerea celor trei certificate naționale de calitate reprezintă răsplata unei munci împlinite, într-o echipă mixtă ”Educatoare-Copil-Parinte”.

 

Concluzii

Înscrierea, participare, implicarea și elaborarea de proiecte prin intermediul platformei eTwinning reprezintă de fapt apartenența la o „cancelarie europeana” ce permite tuturor cadrelor didactice, de la oricare nivel al învățământului, să antreneze pe copii și pe părinți în diverse forme de activități spre cunoaștere și educație, spre frumușețe și adevăr, spre bucurii și succese, astfel că toți aceștia au posibilitatea: să colaboreze; să facă schimb de idei ca urmare a cooperării și implicării în proiecte; să progreseze; să-și dezvolte abilitățile prin participări la ateliere de lucru și la evenimente; să fie la curent cu noutățile, etc.

Bibliografie:
[1] M. Ilie, R. Jugureanu, O.S. Pǎcurari, O. Istrate, E. Dragomirescu, Manual de instruire a profesorilor pentru utilizarea platformelor eLearning, Editura Litera International, București, 2008
[2] https://twinspace.etwinning.net/, accesat 2015
[3] http://www.scoalaromaneasca.ro/Opinii/2011-09/brigada-voluntarilor-de-mediu-in-actiune-pentru-un-mediu-de-viata-mai-verde
[4] Cornelia Ursu, http://cornellya47-50.blogspot.ro/2013_03_01_archive.html ,
http://cornellya47-50.blogspot.ro/2013/02/art-in-festivities-proiect-e-twinning.html ,
https://plus.google.com/117972704718633355641/posts , accesat 2015

Notă: O versiune a acestui text a fost propusă și publicată în CNIV 2005: http://c3.icvl.eu/papers2015/cniv/documente/pdf/sectiuneaD/sectiuneaD_lucrarea41.pdf

prof. Cornelia Ursu

Grădinița cu Program Prelungit Cuvioasa Parascheva, Iași (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cornelia.ursu

Articole asemănătoare