„S-a întâmplat odată. Ar fi trebuit să nu se întâmple, dar s-a întâmplat. Trebuie să nu se mai întâmple vreodată…”
Holocaustul reprezintă unul dintre cele mai sângeroase evenimente din istoria recentă a umanității, fiind caracterizată prin abuzuri în ceea ce privește drepturile omului și atrocități în masă. Mare parte a victimelor Holocaustului au fost evreii de pe teritoriul întregii Europe, cu toate că oprimarea acestora a început pe teritoriul Germaniei încă din anul 1930.
După anul 1940, naziștii și aliații lor au continuat suprimarea drepturilor fundamentalele ale etnicilor evrei. Măsurile antisemite luate au privit interzicerea dreptului la religie, educație, muncă, au introdus sclavia în lagărele de muncă, au creat o discriminare și inechitate socială față de alte etnii, totul culminând cu exterminarea lor. În perioada Holocaustului, au fost încălcate, fără îndoială drepturi fundamentale ale omului prevăzute mai târziu în Declarația Universală a drepturilor omului. Spre exemplu, „Dreptul de a circula liber” „Dreptul de a munci”, „ Dreptul la viață” 4. „Dreptul la libertate”, etc. Pentru a sublinia încă odată grozăvia Holocaustului, Göran Persson a utilizat expresia din titlu, în cadrul Forumul Internațional despre Holocaust de la Stockholm, din anul 2000
Pentru a ca elevii să înțeleagă mai bine ce a însemnat Holocaustul, am conceput, pornind de la aceste cuvinte puternice, o activitate oarecum inedită, discutând Holocaustul nu din perspectiva bilanțului său, mai mult decât tragic, ci din punct de vedere al drepturilor încălcate în timpul acestora. Activitatea a fost gândită ca parte a unui proiect mai mare, la care elevii au participat de-a lungul întregului an școlar – „Holocaustul a început prin discriminare!” – implementat la nivelul Colegiului Național „Moise Nicoară” Arad și care a beneficiat de un mini grant din partea Institutului Olga Lengyel, New York.
Astfel, această activitate separată, Holocaustul și încălcarea drepturilor omului, a urmărit confruntarea elevilor cu diverse situații de încălcare a drepturilor omului. Este evident că naziștii nu s-au gândit la drepturile omului, atunci când au planificat acțiunile de exterminare a evreilor. Dar am considerat că în acest fel tragedia Holocaustului va putea fi mai bine înțeleasă de elevi, atunci când sunt puși într-o situația concretă, aceea de a se raporta la propriile drepturi, pe care le invocă atât de des și cât de ușor ele au fost încălcate.
Așadar, din Declarația Universală a Drepturilor Omului au fost selectate mai multe articole – de exemplu, art. 4- Nimeni nu va fi ținut în sclavie, nici în servitute; sclavajul şi comerțul cu sclavi sunt interzise sub toate formele lor; art. 23- Dreptul de a munci sau art. 26- Orice persoană are dreptul la învățătură.
Pentru a duce activitatea mai aproape de ei și a-i face să conștientizeze faptul că tragedia suferită de poporul evreu a fost și este în continuare de actualitate, prin alte nedreptăți care se întâmplă de multe ori sub ochii noștri, elevii au trebuit să identifice și alte situații din lumea contemporană în care aceste drepturi sunt încălcate.
Inițial activitatea era planificată a se desfășura în primăvara anului 2020, ca și activitate complementară celei de la oră. A fost gândită a se aplica clasei a XI-a, profil filologie, deoarece am considerat că aceștia deja studiaseră problema Holocaustului în clasa a X-a, iar unii dintre se întâlniseră și în mod informal cu problematica Holocaustului, fie în urma altor activități de-a lungul liceului, fie participând la o excursie tematică organizată în primăvara anului 2019, în Polonia.
Din păcate pandemia de Covid-19 a amânat activitate până în toamna anului 2020, când în timpul activităților din cadrul Școlii Altfel a fost implementată. Datorită specificul noii situații, ea s-a desfășurat online. Pe platforma Google Classroom, elevii au fost împărțiți în opt grupe, a câte trei sau patru elevi și au primit o temă pe platformă sub forma unui document care conținea un tabel cu două coloane (situații în care au fost încălcate respectivul drept în perioada Holocaustului, respectiv situații din lumea de astăzi în care același drept este încălcat. Membrii grupei au avut un termen pentru documentare asupra acestei situații și pentru a încărca rezolvarea pentru activitate, care a fost iniția dată elevilor sub forma unei teme. Mai apoi, în cadrul unei activități sincron, prin Google Meet, au fost discutate rezultatele activității fiecărei grupe. Tot în cadrul acestei întâlniri a fost cerut elevilor și feedback.
Din discuții a rezultat că elevii au fost încântați de activitate, înțelegând mai clar problematica Holocaustului și conștientizând cât de ușor și cât de periculos poate deveni chiar și cea mai mică încălcare a unui drept al omului.